Jeg vil gerne være opdrætter...

Til lidt hygge snak om marsvin, eller til emner der ikke passer ind i de andre kategorier. Vil du fortælle om en oplevelse med dit marsvin som f.eks. fødsel eller en sjov ting det har lavet osv.

Tonen skal holdes pæn, ellers er der rimeligt frit spil :-)

Redaktør: Redaktører

Koneko-chan

Indlæg af Koneko-chan »

Jeg må også sige at det virker for mig, som linier man kan gå efter, men bestemt ikke som BUD, der bliver påduttet!

Men endnu engang kan dette diskuteres frem og tilbage, i uger, måneder og år..

Og forøvrigt: Tak for et godt indlæg! Det ramte i hvert fald et par punkter jeg endnu ikke var nået til i mine overvejelser! :D

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Indlæg af Marsvin »

Turbo skrev:svataben, jammen beklager at sådan opfatter jeg den ikke... havde det været en mere annonym person, som havde startet tråden ville jeg måske have opfattet det mere "harmløst" men når det kommer fra en som jeg personligt opfatter på skrift som meget dominerende og ikke helt objektiv altid, så føles det som diktering.
En Admin er "dominerende", da de er øverste myndighed på fora, servere , isp'er m.m.

For de har magt til at give henstillinger, advarsler, banne brugere, ip adresser osv. Behandle klager om brugere fra brugere osv. Alle brugere bliver dog først smidt ud når det er godkendt af mig som Over-Admin (Ejer). Men er argumenterne i orden og det der refereres til ok for mig, tja så er det "Ut, Ut af min butik" :twisted:

Men det er IKKE det som Lina's indlæg drejer sig om. Det er skrevet af hende som "almindelig bruger" som råd og vejledning. Get it?

Hvis man har et problem med en af mine Admin's, så er det MIG man kontakter. Men der skal meget store argumenter til, før jeg gør ret meget. For disse er jo netop udpeget af mig, til at varetage dette meget store ansvar og har adgang til dele af serveren som andre brugere ikke har. De kan faktisk slette ALT på dette forum.

Giver man de rettigheder til en man ikke stoler 100% på? I får 3 gæt, og hvis i gætter rigtigt, får i et ekstra gæt :twisted:
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Fionias

Indlæg af Fionias »

jeg kunne faktisk godt tænke mig en tilføjelse til første punkt :D
Og det kunne sådan set gælde for både nye og gamle opdrættere.

Overvej hvorfor du vil lave lige præis dette kuld!

Er det bare fordi hunnen snart er for gammel eller for stor til at komme til han eller er det fordi du mener at ungerne vil være de mest perfekte til dato?
Jeg synes ikke man skal lave et kuld uden at tro på at ungerne vil blive bedre end deres forældre, inden for de avlsmål man har, det være sig temperament, udseende eller hvad man avler efter!

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Lene og Lotte - smaddergoe tilføjelser, så jeg retter lige til her senere.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Lynggård

Indlæg af Lynggård »

Super gode råd og håber mange vil læse dem og skrive dem bag øret :D

Toffemis

Indlæg af Toffemis »

nu står jeg jo og skal til at beslutte mine første kuld. Og der synes jeg de retningslinier (eller påmindelser/tanker) er rigtig gode...

Først ville jeg bare sætte Artemis til Scott, men nu tænker jeg på at finde en anden han til hende, så jeg kan få et dejligt kæledyrs kuld.

