Jeg vil gerne være opdrætter...

Til lidt hygge snak om marsvin, eller til emner der ikke passer ind i de andre kategorier. Vil du fortælle om en oplevelse med dit marsvin som f.eks. fødsel eller en sjov ting det har lavet osv.

Tonen skal holdes pæn, ellers er der rimeligt frit spil :-)

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Jeg vil gerne være opdrætter...

Indlæg af Lina »

Jeg har syntes et stykke tid at der lissom 'mangler' en samling af hvad man bør have overvejet inden man kaster sig ud i den store verden af marsvinebabyer.
Det er altid kun en fordel at overveje bådeplus og minus når man har med levende dyr at gøre- oplever man kun plusserne, så er det jo pragtfuld, men render man ind i en stribe minusser, så er man ihvertfald lidt bedre forberedt.

Input til flere ting på listen er mere end velkomne - listen kan jo gerne opdateres løbende ;-)




Disse tanker gælder både om man kun vil lave det ene hyggekuld og hvis man har planer om flere kuld.

Hvor mange marsvin vil/kan du have
Fastlæg et maksimalt antal marsvin du vil have. Mange får anskaffet sig mange dyr og finder så ud af, at der faktisk er arbejde ved at have dem, og måske man ikke alligevel har tiden eller overskuddet.
Det ses desværre ret tit, at en opdrætter har fået anskaffet sig mange dyr, som de så må af med, af den ene eller anden grund. Tænk derfor grundigt igennem, hvor mange dyr du vil have. Ting kan ske og det er dig, der har ansvaret, for de dyr du har anskaffet dig.
Der er intet til hindre for at øge sit maks. antal marsvin, men det bør bare ske, når man kan se at man har overskud og mulighed til det.
Dette her punkt er måske mest fordi det er så forfærdeligt nemt at 'forkøbe' sig med alle de vidunderlige små marsvin som er ude i verden - og det kan ske selv for den bedste at man mister overblikket og liiiiiiiiiiige får købt eller beholdt mere end man har kapaciteten til - den kapacitet svinger så alt efter hvordan man selv er indrettet... for nogen er det max 4 dyr, og for nogen måske 100. Fristelser er der som bekendt mange af, når det gælder marsvin
, og ingen kan nok sige sig helt fri for at være faldet i vandet - jeg kan ihvertfald ikke ;-)

Hvorfor vil du gerne lave kuld?
Uanset om det kun er et kuld, eller om planen er flere senere, så risikerer man hver gang at man mister hun og/eller unger - kan du klare det psykisk? Det er nemlig et barskt slag at komme ind i en såkaldt "bølge" hvor alt bare går galt flere gange i træk. Det er måske osse værd at have med i regnestykket, at hvis man bare laver kuld fordi det er hygsomt og man overhovedet ikke har planer om at beholde ungerne... så risikerer man hver gang hunnens liv på det - og er det så det værd?

Hvorfor vil du præsist lave dette her kuld?
Er det bare fordi hunnen snart er for gammel eller for stor til at komme til han, eller er det fordi du mener at ungerne vil være de mest perfekte til dato?
Der kan være forskellige grunde til at sætte en hun til pga alder/størrelse... men man er stå┬©dt på et argument som at det er fordi ejeren ikke havde plads til dyrene ellers - og det bliver pladsen nok ikke større af, når der måske kommer 5 hanunger bagefter som ikke bliver solgt. Personligt kigger jeg på om forældredyrene har 'noget' som jeg synes er så godt, eller bare lovende, at jeg gerne ser det komme til udtryk i senere generationer. Det kan være både temperament, farver, aftegn og forskellige racemæssige kvaliteter. Jeg prøver så altid at have temperamentet med i regnestykket, sådan at dyrene osse kan gå og være kælegrise hjemme i børnefamilier.

Hvis du har planer om flere kuld, har du så tænkt på hvilken slags afkom du gerne vil lave?
Man hører ofte at folk 'bare' vil lave kæledyr... men så let er det desværre ikke. Kæledyrsfolket, specielt opdrættere og udstiller, kan være mere end kræsne i deres indkøb, og konkurrencen er STOR - derfor satser køberne ofte på helt særlige kvaliteter på dyrene.... har du tænkt på om der reelt set er et marked til lige præsist DINE unger?
Uanset om man vil lave kæledyr eller racedyr, så er det en god ide at starte op med 'gode' dyr.... det tager mange generationer at forbedre noget, og det er der reelt set ingen grund til at bøvle med, hvis man kan komme udenom det.

Hvad vil du stille op med ungerne?
Skal de beholdes alle eller til salg? Måske har du venner/kolleger, sådan at de allerede er afsat fra starten, og det er jo fint. Men hvis ikke - hvad så? Har du plads til ungerne, hvis ikke de bliver solgt/afsat hurtigt? Specielt hanunger, som ikke kan går med hunnerne... det fylder alt sammen. Lad være med at forlade dig på at 'dem tager dyrehandleren'... for ja, det gør dyrehandleren måske.... men måske siger de nej, fordi de ikke har plads til flere unger lige nu. Og være for guds skyld kræsen med dyrehandleren, så ungerne ikke dumpes i de der forfærdelige nogen, hvor dyrene går beskidt, for mange på for lidt plads og hvor de ikke er kønsopdelt - vælg en GOD dyrehandler! Udover dyrehandler er der så andre medier til at sælge dyrene i... internettet er ret godt, fora, dba, dyrenettet m.m. Men osse her er konkurrencen stor, så det er slet ikke nogen garanti at man kommer hurtigt af med ungerne.

Har du økonomi til at opdrætte... uanset antal kuld?
Mange ting kan gå galt, og hvor det kræver akut dyrlæge hjælp... og det kan godt ske på en søndag hvor det er dobbelt takst. Hunnen kan få drægtighedssyge både før og efter fødslen, hvor hun efter al sandsynlighed ikke klarer den. Hun kan have problemer med at føde, hvor hun måske skal have akut kejsersnit. Man kan være heldig at have en flink dyrlæge, hvor man som gammel kunde ikke behøver at have sine kontanter i hånden ved ankomst - men hvad hvis man ikke har det?
Hvis du er mindreårig, og derfor ikke kan/skal betale selv, er dine forældre så indstillet på de her extra udgifter? Fordi man kun vil lave et kuld, så er det ingen garanti for at det vil gå godt.

Har du psyken til opdræt, hvis tingene går galt?
Indrømmet, der findes ikke noget mere hygsomt end marsvinebebser... men tingene er ikke altid så lyserøde. Hvad hvis en fødsel går galt klokken lort om natten, og man står med et kuld der bør akutaflives med det samme for at være mest human - kan du det? Eller har du nogen der kan det for dig? Det er som sagt barske løjer når alt går galt... og man kan udemærket komme ud for at alt bare går galt flere kuld i træk... dødeunger... døde hunner... og det er bare slet ikke spor yndigt og lyserødt:? Mange oplever, forståeligt nok, at det simpelthen er for hårdt for deres psyke... men måske kunne det slag være undgået hvis man havde tvunget sig selv til at tænke en lillesmule mere realistisk i starten.

Har du sat dig ind i hvorfor det kan gå galt?
* Skal hunnen passes specielt under drægtigheden f.eks mht. fodring, ekstra c-vit, eller andet?
* Skal man undlade at bære for meget rundt på en drægtig hun?
* Hvilken alder og vægt skal hunne have før hun sættes til han?
* Skal man være parat til at hjælpe under fødslen? evt lave hul i en fosterhinde?
* Er det sådan at når to drægtige hunner går sammen, og den ene føder før den anden; hvis den endnu drægtige så æder den fødendes moderkage kan den abortere?
* Kan man tage forholdsregler, og derved forsøge at undgå drægtighedssyge?


Pyha, sikke en ordentligt mundfuld man kan have med i sine tanker, ik ;-)
Men nu er det jo heldigvis sådan, at man behøver slet ikke går og tumle med alle de her ting selv - specielt hvis man er 'ny' og ikke har ret mange erfaringer selv. Marsvinefolket er generelt rigtigt gode til at ville hjælpe og give gode råd. Nogen gange kan det være en stor hjælp lige at få vendt en tanke eller to i luften, og her kan man netop benytte sig af f.ex. et forum - så hold dig endeligt ikke tilbage, for der findes INGEN dumme spørgsmåll :D


Når alt dette er sagt, så forstår jeg udemærket at det kribler i fingerne for at lave unger. Men jeg synes det er vigtigt at man kaster sig ud i det med en realistisk forestilling om hvad man kan forvente - godt OG dårligt.
Og det er vigtigt at man tager stilling til hvad nu, hvis nogen af de dårlige ting sker for en selv.... det sker altså ikke bare kun for naboen.

