Farvegenetil del 7. Hvide pletter for øjnene & mere C m.

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pavon

Farvegenetil del 7. Hvide pletter for øjnene & mere C m.

Indlæg af Pavon »

Resten af gennemgangen bliver nok lidt mere rodet og en del af det giver sikkert anledning til en masse spørgsmål, som jeg ikke kan svare på, men så må vi jo prøve at hjælpe hinanden. Det resterende er nemlig ikke fra den del af genetikken jeg har interesseret mig mest for.

Hvide pletter og marsvin:
S = pletningsgenet, som er det gen, der giver hvide pletter i mindre eller større omfang hos marsvinet. Det er det gen der giver den hvide farve hos hollænderen og det er det gen der giver hvid på de 3-farvede (og de 2 farvede, hvor den ene farve er hvid). Det vides ikke om der findes andre gener som kan give hvide områder/hvide hår, men jeg holder mig i hvert fald bare til S. S er ikke helt til at blive klog på, da det er umuligt at vide hvor pletterne vil optræde og i hvor stor udstrækning. Man kan dog alligevel nogenlunde 'ramme' f.eks hollænderen ved grundig udvælgelse af avlsdyr, men de er umulige at renavle, ligesom den 3-farvede også er det. Hvis man vil opdrætte disse racer efter den ideelle udstillingsstandard, skal man altså have god plads og/eller rigeligt med aftagere, da der kommer ret så mange unger, som falder uden for racedyrs-standarden.
Genet opfører sig således:
S = ingen hvide pletter/hår
s(s) = som regel mindre end 50% hvidt på dyret.
s = som regel er mere end 50% af dyret hvidt.

Noget mere om C genet:
C genet er jo det gen der bestemmer hvor 'gennemfarvet'┬Ømarsvinet er og det er naturligvis vigtigt for dem, der avler 'farvede' racer til udstilling, da disse gerne skal have en god farve både på de yderste spidser, men også nedad mod huden = bundfarve. Det er ikke noget man har taget særlig meget hensyn til hos kæledyrene og heller ikke hos de langhårede, da farven jo ikke betyder noget der, når man altså snakker udstilling under DMK regi. Hos kæledyrene går man mere efter 'sjove' farver og hos de langhårede er det pelsen der tæller. Da man jo ikke umiddelbart kan se dette C gen, går jeg ud fra at man, når man har avlet efter farver, har gjort det via udvælgelse af de forældredyr med bedst farve og det har jo helt klart været CC dyr der er gået gennem nåleøjet. Hvis der er andre 'modificerende' ukendte gener, som spiller en rolle for den tydelige gennemfarvning er de sikkert også ubevist blevet forstærket gennem denne udvælgelse. Mange langhårede 'fader'┬Ømeget ud i underfarven og har som voksne kun gennemfarve hår i hovedet (den pels der ikke vokser mere end til 'normal' længde). Der findes dog nogle langhårede med god gennemfarvning, de er tit sorte, men jeg har også set dem hvor den gyldne farve er 'fuldfarvet', dog kun hvor det gyldne har optrådt sammen med sort og/eller hvid. En af mine fremtidsvisioner er at få avlet sådanne 'fuldfarvede' langhårede, men har foreløbigt kun nogle få stykker, så tiden må vise hvad det bliver til :roll: . Nå det blev langt, men sådan er det jo, når 'samtalen' falder ind på noget man brænder for.

Hvordan man laver en rød øjet hvid i 'udstillingsfarve':
Hos mange dyr findes der et albinogen, genet er c i ren form, hvilket jo ikke findes hos marsvin, men hvordan laver man så det rødøjede hvide marsvin? Jo altså hvis man tager en 'sort'┬ØHimalaya er vi jo allerede godt på vej, da der jo ingen 'lys' farve er til stede. Den ideelle sorte himalayas genkode ser således ud: aaBBchchEEPP.
Himalayaen har røde øjne selvom den er PP fordi chch jo til dels 'eliminerer' den mørke pigment også i øjnene. Som sådan kan man ikke vide om man står med et PP eller en pp himalaya, men den ideelle genkode er altså PP. EE gør at mørk farve tillades, men hvis vi nu ændrer det til ee forsvinder 'himalaya'┬Ø pletterne og man har et helt hvidt dyr med røde øjne, som har genkoden: aaBBchcheePP. Disse dyr kan godt blive lidt sodede især på ryggen og hvis de går køligt. Dette skulle kunne undgås hvis de er Bb, altså chokolade bærere. Aner ikke om det er rigtigt, men er jo et forsøg værd, hvis det er den farve man vil gå efter :wink: En anden genkode på Rød øjet hvid kunne være: ??bbcrcreepp og der er sikkert mange andre muligheder :-)
I næste del vil jeg uddybe lidt mere hvad C genet mere kan bruges til, samt nogle forskellige kombinationer.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Jeg er ikke helt sikker på jeg køber den med gennemfarvningen. Der er jo også forskellige grader af gennemfarvning, nogle er meeega dårlig og andre er lige ved at være der. Men hvis det nu er, og det så er det stor C der giver gennemfarvning, så....ej skal lige foreklare fra en ende af....jeg har f.eks. en hun som er lavet på en beige og chokolade. Chokoladen havde den helt rigtige gennemfarvning og må jo så have haft CC eller Cc, den beige havde ikke en ret god gennemfarvning og den hun jeg har efter parringen er heller ikke særlig godt gennemfarvet, vil det sige at denne hun slet ikke bærer på gennemfarvningen? Hvis det er det store C, så kan jeg slet ikke forstå hvorfor jeg har så svært ved at lave en god gennemfarvet chokolade, så burde god gennemfarvning jo netop dominere over den dårlige?

Pavon

Indlæg af Pavon »

Skal nok prøve at komme med noget mere om det senere, men som jeg også skriver tyder det på at C er ufuldstændigt dominant og/eller at der findes flere ukendte modificerende gener, som er med til at "gennemfarve".

P.S. "lille" c findes ikke hos marsvin. c = albino, så det er altså enten dobbelt C eller C + en af de beskrevede mutationer.

Pavon

Indlæg af Pavon »

Jeg har forresten læst at de bedste chokolader skulle være aabbCcrEEPp, men om det holder stik ved jeg ikke :-)

Anonymous

Re: Farvegenetil del 7. Hvide pletter for øjnene & mere

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:Genet opfører sig således:
S = ingen hvide pletter/hår
s(s) = som regel mindre end 50% hvidt på dyret.
s = som regel er mere end 50% af dyret hvidt.
Undrer mig lidt over dine s'er ;-)

Er det ikke:
SS
Ss
ss

Jeg har læst et sted at man faktisk ikke ved om det er SS eller ss der giver broget, men det har jo også mindre betydning sålænge det er ufuldstændigt dominant/recessivt.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:Jeg har forresten læst at de bedste chokolader skulle være aabbCcrEEPp, men om det holder stik ved jeg ikke :-)
Hmm hvis det er rigtig så er der vist ikke mange af mine der har det med alle de gyldne pletter de kommer med. Eller er det hvis de er crcr at de undertrykker den røde (gyldne) farve??

Pavon

Re: Farvegenetil del 7. Hvide pletter for øjnene & mere

Indlæg af Pavon »

Odgaard skrev:
Pavon skrev:Genet opfører sig således:
S = ingen hvide pletter/hår
s(s) = som regel mindre end 50% hvidt på dyret.
s = som regel er mere end 50% af dyret hvidt.
Undrer mig lidt over dine s'er ;-)

Er det ikke:
SS
Ss
ss

Jeg har læst et sted at man faktisk ikke ved om det er SS eller ss der giver broget, men det har jo også mindre betydning sålænge det er ufuldstændigt dominant/recessivt.
Den midterste skal være s + "ophøjet s", men er ikke lige til at skrive det på den måde her, så altså lille s"ophøjet lille s".. Ligesom når man skriver pg på den rigtige måde.. :-)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

OK.... nu er jeg forvirret :lol: Det hænger overhovedet ikke sammen med noget af det teori, jeg har læst.

Det du siger er, at der er to typer af broget (to forskellige mutationer i samme gen), og at ensfarvet dominerer over begge brogede former.

Det jeg har læst mig til er, at broget er ufuldstændig dominant og at ensfarvet ikke kan bære på broget fordi et Ss dyr vil være broget, bare med mindre hvidt end et ss. (Altså alt efter om den er dominant eller recessiv, hvilket jo ikke har noget stor betydning, når det er ufuldstændig dominant).

Pavon

Indlæg af Pavon »

Prøver lige ordentligt denne gang. Det er fordi jeg glemmer at skrive dem parvis. En helt renavlet ensfarvet (altså uden hvidt) har SS. Så er der de racer/faver som har meget hvidt på sig, ca. 50% eller mere, de skulle være ss. Derudover er der efter nogens mening en mutation mere, som betegnes s"ophøjet s"s"ophøjet s". Det vides ikke med sikkerhed hvordan de dominerer hinanden, forklaret på den måde at man normalt vil sige at Ss vil være helt ensfarvet, men bærer af "spotgenet", men fakta er at der i nogle ellers ensfarvede linjer er tendens til at der pludselig dukker en hvid tå op eller lidt hvide hår i hovedet.. For nogen en pestilens :-) I praksis må det betyde at et dyr der har Ss bærer på meget hvidt og et dyr der har Ss"ophøjet s" er bærer på lidt hvidt.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev: Derudover er der efter nogens mening en mutation mere, som betegnes s"ophøjet s"s"ophøjet s".
Netop lige det, der ofte er problemet mht. genetik... Nogen mener det ene og nogen mener noget andet :wink:

Men det korte af det lange i dette tilfælde må være, at ingen ved noget med sikkerhed.

Er der nogen, der har prøvet at få brogede unger efter to helt ensfarevde forældre? Det kunne jo bevise, at den er recessiv.

Pavon

Indlæg af Pavon »

Odgaard skrev:
Pavon skrev: Derudover er der efter nogens mening en mutation mere, som betegnes s"ophøjet s"s"ophøjet s".
Netop lige det, der ofte er problemet mht. genetik... Nogen mener det ene og nogen mener noget andet :wink:

Men det korte af det lange i dette tilfælde må være, at ingen ved noget med sikkerhed.

Er der nogen, der har prøvet at få brogede unger efter to helt ensfarevde forældre? Det kunne jo bevise, at den er recessiv.
Hvis en hvid tå og/eller f.eks blis betyder broget, så ja... Masser af gange :-)

Pavon

Indlæg af Pavon »

Hende her f.eks:
Billede

Hendes far er ensfarvet slate blue satin og hendes mor er sobelagouti.... Ingen af dem har den mindste antydning af hvidt på sig :-)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

OK :) Jeg tror jeg vil prøve at kigge på nogle af mine gamle optegnelser fra mine kuld, og se om jeg også har nogle tilfælde. Kunne jo være man blev klogere.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:Jeg har forresten læst at de bedste chokolader skulle være aabbCcrEEPp, men om det holder stik ved jeg ikke :-)
Sjovt du lige skulle nævne C-genet i den kombination. Ifølge amerikansk litteratur vil netop C-genet medføre (langt oftest) at marsvinet før eller siden bliver grizzly, eller "dingy" som de kalder det.

(Prøv selv at skrive kombinationen ind i Breeders Assistant :))

Besvar