Farvegenetik del 4. Lidt om C-genet

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pavon

Farvegenetik del 4. Lidt om C-genet

Indlæg af Pavon »

C-genet er nok en af de sværeste helt at forstå... I hvert fald for mig ;-), selv om det endda er en af de farvegener der optager mig en del for tiden. Nedenstående er 'forfattet' ud fra hvad jeg har læst og jeg aner ikke om der er 100% hold i det... Men noget må der være om det :roll:
Man kan kalde C-genet for Colour-genet eller måske nærmere Colour-intensitets genet (farveintensitet), det bestemmer nemlig ikke HVAD farve grisen har, men HVOR MEGET farve den har. Der er hele 5 variationer af C genet:

C = fuld intensitet på hårstrået fra hårrod til hårspids, hverken den 'mørke' farve eller den 'lyse' farve er fortyndet og grisen har sorte øjne. C burde have den fulde dominans over resten af c-serien, men det virker som om, at de forskellige c-mutationer ikke altid er helt sikre på hvem der bestemmer over hvem, det prøver jeg måske at give nogle eksempler på senere i forløbet ;-)

ck = Mørk udfading. 'Fjerner' ca. halvdelen af Eumelaninen og ca. det halve af Phaeomelaninen. Det bevirker, at sorte og chokolade dyr får en lys underfarve også kaldet mørk Sepia, mens røde dyr bliver til buff *puff*.. smadder smart :lol: Dyrenes øjne er mørke.

cd = Lys udfading. Har størst effekt på Eumelaninen, så her går det både ud over top- og bundfarve på de sorte/chokolade dyr...De bliver til det der kaldes lys Sepia. Rød farve bliver også her til buff og cd genet giver for det meste øjnene et glimt af rubin skær.

cr = Rubin øje udfading (ehm?) Nå men 'undertrykker' den røde farve til hvid og den sorte farve til 'grålig'. Det er det gen der giver en sølvagouti (cinnamonagouti) dens hvide 'prikker' i stedet for gyldne. Giver rubinfarvede øjne.

ch = Himalaya genet. Undertrykker også det røde/gule farvestof helt, men tillader mørk farve på temperatur udsatte' steder, såsom ører, poter og næse. Himalayaen fødes hvid, men begynder hurtigt at få lidt farve på de udsatte steder. Er det meget varmt blive de endda 'sodede' på kroppen også.

Da cr & ch genet undertrykker den røde farve helt, vil man aldrig se en sølvagouti (cinnamonagouti) med f.eks creme eller gyldne pletter på sig og det er ikke muligt, at lave en himalaya med gyldne aftegninger (desværre). cr og ch mutationen undertrykker altså det "lyse" farvestof, så det ikke kan ses, men det er ikke ensbetydende med, at det ikke er der.

Lidt om Rød & Gylden.
Ensfarvet rød og ensfarvet gylden har rent faktisk samme gen kode, så vidt vides. Forskellen mellem de 2 racer/farver opstår ved den måde man udvælger sine avlsdyr, altså efter den farve man ønsker. Der er højst sandsynligt nogle ukendte modificerende gener, som spiller ind her. Rød/gylden er ikke lige den farve skala der optager mig så meget, men så vidt jeg er orienteret får man de bedste røde (mørke ører og poter) ved at bruge sort baserede dyr og de bedste gyldne ved at bruge bb. Om det holder stik kan jeg ikke udtale mig om .

Jeg vil komme lidt ind på C genet igen ved en senere lejlighed, men synes E (extension genet) skal med først...
Senest rettet af Pavon tirs 10. jan 2006 00:51, rettet i alt 2 gange.

Anonymous

Re: Farvegenetik 4. del

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:cr = Rubin øje udfading (ehm?) Nå men ├óÔé¼┬Øundertrykker├óÔé¼┬Ø den røde farve til hvid og den sorte farve til ├óÔé¼┬Øgrålig├óÔé¼┬Ø. Det er det gen der giver en sølvagouti (cinnamonagouti) dens hvide ├óÔé¼┬Øprikker├óÔé¼┬Ø i stedet for gyldne. Giver rubinfarvede øjne.

Da cr & ch genet undertrykker den røde farve helt, vil man aldrig se en sølvagouti (cinnamonagouti) med f.eks creme eller gyldne pletter på sig og det er ikke muligt, at lave en himalaya med gyldne aftegninger (desværre). cr og ch mutationen undertrykker altså det "lyse" farvestof, så det ikke kan ses, men det er ikke ensbetydende med, at det ikke er der.
Det vil så også sige at en sølvagouti/hvid genetisk godt kan være trefarvet med ep-genet, ikke? Eller evt. bare være ep uden hvid (S-genet).

Kan du sige noget om hvordan de forskellige kombinationer af mutationer på c-genet arbejder sammen?

Altså hvis du har en crch, en cdcr o.s.v. hvordan de ser ud.

