Det lille grødhoved

Til lidt hygge snak om marsvin, eller til emner der ikke passer ind i de andre kategorier. Vil du fortælle om en oplevelse med dit marsvin som f.eks. fødsel eller en sjov ting det har lavet osv.

Tonen skal holdes pæn, ellers er der rimeligt frit spil :-)

Redaktør: Redaktører

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Det lille grødhoved

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Her er nye billeder af det lille grødfjæs. Nu ligner han en rigtig pjusket grødbaby, som vi kender dem.
Billede
Billede
Billede
Han er meget fræk, og det er årsagen til at jeg ikke har opgivet ham. På det sidste billede er han ved at gnave lidt i mine bukser. Fanme om han ikke også hoppede over pleksiglasset i dag da jeg kom hjem, i sin iver efter at komme op og få mad :shock: Han er altså ikke højere, end at han ikke en gang kan få poterne op på kanten, når han står ved burkanten. Han slog sig tilsyneladende ikke, men han er jo også kun en lille fjer.
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg kunne også godt bruge et navn til ham :)
Billede

Rebekka

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Rebekka »

Hvor er han dog Nuttet!!! :shock: :oops:

Blomsterne

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Blomsterne »

Hvor er han bare kær Rikke.. Kan godt forstå du kæmper for ham.. :)

bøgebo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 129
Tilmeldt: ons 4. maj 2011 02:57
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af bøgebo »

nåh.... Sikke en nuttet lille fyr og selvtilliden fejler da vist ikke noget :D
Rose-Marie

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af alatind »

Åh ja, det der med at de springer over kanten, det har jeg også oplevet med Pandora da hun var grødbaby. Jeg kom hjem fra job en dag, og selvom hun spiste af maden i buret, så stod hun og skreeeeg efter mig (hvilket iøvrigt var helt normalt for Dora, som virkelig kunne skrige højt...hehe)..
Jeg styrtede ud i køkkenet for at lave hendes grød, og da jeg kom ind i stuen igen nåede jeg lige at se en flyvende Pandora ud over kanten... heldigvis boede hun i det nederste bur og der skete ikke noget, men jov, de kan virkelig nærmest kravle op over kanten for at få mad.
Derefter lærte jeg at snuppe hende først, og så kom hun med i køkkenet så hun ikke nåede at blive så ivrig at hun røg over kanten. Jeg sørgede også for et meget lille lag spåner ved kanten så der var lidt længere op til kanten.

Du kan lave en skål med grød og sætte i buret (en flad og tung skål er bedst, så den ikke tipper), det lærer de hurtigt at spise af, så de har lidt ekstra hvis der går nogle timer imellem fodringerne. Du kan også blande Vitakraft kugler i grøden, for at give lidt mere fiber til maven.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af alatind »

Og så kan du kalde ham Kazoos Iver :lol:
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

:lol:
Line æder de andre ikke grøden, hvis den står i buret? Eller grisser den til med spåner, tis eller pøller?
Billede

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Annetten »

alatind skrev:Og så kan du kalde ham Kazoos Iver :lol:
Totalt godt navn, Iver.

Han beholder jo nok ikke det pjuskede udseende. Hvis han gjorde så Kazoos Dr. Pjuskebusk.
Hmm, så mangler Martin og Ketil........

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

:lol: Dr Pjuskebusk er godt. Det vil jeg holde i mente :lol:
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af alatind »

Jo, de andre æder også grøden, eller kan finde på det... det er som om de lige skal finde ud af hvad det er, men det sker der nok ikke så meget ved..at de andre også spiser det.. herhjemme er der flere af de voksne som er ret vilde med grød og/eller opløste kugler i sprøjte eller bare serveret på en teske. Især Woddy er helt elektrisk når jeg laver det, han kaster sig nærmest frådende over det...haha... men han var jo også selv grødbaby i sin tid, da hans mor døde 5 dage efter fødslen.

og jo, der kan godt komme spåner i det, men det gør jo heller ikke så meget vil jeg mene.. de æder grøden alligevel, og går bare udenom de spåner der måtte være smuttet op i skålen :wink:
Hilsen Line Tind

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Det er nu ikke fordi jeg tror der vil ske noget med de andre, hvis de spiser grøden. Det er mere at de måske spiser det fra ham, med mindre jeg selvfølgelig laver en ordentlig balje :lol:
Billede

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Lina »

line, kan du være lidt mere specifik med grøden - jeg tror nemlig at jeg bliver nødt til at spæde til med ymtigs kuld.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af alatind »

Rikke, ja de andre kan selvfølgelig spise det fra ham, men så har han jo i det mindste en chance for at få noget... han er jo ivrig nok når han er sulten :lol:

Lina, hvis du synes at ungerne mangler lidt, så vil jeg tro at du skal give dem med sprøjten først, og så supplere med en skål efter noget tid.

Jeg har erfaring med at de lige skal have styr på hvad grøden er gennem sprøjten, og når de så er blevet større og spiser mere, så kan man stille en skål i buret med grød, til om natten og når man ikke er hjemme for så har de da lidt at spise af i mellemtiden. Det var faktisk Malle som lærte mig det, fordi jeg havde 6 glubske teddybebser (da jeg havde Fanny i pleje fra internatet, hvor hun fik 6 unger og selv var afkræftet, så jeg hjalp til med grød) og de åd jo 5-6 ml hver mange gange om dagen, så jeg kunne nærmest starte forfra med den første bebs når jeg var færdig med den sidste... og så viste Malle mig at en skål med grød i buret var en kæmpe hjælp :D Efterhånden som de blev 5-6 uger og vægten var ved at være der, så fik de færre gange med sprøjten og jeg trappede også ud med skålen som de fik et par gange i døgnet de sidste dage. De er dog ret vilde med det og det er ikke nemt at afvænne dem uden at lægge ører til en større hylekoncert hver gang de hørte mig komme hjem :lol: ...men så blev der lagt andet godt mad i buret i stedet for, så de kunne vænnes fra på en god måde :)

Derefter har jeg brugt tricket til bl.a. Zuis kuld, da hun fik ømme og "gnavede" patter, men stakkels Zui var så god en mor at hun ofte lod dem die, men jeg kunne se at hun ømmede sig, og ungerne fik ikke så meget mælk som de kunne bruge. Jeg behandlede patterne, og for at de skulle kunne hele, så måtte ungernes sult blive stillet med grød.

Men altså først efter at ungerne vidste hvad grøden var for noget gennem sprøjten, og de var blevet lidt større fik de skålen, så de selv kunne slubre det i sig. Og det virkede glimrende, og jeg var glad for at vide at de trods alt fik lidt til natten og når jeg var afsted i løbet af dagen. Jeg vil tro jeg lavede 20-30 ml grød i skålen, det passede med at der blev spist op i løbet af f.eks. natten, så jeg har indtryk af at de alle kunne nå at få, også selvom de voksne hyggespiste af grøden også. Grøden kan også laves lidt tyk, så den mætter mere, og ikke splatter så nemt i buret :mrgreen:
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Det lille grødhoved

Indlæg af Lina »

ymtig er jo rætti god ved sine bebiser... der er bare liiiiiiiiiiiidt mange om buddet, og 2 af dem har fået tabt sig en del. Sjovt nok har den allermindste med fødselsvægten på 60g taget lidt på.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar