Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Til lidt hygge snak om marsvin, eller til emner der ikke passer ind i de andre kategorier. Vil du fortælle om en oplevelse med dit marsvin som f.eks. fødsel eller en sjov ting det har lavet osv.

Tonen skal holdes pæn, ellers er der rimeligt frit spil :-)

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af Ups »

alatind skrev:
Ups skrev:Via pb fra bettemus ved jeg nu, at det er min dyrlæge der er tale om og selvom jeg undre mig over, at hun mener de ændre adfærd, så er hun dygtig og kompentent, og går meget op i marsvins ve og vel, samt hun int. sig meget for marsvinerelaterede sygdom.
Har du fået kastreret nogle marsvin hos denne dyrlæge?

bettemus: Ja, jeg tror bestemt også at det handler om at folk bliver mere interesserede i at få deres marsvin behandlet end førhen, og det er jo en ganske skøn udvikling :D
Ja det har jeg. Sidste gange via bughulen, hvilket var en stor succes. Hun er meget dygtig til det.
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

bettemus

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af bettemus »

Ups: Det var også via bughulen, hun ville gøre det, sagde hun. Hun sagde, at det var en nyere metode, som var noget mere skånsom for marsvinet.

Vi har læst et eller andet sted, at det ville være en god ide at lade marsvinene gå på håndklæder, som skiftes flere gange dagligt, da spåner og hø (som de normalt går på) måske ville genere såret. Umiddelbart lyder det jo meget fornuftigt - hvad er jeres erfaring?

Hmm... synes der var ├®n, der spurgte om noget jeg skulle svare på... vender lige tilbage om lidt!

bettemus

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af bettemus »

Nå, jeg kan ikke finde det igen - men jeg kan da sige, at dyrlægen har informeret os grundigt, også om, at de ikke skulle faste, og hun har også bedt os om at give marsvinene noget foder med, da de helst skal have gang i maven hele tiden. De bliver hos hende hele dagen på mandag, og hun har lovet at passe godt på dem :mozilla_smile: og tirsdag arbejder jeg hjemmefra, så der vil jeg også have mulighed for at holde lidt øje med dem.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af alatind »

Jeg har selv fået kastreret en han gennem bugen, og han kom sig så fint, og det er et meget mindre sår som kommer. Desuden er risikoen for bakterier i såret meget mindre end når der er to sår i pungen.
Jeg krydser for dine to drenge på mandag :)
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af Ups »

Håndklæder helt klart. Mine går på håndklæder den første uge efter indgrebet - det er besværligt, men man undgår, at der kommer spåner i såret. :D
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af Ups »

Hov jeg kan da fortælle, at min Eddie var hendes forsøgsmut, da hun første gang skulle operere gennem bughulen. VI er begge meget glade for denne type operation.
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af alatind »

En enkelt dag på håndklæde er fint nok.
Man gør det for at undgå bakterier i såret, men såret har lukket sig efter et døgn, så der kan man sagtens lade dyret gå på spåner igen.
Det har flere dyrlæger informeret mig om.
Hilsen Line Tind

bettemus

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af bettemus »

Tak for svarene omkring håndklæderne. Jeg er også ved at være lidt spændt på i morgen. Det er meget beroligende at læse om jeres positive erfaringer med indgrebet via bughulen. Håber meget mine to små muttebasser hurtigt er friske igen når jeg får dem hjem i morgen eftermiddag.
Er det for pylret at bede dyrlægen om at ringe/skrive når indgrebet er overstået og de begge er vågnet op...? 8-[

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af alatind »

Narj, det er ihvertfald ikke pylret. Det er nærmere en helt naturlig ting, for du skal da ikke gå rundt i uvidenhed til om eftermiddagen.
Jeg har altid hentet mine kastrerede dyr tidligt, når de var færdige, men har da flere af gangene fået dyrlægen til at ringe, når indgrebet var overstået.
Hilsen Line Tind

bettemus

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af bettemus »

Jeg har desværre dårligt nyt. Popcorn klarede den ikke :mozilla_cry:
Dyrlægen ringede omkring halv tre her i eftermiddags for at fortælle det. Hun lød selv meget uforstående overfor hvorfor han ikke klarede den, men det var vel narkosen. Indgrebet gik fint, men han kom ikke rigtig til sig selv igen, blinkede kun lidt med øjnene, fik så underlig vejrtrækning og døde så. Hun sagde, at hun gjorde alt hvad hun kunne for ham, og det er jeg heller ikke i tvivl om at hun gjorde. Men shit happens. Det er ikke sket for hende før, så hun var også meget ærgerlig over det. Ikke mindst fordi Popcorn var den af dem, der var mest kælegris.
Men vi har fået Famke hjem, og han har det fint. Tror vi nok. Han er godt nok lidt stille og rolig i det, men det er man jo når man lige er blevet skåret i. Han har guffet agurk og æblegrene, og han kaldte begejstret da jeg hældte foder op i skålen. Han har også drukket. Og han har lavet pøller i gavmild stil - dog er jeg ikke sikker på, at han har tisset endnu. Vi har haft ham ude og nusset ham, og han kiggede nysgerrigt rundt da jeg tog ham med ind i stuen. Så jeg håber da han er okay. Han er gået til ro inde i sit sovehus, men det kan man vel ikke fortænke ham i.
Vi har fået antibiotika med hjem til ham til fem dage, og så har manden været på apoteket efter smertestillende, som dyrlægen havde skrevet recept på. Han skal kun have en gang i døgnet. Det smertestillende skulle dække 24 timer. Lyder det rigtigt?
Så han skal altså først have medicin i morgen formiddag. Jeg er meget spændt på hvordan det skal gå. Hvordan plejer I at gøre? Dryppe det på et stykke agurk eller hvad?

Vi skal selvfølgelig have en ny kammelegerat til Famke. Det ligger jo lige for at få fat i en hun, nu hvor han alligevel er kastreret. Dyrlægen sagde, at vi skulle vente 14 dage for at være sikre på, at der ikke var mere "krudt i kanonen". Nogen tips til at finde en, og til hvordan man introducerer to nye marsvin for hinanden? Ja, det havde vi jo håbet at vi ikke skulle spekulere på før om flere år, men sådan skulle det jo så desværre ikke gå...

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af Ups »

Det gør mig ondt at høre at den ene ikke klarede den. Jeg er sikker på, at Pia har gjort alt hvad hun overhovedet kunne for ham :hug

Ang. smertestillende så giver jeg det via sprøjten direkte i munden. Det er den nemmeste måde og en gang i døgnet er helt fint.
Ang. ny ven så vil jeg anbefale dig at finde en god opdrætter, og så få en hun der. Du kan evt. kigge herinde og ellers er du velkommen til at give lyd, så er jeg også behjælpelig med at finde en :) Det er ikke så vigtigt om det er en unge eller en voksen, da han vil være glad for begge dele :wink:
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af Lina »

øv da :(

Mht. ventetid, så vent længere end 14 dage - der ER set tilfælde hvor krudtet var til stede endnu, derfor venter størsteparten af os 4 uger, for at være sådan helt sikre. Ellers skal du vælge en hun, hvor det ikke gør noget hvis nu der stadig er liv i de små haletudser.
Ihvertfald skal der ventes til han er helet ordentligt, så der ikke er noget som springer op.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

bettemus

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af bettemus »

Okay, så må Famke-drengen hellere være alene lidt længere, for vi skal ikke risikere at få et kuld. Det ku' lige passe. Vi har slet ikke erfaring til det - har jo først lige fået marsvin for 3 uger siden.
Hans nye kammerat skal helst være en, som er udvokset. Jeg har ikke mod på at få en unge. Det lader vi de mere erfarne om. Jeg har faktisk allerede kigget i "til salg" her på siden, og der er nogle vældig søde nuttebasser, men jeg tror vi vil have en hun. Og der er flest hanner. Måske skulle jeg skrive nede i "købes"? Eller er det kun hvis man søger en bestemt slags til avl? Nå, jeg prøver at kigge, i hvert fald.

Brugeravatar
Ups
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1324
Tilmeldt: tirs 23. sep 2008 20:02
Geografisk sted: Viborg Kommune
Kontakt:

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af Ups »

Du kan sagtens oprette en annonce herinde :D
Sagde Nanna
Mutternes ærbødige slave

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Har lige været ved dyrlæge i dag :o)

Indlæg af alatind »

Ej hvor trist med Popcorn :( Det er bare så uretfærdigt når det sker...

Ja, det er helt normalt at smertestillende gives en gang i døgnet...det hedder Metacam. Nu har jeg altid fået små engangssprøjter med Metacam med hjem fra dyrlægen som allerede var doseret, så nu hvor I skal hente det på apoteket, så er det en god ide at se efter hvordan det er pakket, om det er doseret eller om I skal købe en engangssprøjte med hjem til at give ham det med. Og det nemmeste er at give ham det direkte i munden.

Jeg håber du finder en sød hun til ham, unge eller voksen, det er ikke svært at få en unge hjem, da den skal passes som en voksen, så det behøver du ikke lade dig skræmme af.
Hilsen Line Tind

Besvar