Farvegenetik del 8. Agouti & Argente

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Pavon

Farvegenetik del 8. Agouti & Argente

Indlæg af Pavon »

Jeg vil prøve at skrive agoutierne med deres genkoder 'ÔÇ£ Som '┬Ørenavlede'┬Ø jeg tager altså ikke forbehold for hvad de evt. kan være bærere af, så som chokolade, ensfarvet osv.
Først de godkendte i forhold til DMK'Ôäós standard. (bogstav i parantes er ophøjet). c(x) står for enten c(k) eller c(d) og c(y) står for enten c(r) eller c(h).

Mørkøjede:
Gyldenagouti 'ÔÇ£ Sort basis/gylden prikning
AABBCCEEPP

Sølvagouti 'ÔÇ£ Sort basis/hvid(sølv) prikning
AABBc(r)c(r)EEPP

Lemonagouti 'ÔÇ£ Sort basis/creme prikning
AABBc(x)c(y)EEPP (flere '┬Øc mutations kombinationer'┬Ø giver creme)

Orange agouti 'ÔÇ£ Chokolade basis/gylden prikning
AAbbCCEEPP

Cinnamon agouti 'ÔÇ£ Chokolade basis/hvid(sølv) prikning
Aabbc(r)c(r)EEPP

Creme agouti 'ÔÇ£ Chokolade basis/creme prikning
AAbbc(x)c(y)EEPP (flere '┬Øc mutations kombinationer'┬Ø giver creme)

Ustandardiserede:
Buff agouti 'ÔÇ£ Sort basis/buff prikning
AABBc(x)c(x)EEPP

Buff chokolade agouti (Kakao) 'ÔÇ£ Chokolade basis/buff prikning
AAbbc(x)c(x)EEPP

Farvebetegnelserne er taget fra DMKs standard og de har så også en ustandardiseret variant, der hedder Safran agouti/safran chokolade agouti. Den står som at skulle være med henholdsvis sort basis/safran prikning & chokolade basis/safran prikning. Så vidt jeg ved er safranen buffens rødøjede modsætning, ligesom at Lemon er Cremes rødøjede modsætning. Dvs at safran agoutien bør være en argente. (lige som lemon agoutien, men det må være pga. at '┬Øcreme agoutien'┬Ø er optaget af en variant med chokolade basis og man har ikke kunnet finde ud af, at kalde den sort creme agouti kontra chokolade creme agouti eller noget i den stil)

Ingen af de rødøjede (argenterne) er godkendte, men en del går under sjælden variant. Her kommer de:

Argenter:
Gylden Argente 'ÔÇ£ Lilla basis/rød(gylden) prikning
AABBCCEEpp

Sølv argente 'ÔÇ£ Lilla basis/hvid(sølv) prikning
AABBc(r)c(r)EEpp

Lemon argente 'ÔÇ£ Lilla basis/creme prikning
AABBc(x)c(y)EEpp

Orange argente 'ÔÇ£ Beige basis/rød(gylden) prikning
AAbbCCEEpp

Cinnamon argente 'ÔÇ£ Beige basis/hvid(sølv) prikning
AAbbc(r)c(r)EEpp

Creme argente 'ÔÇ£ Beige prikning/creme prikning
AAbbc(x)c(y)EEpp

Ustandardiserede:
Der har DMK så følgende argenter:

Buff argente 'ÔÇ£ Lilla el. beige basis/buff prikning
AABB/bbc(x)c(x)EEpp

Safran argente 'ÔÇ£ Lilla el. beige basis/safran prikning
AABB/bbc(x)c(x)EEpp

Rubin argenterne:
Gylden rubin argente 'ÔÇ£ Skiffer basis/rød(gylden) prikning
AABBCCEEp(g)p(g)

Sølv rubin argente 'ÔÇ£ Skiffer basis/hvid(sølv) prikning
AABBc(r)c(r)EEp(g)p(g)

Lemon rubin argente 'ÔÇ£ Skiffer basis/creme prikning
AABBc(x)c(y)EEp(g)p(g)

Buff rubin argente 'ÔÇ£ Skiffer el. carob basis/buff prikning
AABB/bb c(x)c(x)EEp(g)p(g)

Safran rubin argente 'ÔÇ£ Skiffer el. carob basis/safran prikning
AABB/bb c(x)c(x)EEp(g)p(g)

Orange rubin argente 'ÔÇ£ Carob basis/rød(gylden)prikning
AAbbCCEEp(g)p(g)

Creme rubin argente 'ÔÇ£ Carob basis/creme prikning
AAbb c(x)c(y)EEp(g)p(g)

Cinnamon rubin argente 'ÔÇ£ Carob basis/hvid(sølv) prikning
AAbbc(r)c(r)EEp(g)p(g)

Sobel agoutierne opstår når sølvagoutien blandes med et himalayagen, den får genkoden:
AABB/bbc(r)c(h)EEPP/pp

Sepia agoutien opstår også på c(x)c(y) mutationerne, men jeg er ikke helt sikker på hvordan, ved bare at de er muteret :-)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Jeg må eje sådan en rubin argente :shock:
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Hvis man nu havde lyst til at 'bygge' sådan en svend som en sølv rubin argente... hvad gør man så?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Pavon

Indlæg af Pavon »

Først og fremmest skal du vide at de lyder flottere end de tit er pga. kontrasten på nogle af varianterne er så lille at det kan blive svær at se effekten :-) En af de smukkeste efter min mening er Gylden rubin argente, så her kommer en af fremgangsmåderne på den: :-)
Først så "får" man en skiffergrå fra Paimonah. Så finder man en gylden agouti og helst en AA. Dem parrer man og får så gylden agouti unger som bærer på p(g), som er det gen der giver skiffer/rubin argente. Hvis man ikke vil bruge indavl, finder man 2 dyr mere, som de første 2 og gentager parringen. Af afkommet fra de 2 parringer tager man en han og en hun... venter på de bliver store, parrer dem sammen og kan så få flere bærere af diverse ting og sager + Gylden rubin argente. Man kan også parre første generation (bærene af p(g)) med en ny skiffergrå, men så bliver "risikoen" for ensfarvede skiffer større. For at få den flotteste farve frem skal man nok bruge gylden agoutier med så mørk gylden/rød prikning som muligt og så håbe at kontrasten forbliver stor i forhold til den skiffergrå basis.

De kan selvfølgelig også "laves" på andre måder :-)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Kan en opskift også være sådan her (den er nemlig vist lidt nemmere)

Lina har en carob som jo er rubinøjet, jeg har en gyldenagouti som er rødøjet bærer. Parre man de to sammen vil der komme rubinøjet måske argenter ud ikke? Fordi rubinøjet dominere over rødøjet.
Min gyldenagouti er så chokolade/beige bærer så der vil også kunne komme rubin orangeargenter. Men rubin gyldenargente er også muligt??

I og med min han ikke er AA men Aa så er der også mulighed for ensfarvet, men som jeg ser det er da lige den nemmeste løsning i første omgang. Jeg vil selv bruge min han til at prøve at lave orangeargente med her til sommer engang tror jeg de bliver sat sammen.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Jeg HAR prikket til Tinna om ik hun skal lave sådan nogen.

Hvis Hanne har ret, så skal jeg vist lige have en sludder med hende om en carob og en jyllandstur i næste måned 8)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Ellers Lina har jeg en chokolade som er rødøjet bærer og så vidt jeg har forstået kan sådan en parring give carob unger. Men den der rubinargente parring er jeg også meget hut på :P

Pavon

Indlæg af Pavon »

Spørgsmålet er jo så om man vil lave GODE argenter fra starten eller man bare vil lave "for sjov". Det er ikke godt at bruge Rødøjede, når man vil lave Rubin, da farven bliver for lys (har jeg hørt) og da kontrasten i forvejen er svær at få god, er det jo en dum vej :-) og så er der et spørgsmål mere.... Er Linas Carob nu også "rigtig" Carob? ├â╦£jnene på en skiffer skal nemlig være mørk rubinfarvede og mon ikke samme gælder for en Carob?.. I hvert fald til dels :-) Som på dette billede (kig ikke pelsfarven, da lyset snyder):
Billede

Det er slet ikke fordi jeg vil stoppe jer, men tænk jer om, da der hurtigt kommer mange "spilddyr", som kan skuffe og som alle skal have et hjem, hvis de ikke "passer ind" :-) Beslut jer for hvilken variant/farve i vil have ud af det fra starten... Bare et velmenende råd :-)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Keeping skulle være for mørk til at være beige... men når hun er udaf skifferparringer, er det måske ret så svært at vurdere om hun er mørk beige eller lys carob... lissom det kan være svært med lys buff og mørk creme.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Når jeg har set Keeping har jeg sammenlignet med mine beige som alle har været for mørke til at blive udstillet i racedyr og Keeping er stadig mørkere end dem, både i øjenfarve og pelsfarve. Jeg synes også at kunne mindes farven var lidt anderledes end mine beige.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Glemte lige....Laila du har helt ret i at hvis man vil lave en farve/race seriøst skal man starte de rigtige steder men jeg ser ikke noget galt i at lave nogle kæledyrskuld hvor man finder frem til de farver man synes er spændende (det er jo stadig seriøst men på en anden måde) Men vil man lave dem for at udstille dem skal man nok starte på en lidt anden måde.

Lina om hun er carob eller beige vil du vel kunne finde ud af ved at parre noget rødøjet eller rødøjet bærer ind over. Kommer der rødøjet i kuldet så er hun nok beige men bliver de rubinøjet...ja så er hun jo nok carob.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Skal hun ha, så skal hun ha om ikke så længe.. inden hun bliver for tung i gumpen.

Har heller ik planer om at starte en helt ny race op, men det kunne jo blive nogen spændende og anderledes kæledyr :)

Hanne, har du plads til hende?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Pavon

Indlæg af Pavon »

Grambow skrev:Glemte lige....Laila du har helt ret i at hvis man vil lave en farve/race seriøst skal man starte de rigtige steder men jeg ser ikke noget galt i at lave nogle kæledyrskuld hvor man finder frem til de farver man synes er spændende (det er jo stadig seriøst men på en anden måde) Men vil man lave dem for at udstille dem skal man nok starte på en lidt anden måde.

Lina om hun er carob eller beige vil du vel kunne finde ud af ved at parre noget rødøjet eller rødøjet bærer ind over. Kommer der rødøjet i kuldet så er hun nok beige men bliver de rubinøjet...ja så er hun jo nok carob.
Er der nogen der nævner at der kan være noget galt i at lave kæledyrskuld?

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Kunne der evt. komme nogle billeder af de forskellige varianter?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Billeder ville være dejligt.. men mange af de nævnte, de ses godt nok ik ret tit, så det kan nok blive tricky af få billeder af de fleste.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar