Jeg vil gerne være opdrætter...

Til lidt hygge snak om marsvin, eller til emner der ikke passer ind i de andre kategorier. Vil du fortælle om en oplevelse med dit marsvin som f.eks. fødsel eller en sjov ting det har lavet osv.

Tonen skal holdes pæn, ellers er der rimeligt frit spil :-)

Redaktør: Redaktører

Siri
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 921
Tilmeldt: lør 6. mar 2004 15:02
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af Siri »

Kan hænde, jeg har misforstået noget helt grundlæggende, men jeg ser indlægget som en opfordring til refleksion - ikke alt muligt andet. I vores samfund "tvinges" mennesket til konstant at reflektere, og kæledyrshold er ingen undtagelse, hvilket jeg personligt tror er meget sundt for menneskets opfattelse af dyr, dets selvopfattelse og forholdet menneske/kæledyr imellem.

OG, så vidt jeg ved, er dette ikke et offentligt forum.
VH Mig og Pullerne

PS. Jeg bruger størrelse 40 i sko (tror jeg nok)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

du skal ikke være logget ind for at se indlæg, det ser jeg som offentligt...

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Indlæg af Saturn »

Jeg synes altså det er et fedt indlæg og en god opfordring til at tænke over hvad man vil, når man vil have unger/opdræt.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Pavon

Indlæg af Pavon »

Ehm ja... Forummet er offentligt tilgængeligt, men der er da så sandelig ingen der tvinger nogen til at læse det og heller ikke til at efterfølge hvad de læser :roll:

Og som flere har nævnt kommer her masser af "gæster" for at søge viden og for at læse om andres erfaringer. En del af dem vil gerne undgå at begå de "fejltagelser" som vi andre måske har begået og der er netop sådan et indlæg som dette meget relevant!!! Især hvis man ikke lægger ord i det som der ikke står :roll:

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

Dette forum er på ingen måde Offentligt. Det er faktisk privat ejet af undertegnede.

At der for de fleste er adgang til at læse de gode råd og vejledninger uden at være tilmeldt, er noget jeg har valgt for at:

1) Oplyse folk om marsvin.

2) At de kan se hvad det er for noget, det her forum, inden de eventuelt tilmelder sig.

3) At informationerne også kan findes på diverse søgemaskiner, så folk lettere kan finde dem.

Forum er et Enevælde med 2 udpegede hjælpere, så jeg ikke skal klare det hele selv.

Jeg gider ikke lige tælle hvor mange hundrede eller måske er vi oppe i 4 cifrede ip numre og email adresser der ikke har adgang. Mange kommer via spamtilmeldinger som bliver bannet og så de brugere der ikke forstår hvordan man skal opføre sig herinde.

Og hvad det angår, så er JEG LOVEN herinde! Er der noget jeg ikke bryder mig om, så kan man fatte en henstilling eller lære det på den hårde måde.

Jeg bryder mig IKKE om at man nedgører andres mening eller forvansker det til ukendelighed!

At Lina laver et indlæg, gør ikke de 5 punkter hun mener man bør tænke over inden man sætter sine dyr i avl, til bud. De regler der er fastsat herinde er de BUD der er herinde.

Og så gider jeg ikke "tærske mere langhalm" på dette. Min holdning kan man vist ikke være i tvivl om.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Rikke H

Indlæg af Rikke H »

Myrina skrev:Uanset om man har haft et kuld igennem inden man får læst tråden, er den jo yderst relevant, at tænke igennem.
helt enig!

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Indlæg af Saturn »

Til Lina:
Jeg kunne godt tænke mig et punkt
"Hvor mange marsvin vil/kan du have"
Fastlæg et maksimalt antal marsvin du vil have. Mange får anskaffet sig mange dyr og finder så ud af, at der faktisk er arbejde ved at have dem.
Det ses desværre ret tit, at en opdrætter har fået anskaffet sig mange dyr, som de så må af med, af den ene eller anden grund. Tænk derfor grundigt igennem, hvor mange dyr du vil have. Ting kan ske og det er dig, der har ansvaret, for de dyr du har anskaffet dig.
Der er intet til hindre for at øge sit maks. antal marsvin, men det bør bare ske, når man kan se at man har overskud og mulighed til det.

... eller noget lignende :D
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Jeg sytnes det er framragende at lave sådan et sæt retningslinier. Det kan være en kæmpestor hjælp for en der overvejer at starte et opdræt! Jeg håber at jeg kommer til at se denne liste rigtigt mange steder på nettet, -især på de forskellige foras og -IS├âÔÇáR IS├âÔÇáR på DMK's hjemmeside.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

retningslinjer og ind på dmks side...... og jeg var angiveligt den eneste som lagde mere i det end lidt tankespind fra lina sagde flere? jeg kan da høre hvor det bærer henad, netop som jeg frygtede.

Næsedyret

Indlæg af Næsedyret »

Turbo skrev:retningslinjer og ind på dmks side...... og jeg var angiveligt den eneste som lagde mere i det end lidt tankespind fra lina sagde flere? jeg kan da høre hvor det bærer henad, netop som jeg frygtede.
Jamen så længe listen ikke er en lov -er det da en smadder god hjælp for en som overvejer at starte et opdræt. Jeg kan huske engang der på Roskilde Festivallens hjemmeside var en liste over ting man kunne få brug for at have med på festivallen. Altså ligesom:

Telt
Sovepose
Dåseåbner
Snor
.....
...

Det ville ingen da opfatte som mere eller andet end en hjælp. På samme måde opfatter jeg Linas liste. En samling tanker man KAN inddrage i sine overvejelser før man begynder at opdrætte.

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Indlæg af Saturn »

Jahhh joohhh, jeg burde nok have skrevet lidt mere vagt, men det var altså bare mine tanker.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Svataben

Indlæg af Svataben »

Næsedyret skrev:
Turbo skrev:retningslinjer og ind på dmks side...... og jeg var angiveligt den eneste som lagde mere i det end lidt tankespind fra lina sagde flere? jeg kan da høre hvor det bærer henad, netop som jeg frygtede.
Jamen så længe listen ikke er en lov -er det da en smadder god hjælp for en som overvejer at starte et opdræt. Jeg kan huske engang der på Roskilde Festivallens hjemmeside var en liste over ting man kunne få brug for at have med på festivallen. Altså ligesom:

Telt
Sovepose
Dåseåbner
Snor
.....
...

Det ville ingen da opfatte som mere eller andet end en hjælp. På samme måde opfatter jeg Linas liste. En samling tanker man KAN inddrage i sine overvejelser før man begynder at opdrætte.
Netop!

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

svataben, jammen beklager at sådan opfatter jeg den ikke... havde det været en mere annonym person, som havde startet tråden ville jeg måske have opfattet det mere "harmløst" men når det kommer fra en som jeg personligt opfatter på skrift som meget dominerende og ikke helt objektiv altid, så føles det som diktering.

Svataben

Indlæg af Svataben »

Jeg kan godt følge dig i, at det er nemt at lægge en masse mere i et indlæg, når man kender nogen - og meget svært at undgå. Ja, jeg vil faktisk sige umuligt at undgå helt.

Men man skal passe så meget på med det. (Gælder selvf. også mig selv ;) )
En ny bruger fx ved jo intet om Lina andet end hendes admin-status herinde (hvis ny bruger overhovedet opfatter det med det samme), og vil derfor slet ikke læse det ind i indlægget.

von sortfod

Indlæg af von sortfod »

jeg kan altså ikke se andet end at Lina's indlæg er lavet som en huskeliste/hjælpe liste.

Der er jo altså nogen som glemmer hvad der skal ske med ungerne osv. hvis de sætter 2 marsvin sammen. osv.

Og jeg synes det er en god huske liste. Eller sådan en lille du ved tænk over.. liste...

Og kan slet ikke se hvor der skulle være noget med at trække det ned over hovedet på folk eller sige det er lov.

Christina

Besvar