Siri
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 921
Tilmeldt: lør 6. mar 2004 15:02
Geografisk sted: Roskilde

Re: Farvegenetik 4. del

Indlæg af Siri »

Odgaard skrev:
Pavon skrev:cr = Rubin øje udfading (ehm?) Nå men ├óÔé¼┬Øundertrykker├óÔé¼┬Ø den røde farve til hvid og den sorte farve til ├óÔé¼┬Øgrålig├óÔé¼┬Ø. Det er det gen der giver en sølvagouti (cinnamonagouti) dens hvide ├óÔé¼┬Øprikker├óÔé¼┬Ø i stedet for gyldne. Giver rubinfarvede øjne.

Da cr & ch genet undertrykker den røde farve helt, vil man aldrig se en sølvagouti (cinnamonagouti) med f.eks creme eller gyldne pletter på sig og det er ikke muligt, at lave en himalaya med gyldne aftegninger (desværre). cr og ch mutationen undertrykker altså det "lyse" farvestof, så det ikke kan ses, men det er ikke ensbetydende med, at det ikke er der.
Det vil så også sige at en sølvagouti/hvid genetisk godt kan være trefarvet med ep-genet, ikke? Eller evt. bare være ep uden hvid (S-genet).

Kan du sige noget om hvordan de forskellige kombinationer af mutationer på c-genet arbejder sammen?

Altså hvis du har en crch, en cdcr o.s.v. hvordan de ser ud.


Jepper ;) Sølvagouti, hvid og hvid :mrgreen:
VH Mig og Pullerne

PS. Jeg bruger størrelse 40 i sko (tror jeg nok)

Anonymous

Re: Farvegenetik 4. del

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev: cr = Rubin øje udfading (ehm?) Nå men ├óÔé¼┬Øundertrykker├óÔé¼┬Ø den røde farve til hvid og den sorte farve til ├óÔé¼┬Øgrålig├óÔé¼┬Ø. Det er det gen der giver en sølvagouti (cinnamonagouti) dens hvide ├óÔé¼┬Øprikker├óÔé¼┬Ø i stedet for gyldne. Giver rubinfarvede øjne.
Giver cr genetisk rubinfarvede øjne?? Jeg synes da ikke at sølvagouti har rubinfarvet øjne.

Pavon

Indlæg af Pavon »

Odgaard: Skal nok komme noget om mulighederne snart. Vil bare lige have lidt flere gener med og holde weekend ;-)

Hanne: Jep, men stadig ikke det man kalder rubin øjede i forhold til DMKs standard. Om cr dyr altid vil have rubinfarvede øjne ved jeg ikke. Der kan sikkert optræde et utal af modificerende gener, specielt på de dyr, som hvor man ikke har gået efter farve.. f.eks "kæledyr" og jo, sølvagouti har skam rubinøjne. De skal endda også have rubin farvede ører i følge DMK's standard ;-) ligesom flere af de andre agoutifarver.

Anonymous

Re: Farvegenetik del 4. Lidt om C-genet

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:så vidt jeg er orienteret får man de bedste røde (mørke ører og poter) ved at bruge sort baserede dyr og de bedste gyldne ved at bruge bb. Om det holder stik kan jeg ikke udtale mig om.
Faktisk får man de bedste gyldne ved at have både BB, bb og Bb i stalden - eller rettere sagt ved at have en bred farveskala. Avler man udelukkende på dyr med lys hud, ender pelsfarven ofte med at blive for lys - og avler man kun på dyr med mørk pigmentering, ender man med røde. Det handler derfor om hele tiden at have dyr gående, som kan kompensere for, hvilken retning avlen er på vej i. :)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Jeg forsøger stadig at forstå det sepia noget ordentligt....skal lige høre Laila, hvad mener du med lys og mørk sepia?

Pavon

Indlæg af Pavon »

Grambow skrev:Jeg forsøger stadig at forstå det sepia noget ordentligt....skal lige høre Laila, hvad mener du med lys og mørk sepia?
Jeg skal nok svare på det Hanne, men det bliver først efter jeg har været på ferie, da der er flere teorier omkring det og det er derfor en større udredning, som jeg ikke har tid/overskud til lige p.t.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

det er helt ok, jeg venter i spænding :D

Rikke H

Re: Farvegenetik del 4. Lidt om C-genet

Indlæg af Rikke H »

Skønt nogle gider tegne og fortælle :)
Pavon skrev:ch = Himalaya genet. Undertrykker også det røde/gule farvestof helt, men tillader mørk farve på temperatur udsatte├óÔé¼┬Ø steder, såsom ører, poter og næse. Himalayaen fødes hvid, men begynder hurtigt at få lidt farve på de udsatte steder. Er det meget varmt blive de endda ├óÔé¼┬Øsodede├óÔé¼┬Ø på kroppen også.
:hva er det ikke modsat :?:
Varm = "forbliver" lys
kold = kan blive mørk :?:

Dyreelskeren

Indlæg af Dyreelskeren »

Tak for det(;

Besvar