Hvis du er indstillet på at tage de kedelige sider med, såfremt at du får en portion af dem, så er du lidt bedre rustet i fremtiden :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

hånden på hjertet... har du selv kørt disse overvejelser igennem?
Nej vel? heller ikke mig. så kan man vist heller ikke tillade sig at prese det ned over hovedet på andre :wink:
Jeg er skam enig i at dette er ønskesenarie hvis alle tænkte alle de ting igennem, men fakta er også at inden folk er nået til det her forum og dit indlæg så HAR de allerede haft 5-10 kuld og har besluttet sig til at avle eller opdrætte...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Turbo skrev:hånden på hjertet... har du selv kørt disse overvejelser igennem?
Jo, det HAR jeg faktisk. At du så ikke har, det må jo så være derfor at du tror jeg vil presse noget ned over nogens hoveder. Jeg startede ud med at have kæledyr og skulle absolut ikke være opdrætter. Men tanken begyndte at melde sig, der havde jeg en veninde, som havde opdrættet længe, og hun gav mig nogen ret specifikke ting at tænke over inden jeg kastede mig ud i det. Og den dag idag, der er jeg hende evigt taknemmelig for det.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Turbo skrev:men fakta er også at inden folk er nået til det her forum og dit indlæg så HAR de allerede haft 5-10 kuld og har besluttet sig til at avle eller opdrætte...
hvor har du så det velunderbyggede fakta fra? Det er da godt nok en kæmpegeneralisering. Vi har masser af brugere, som ikke poster ret meget, og vi har masser af gæster som bare kommer og læser - hvor ved du fra at de ikke suger input til sig først?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Myrina

Indlæg af Myrina »

Uanset om man har haft et kuld igennem inden man får læst tråden, er den jo yderst relevant, at tænke igennem.

Svataben

Indlæg af Svataben »

Lina skrev:
Turbo skrev:men fakta er også at inden folk er nået til det her forum og dit indlæg så HAR de allerede haft 5-10 kuld og har besluttet sig til at avle eller opdrætte...
hvor har du så det velunderbyggede fakta fra? Det er da godt nok en kæmpegeneralisering. Vi har masser af brugere, som ikke poster ret meget, og vi har masser af gæster som bare kommer og læser - hvor ved du fra at de ikke suger input til sig først?
Og I har også brugere, der slet ikke har planer om at avle overhovedet, men som alligevel gladeligt læser det her. :D
Jeg tænker sådan lidt, at hvis jeg støder på en person et eller andet sted, og personen snakker om at starte et opdræt, så kan jeg jo smide et link hertil og skrive, at det er nogle gode overvejelser at gøre sig.

Meningen med indlægget virker jo slet ikke til at være at afskrække nogen fra at avle, bare at få dem til at tænke lidt over det først. Og der er heldigvis folk derude, der søger oplysninger rundt om, før de starter avl.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Svataben skrev:Meningen med indlægget virker jo slet ikke til at være at afskrække nogen fra at avle, bare at få dem til at tænke lidt over det først. Og der er heldigvis folk derude, der søger oplysninger rundt om, før de starter avl.
Lige præcis.
Det er absolut ikke en opdræts-afskrækker det her - for er man indstillet på at det ikke altid er rosenrødt, så HAR man jo tænkt over plus og minus og har draget en konklusion ud fra det. Min holdning er bare, at man bør have minuserne med i sit regnestykke fra starten. Er man heldig, så er det jo slet ikke sikkert at man nogensinde oplever andet end plus.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

jammen det er jo godt i kan pudse glorien, ikke ondt ment, men jeg må trække lidt på smilebåndet over det dog :wink: Jeg får nemlig redningsmarsvin ind flere gange om året fra opdrættere" som bestemt ikke har tænkt disse tanker... måske derfor jeg IKKE har opfattelsen af at flertallet gennemtænker marsvineopdræt før de bare går i gang...

jeg har haft marsvin siden 99 og har, som tidligere nævnt, ikke selv siddet og tænkt disse tanker igennem inden jeg fik mit a-kuld. Jeg har tænkt det kunne være sjovt at se en marsvineunge da jeg satte mit første kuld over. Her var sgu ingen "jeg vil gøre arten bedre" tanker eller noget, de er først kommet senere, efter jeg opdagede race-dyrene.

Jeg har dog hele tiden haft hjertet med i og med det er dyrene som interesserer mig OG har, modsat mange andre desværre, IKKE nogensinde haft brug for andre kom og hentede halvdelen af mine kræ fordi jeg ikke kunne styre min avl... Eller haft brug for at holde ├óÔé¼┬ØUDSALG├óÔé¼┬Ø på min hjemmeside fordi jeg ikke har plads til at beholde mere afkom selv.
Trods jeg åbenbart er en af de slemme som ikke tænkte på DE 5 BUD inden jeg gik i gang med at få mit a-kuld... -det er da utroligt dyreværnet ikke har været her flere gange!! :wink:

fx den her:
"Hvorfor vil du gerne lave kuld? "
Det kan sgu da være fuldstændigt ligegyldigt præcist hvorfor? Det er da næsten lidt frækt at forlange en grund før folk må få lov at sætte et kuld over??
- så længe man passer de dyr man har godt så kan det da være ligegyldigt om det er for at avle gode dyr og score rosetter eller det er fordi man (som mig med mit a-kuld) bare gør det fordi jeg aldrig har set en nyfødt marsvineunge og så gerne vil se en...

Det eneste BUD jeg syntes er relevant som jeg selv har tænkt over da jeg satte mit a-kuld over er Hvad vil du stille op med ungerne?
For i den ligger flere af de andre også... fx ligger der jo også økonomi i den, dyrlægeregninger, foder, bo-forhold osv. Den er kilden til alle de andre spørgsmål og jeg personligt behøver i hvert fald ikke et indlæg på et forum for at min hjerne selv automatisk tænker sig dette spørgsmål når jeg lukker en hun ind til en han├óÔé¼┬ª al logik siger jo der kommer unger ud af det. Kun børn under 5 år kender måske ikke til blomsterne og bierne endnu├óÔé¼┬ª
Måske andre har brug for disse 5 BUD men er det ikke lidt frækt at formode de HAR brug for det og så presse det ned over hovedet på dem? Bør man ikke, af respekt for sine medmennesker som intelligente væsener, først gribe ind hvis det går galt? Man har jo disse forums hvor folk kan spørge hvis de er i tvivl. Jeg har da lært at langt de fleste mennesker, inkl. mig selv, ikke bryder sig om at få at vide hvordan man skal gøre...
Dankerne er generelt et folkefærd som konsekvent smider brugsanvisninger til apparater væk og prøver selv, og så først år det går galt tager man brugsvejledningen frem.
Det er noget man må acceptere mener jeg, at sådan er danskerne, sådan er jeg SELV (der ligger mange brugsanvisninger stadig indpakket i cellofan i mine skuffer)... og så hjælpe når folk så SELV kommer og spørger, fx via sådan et forum her... man får intet godt ud af at presse tingene ned over hovedet på folk.

Og vi har jo også en klub som folk så kan blive medlem af hvis de er ├óÔé¼┬Øseriøse├óÔé¼┬Ø, og den klub har nogle vedtægter. Hvorfor så ikke disse BUD på et forum, når nu klubben tvinger os til at skriv under på noget hvis vi vil være opdrættere?. Det er vel indblanding i privatlivets fred det hele det hele? ├óÔé¼ÔÇ£kan man jo spørge om.
Men der er en forskel på disse vedtægter og de BUD vi lige har set: det er at vedtægterne i klubben skriver folk selv under UDEN pres på at følge... altså de accepterer at vil de ind i det fællesskab så skal de følge disse regler, det er fair selv for en dansker. ├óÔé¼ÔÇ£vil man ind i en lukket klub må man følge reglerne i klubben og man har hele tiden VALGET at bare holde sig ude af klubben.

Men dette er et offentligt forum og jeg frygter lidt at kommer der lidt for meget opbakning bag disse 5 BUD kunne det nemt gå hen og blive sådan at så snart lille sofie glad meldte sig ind og proklamerede at hendes ├óÔé¼┬Ølille futte på 4 mdr. var gravid fordi hende og veninden (tihi) havde troede begge deres marsvin var piger og havde ladet dem lege sammen├óÔé¼┬Ø ├óÔé¼ÔÇ£så fik hun smækket et link til denne tråd lige i hovedet├óÔé¼┬ª hvilket godt ku virke afskrækkende, tror jeg.
Altså at det kommer til at gå ud over de forkerte├óÔé¼┬ª

Fordi:
De eneste som IKKE har tænkt den helt automatisk uden at kigge på et forum efter den :wink: er dem jeg nu får redningsmarsvin fra :cry: ... og de læser alligevel ikke med på sådant et forum her, de er desværre u-opråbelige... og kan kun nås med lovgivning (dyrepoliti, ja tak).

Undskyld mit lange indlæg...

Svataben

Indlæg af Svataben »

Turbo skrev:jammen det er jo godt i kan pudse glorien, ikke ondt ment, men jeg må trække lidt på smilebåndet over det dog :wink: Jeg får nemlig redningsmarsvin ind flere gange om året fra opdrættere" som bestemt ikke har tænkt disse tanker... måske derfor jeg IKKE har opfattelsen af at flertallet gennemtænker marsvineopdræt før de bare går i gang...
Og det vil Lina så forsøge at afhjælpe - kan ikke se, hvordan det har noget med glorie-pusning at gøre, og kan slet ikke se, hvorfor du lige kaster dig ud i den frase.

jeg har haft marsvin siden 99 og har, som tidligere nævnt, ikke selv siddet og tænkt disse tanker igennem inden jeg fik mit a-kuld. Jeg har tænkt det kunne være sjovt at se en marsvineunge da jeg satte mit første kuld over. Her var sgu ingen "jeg vil gøre arten bedre" tanker eller noget, de er først kommet senere, efter jeg opdagede race-dyrene.

Jeg har dog hele tiden haft hjertet med i og med det er dyrene som interesserer mig OG har, modsat mange andre desværre, IKKE nogensinde haft brug for andre kom og hentede halvdelen af mine kræ fordi jeg ikke kunne styre min avl... Eller haft brug for at holde ├óÔé¼┬ØUDSALG├óÔé¼┬Ø på min hjemmeside fordi jeg ikke har plads til at beholde mere afkom selv.
Trods jeg åbenbart er en af de slemme som ikke tænkte på DE 5 BUD inden jeg gik i gang med at få mit a-kuld... -det er da utroligt dyreværnet ikke har været her flere gange!! :wink:
Jamen det er da fint, at du har og havde styr på det fra start, (og jeg tvivler ikke et øjeblik på rigtigheden i det). Men det betyder altså ikke, at denne tråd er irrelevan for nogen. Og igen "DE 5 BUD" Jamen sikke da en måde at udlægge det på. Capslock of rage og al mulig tagen ting for givet...

fx den her:
"Hvorfor vil du gerne lave kuld? "
Det kan sgu da være fuldstændigt ligegyldigt præcist hvorfor? Det er da næsten lidt frækt at forlange en grund før folk må få lov at sætte et kuld over??
Jamen for sgi da også, Lina forlanger jo ikke ligefrem, at en ny opdrætter poster sine grunde til godkendelse, hun vil bare gerne at folk tænker over tingene. Hvor svært er det at forstå?
- så længe man passer de dyr man har godt så kan det da være ligegyldigt om det er for at avle gode dyr og score rosetter eller det er fordi man (som mig med mit a-kuld) bare gør det fordi jeg aldrig har set en nyfødt marsvineunge og så gerne vil se en...
Ingen siger andet, hvorfor argumenterer du overhovedet mod noget, ingen har sagt?