Jeanette

Indlæg af Jeanette »

Jeg synes det er en god ide med sådan en liste med ting man kunne tænke over, inden man starter opdræt; og selv hvis man bare vil have et hyggekuld i det små. Dem der mener at det virker som et diktat, kan måske bare forestille sig, at de stod for at ville købe et hus til 2 mill. kr; S├âÔǪ ville man sikkert ligefrem lede med lys og lygte efter et sted med råd, vejledning og nogle BUD om, hvad der ville være smart at tænke over først. Men det er som udgangspunkt næsten gratis, både økonomisk og etisk at anskaffe sig dyr, og så først bagefter: HOVSA.... :oops: :cry:
Kan man tilføje dette punkt til Linas liste?: HAR DU SAT DIG IND I HVORFOR DET KAN G├âÔǪ GALT ?
* Skal hunnen passes specielt under drægtigheden f.eks mht. fodring, ekstra c-vit, eller andet ?
* Skal man undlade at bære for meget rundt på en drægtig hun ?
* Hvilken alder og vægt skal hunne have før hun sættes til han ?
* Skal man være parat til at hjælpe under fødslen? evt lave hul i en fosterhinde?
* Er det sådan at når to drægtige hunner går sammen, og den ene føder før den anden; hvis den endnu drægtige så æder den fødendes moderkage kan den abortere ?
* Kan man tage forholdsregler, og derved forsøge at undgå drægtighedssyge ?

Det er en god ide at have sat sig ind i tingene, før man starter noget som helst i denne verden, så er man på forkant med evt problemer. Selvfølgelig er egne erfaringer tit den bedste læremester, men de værste katastrofer kan måske undgås hvis man lige gør sig den ulejlighed at "læse på lektien".

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

super ide - det kommer osse lige på senere :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Websol

Re: Jeg vil gerne være opdrætter...

Indlæg af Websol »

jeg kan kun tilslutte mig Lina├é┬┤s første indlæg, jeg finder det meget relavant.. og ting man skal have med inde i et evt. opdræt..

Laila Petersen

├âÔÇárgerligt ..

Indlæg af Laila Petersen »

Jeg syntes, Linas indlæg var supert - for mig jo. Det ramte. Og ramte plet. Havde glædet mig til at læse i andres (saglige) tilføjelser, men ærligt talt: jeg orker ikke med alle de sure opstød, der så også skal gnaves igennem ... Lina, jeg håber, du får samlet (t)rådene - og delt dem ud .. Vi er et par stykker, som godt kan tåle/bruge det, der kan muligvis kan tolkes som en løftet pegefinger, men som til gengæld er ærlig snak - bladet fra munden og sagt i en god mening. Hvis bare NOGEN (og jeg er da så ├â┬®n til at starte med) kan få gavn af informationerne, så M├âÔǪ de - i min optik - have haft deres berettigelse ...

Tak for viden, Lina. - Formidlet på en måde, så den "fes ind på lystavlen". =D>

/laila
http://pigsinparadise.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Jeg vil gerne være opdrætter...

Indlæg af Lina »

Anytime ;-)

Det er jo heller ik for at tage fornøjelsen fra folk... man skal bare huske at alting desværre ikke er flysserødt, og at det skal man kunne tage med.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Websol

Re: Jeg vil gerne være opdrætter...

Indlæg af Websol »

Kan kun skrive at denne her info har hjulpet mig til at indse jeg ikke ville egne mig som opdrætter..

Derfor bare så flodt med den tydlige måde du skriver her på Lina

megan

Re: Jeg vil gerne være opdrætter...

Indlæg af megan »

Jeg har tænkt nogen al├í de tanker igemmen...
Og jeg har lige (lige og lige ┬¢ års siden :lol: ) fået mit opdrætter navn Megans...
Jeg regner heller ikke med lige at avle foreløbig....
Men måske om et par år

Tutti02

Re: Jeg vil gerne være opdrætter...

Indlæg af Tutti02 »

Jeg læste lige det her indlæg og fik da en stor del ud af det :)!

Jeg har aldrig haft marsvin før og skal først ha det om 3 måneder, men jeg vidste ikke at hunnen skulle veje noget specifikt, og at hun kunne komme i problemer efter fødslen.

Selvom jeg på ingen måde har tænkt mig at skulle avle på mine marsvin så lærte jeg da noget af det :)!
Så jeg mener det er fint at du har lavet dette indlæg, det kan godt være at det ikke er alle der har tænkt disse ting igennem, men det betyder jo ikke at andre ikke må vide det og få chancen for at overveje det :)!

Besvar