Det eneste BUD jeg syntes er relevant som jeg selv har tænkt over da jeg satte mit a-kuld over er Hvad vil du stille op med ungerne?
For i den ligger flere af de andre også... fx ligger der jo også økonomi i den, dyrlægeregninger, foder, bo-forhold osv. Den er kilden til alle de andre spørgsmål og jeg personligt behøver i hvert fald ikke et indlæg på et forum for at min hjerne selv automatisk tænker sig dette spørgsmål når jeg lukker en hun ind til en han├óÔé¼┬ª al logik siger jo der kommer unger ud af det. Kun børn under 5 år kender måske ikke til blomsterne og bierne endnu├óÔé¼┬ª
Måske andre har brug for disse 5 BUD men er det ikke lidt frækt at formode de HAR brug for det og så presse det ned over hovedet på dem? Bør man ikke, af respekt for sine medmennesker som intelligente væsener, først gribe ind hvis det går galt? Man har jo disse forums hvor folk kan spørge hvis de er i tvivl. Jeg har da lært at langt de fleste mennesker, inkl. mig selv, ikke bryder sig om at få at vide hvordan man skal gøre... Og her må jeg grine - du taler om, at der presses noget ned over hovedet på folk, efter du selv har presset en masse ikke-eksisterende meninger ind i Linas indlæg. Hun har stadig ikke forlangt, at nogen skal gøre noget som helst overhovedet. hun håber bare, at folk vil tænke over tingene. Vi har vist en sten/glashus ting kørende, ikke sandt.
Dankerne er generelt et folkefærd som konsekvent smider brugsanvisninger til apparater væk og prøver selv, og så først år det går galt tager man brugsvejledningen frem.
Det er noget man må acceptere mener jeg, at sådan er danskerne, sådan er jeg SELV (der ligger mange brugsanvisninger stadig indpakket i cellofan i mine skuffer)... og så hjælpe når folk så SELV kommer og spørger, fx via sådan et forum her... man får intet godt ud af at presse tingene ned over hovedet på folk.
Og det er der ingen der gør.

Og vi har jo også en klub som folk så kan blive medlem af hvis de er ├óÔé¼┬Øseriøse├óÔé¼┬Ø, og den klub har nogle vedtægter. Hvorfor så ikke disse BUD på et forum, når nu klubben tvinger os til at skriv under på noget hvis vi vil være opdrættere?. Det er vel indblanding i privatlivets fred det hele det hele? ├óÔé¼ÔÇ£kan man jo spørge om.
Men der er en forskel på disse vedtægter og de BUD vi lige har set: det er at vedtægterne i klubben skriver folk selv under UDEN pres på at følge... altså de accepterer at vil de ind i det fællesskab så skal de følge disse regler, det er fair selv for en dansker. ├óÔé¼ÔÇ£vil man ind i en lukket klub må man følge reglerne i klubben og man har hele tiden VALGET at bare holde sig ude af klubben.
Og Lina = DMK? Eller måske er det avl = DMK? Eller måske Mutterne.dk = DMK? Ja, jeg kommer meget i tvivl om, hvor det med klubben kommer ind.

Men dette er et offentligt forum og jeg frygter lidt at kommer der lidt for meget opbakning bag disse 5 BUD kunne det nemt gå hen og blive sådan at så snart lille sofie glad meldte sig ind og proklamerede at hendes ├óÔé¼┬Ølille futte på 4 mdr. var gravid fordi hende og veninden (tihi) havde troede begge deres marsvin var piger og havde ladet dem lege sammen├óÔé¼┬Ø ├óÔé¼ÔÇ£så fik hun smækket et link til denne tråd lige i hovedet├óÔé¼┬ª hvilket godt ku virke afskrækkende, tror jeg.
Altså at det kommer til at gå ud over de forkerte├óÔé¼┬ª
Ehm, det afhænger jo af tonen i indlægget med linket, for tonen i Linas post er altså ikke et problem. Og hvis lille Sofie er bare en anelse mindre til at lægge skjulte betydninger i Linas indlæg end dig, så vil hun næppe se noget problem eller ZOMG BUD!!1!!@!!! i det.

Fordi:
De eneste som IKKE har tænkt den helt automatisk uden at kigge på et forum efter den :wink: er dem jeg nu får redningsmarsvin fra :cry: ... og de læser alligevel ikke med på sådant et forum her, de er desværre u-opråbelige... og kan kun nås med lovgivning (dyrepoliti, ja tak).
Og dem kan man så ikke nå, men det gør ikke indlægget mindre værdifuldt for dem som er indenfor rækkevidde.
Undskyld mit lange indlæg...
Jeg synes godt nok, du er slem til at lægge meninger og holdninger ind i et indlæg, der slet ikke giver udtryk for de meninger og holdninger.
"BUD", virkeligt?
"Presse ned over hovedet", virkeligt?
"Forlange en grund", virkeligt?
Ingen steder i Linas indlæg er dette at finde...

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

svataben....

Og vi har jo også en klub som folk så kan blive medlem af hvis de er ├óÔé¼┬Øseriøse├óÔé¼┬Ø, og den klub har nogle vedtægter. Hvorfor så ikke disse BUD på et forum, når nu klubben tvinger os til at skriv under på noget hvis vi vil være opdrættere?. Det er vel indblanding i privatlivets fred det hele det hele? ├óÔé¼ÔÇ£kan man jo spørge om.
Men der er en forskel på disse vedtægter og de BUD vi lige har set: det er at vedtægterne i klubben skriver folk selv under UDEN pres på at følge... altså de accepterer at vil de ind i det fællesskab så skal de følge disse regler, det er fair selv for en dansker. ├óÔé¼ÔÇ£vil man ind i en lukket klub må man følge reglerne i klubben og man har hele tiden VALGET at bare holde sig ude af klubben.
Og Lina = DMK? Eller måske er det avl = DMK? Eller måske Mutterne.dk = DMK? Ja, jeg kommer meget i tvivl om, hvor det med klubben kommer ind.

specielt det her afsnit har du vist misforstået....
Jeg bruger bare klubben som eks på et sted hvor man aktivt skal melde sig ind for at få lov til at følge et sæt regler... hvor jeg personligt opfatter disse BUD som at har man ikke tænkt dem så er man ikke ansvarlig... og det bliver sagt på et offenligt forum, dvs jeg har ikke selv opsøgt dem... hvilket strider imod min mentallitet som indfødt dansker = ingen skal komme og fortælle mig hvad jeg skal MEDMINDRE jeg har bedt om det :wink:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Ved du hvad Turbo, du må have dine holdninger - akkurat som jeg har mine - men jeg synes egentligt ikke du har ret til at se ned på MINE bare fordi du ikke er enig! Det hører under almindeligt respekt for andre folks holdninger - hvilket vi herinde gør meget ud af.



Jeg havde faktisk skrevet en hel masse til svar... men jeg tror næsten at det kan være ret ligemeget - vi kan diskutere de forskellige meninger til dommedag uden at det rykker ved nogen af os.

Så jeg tror bare at jeg vil lade det være ved det!
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Turbo, som til dig:
Nej, jeg er sgu på det her område ret ligeglad om folk er med i en forening eller ej - det er overhovedet ikke det, som tankerne går på. Så vær lige rar at blande DMK's vedtægter udenom, eller start en debat om dem i en ny tråd.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

lina>> ja jeg kan da godt ha respekt for andres holdninger, det er jo netop det jeg argumenterer for i mine indlæg: at folk har deres egen frie vilje og man ikke skal pådutte dem sådan en omgang, ja undskyld mig, men groft sagt: "linas 5 BUD" for at de kan få respekt som opdrættere i dine øjne...
På et andet forum var der en forleden som sad og argumenterede for der skulle være en håndfuld statskontrollerede opdrættere kun som skulle ha lov at avle, det her er nøjsgtig det samme i en meget mere blid udgave: du sætter direktiver (læs regler, ligesom i EU) du gerne ville ha vi andre fulgte.

Jeg vil altid være imod enhver form for offentlig "direktiv-pådutning".. vil man ha regler så meld dig ind i en klub med regler.

Og det kan vi så blive enige om at være uenige om, det er fint for mig:)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Lina skrev:Turbo, som til dig:
Nej, jeg er sgu på det her område ret ligeglad om folk er med i en forening eller ej - det er overhovedet ikke det, som tankerne går på. Så vær lige rar at blande DMK's vedtægter udenom, eller start en debat om dem i en ny tråd.
jeg ha da lov at bruge dem som eks, du skal da overhovedet ikke diktere mig hvad jeg må bruge som eks i mine indlæg!!??

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Jeg siger da heller ik at SKAL følge dem - det er et VALG man kan tage. Kan kan bruge dem til noget, så er det fint, kan man ikke, så er det OSSE fint. Derfor skriver jeg netop at jeg SYNES man skal tænke over nogen ting... ikke at man SKAL. Hvis du læser det sådan, så er det en pænt stor fejlfortolkning.

Og hvis du læser at jeg skriver om du vil være RAR at tage dmk i en anden tråd som værende en diktering... så er vi igen ude i en stor fejlfortolkning.

Og hvem har snakket om at de her TANKER er til få at få respekt i andre folks øjne? Det må igen være noget du har fortolket mellem linjerne som ikke blev skrevet på min pc.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar