Farvegenetik del 3. Mere basisviden og repetition

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pavon

Farvegenetik del 3. Mere basisviden og repetition

Indlæg af Pavon »

Mere basisviden og lidt repetition.

Inden jeg går i 'dybden' med C-genet er jeg nok nød til at komme med lidt mere tør 'basisviden'. :wink:

Et marsvin har to slags 'farvekorn'. Det ene hedder Eumelanin og den repræsenterer de mørke farver, som sort og brun.
Farver der hører til den 'mørke' gruppe er, når vi snakker marsvin er: Sort, chokolade, lilla, beige, skiffergrå, carob og agouti (det er altid en af de mørke farver, der danner basis for agouti).

Det andet farvestof hedder Phaeomelanin og det danner de røde/gule farver(lyse farver). De 'lyse' farver er bl.a.: Rød, gylden, buff, creme og hvid med forbehold. Hvid er med forbehold, da der er flere former for hvid... Det kommer der en forklaring på senere :-/

En agouti vil altid have basisfarve af en af de mørke farver og prikningsfarve fra en af de lyse farver og KUN EN AF HVER. Et marsvin kan ikke genetisk have mere end ├â┬®n af farverne fra hver gruppe og har man forstået lidt af id├â┬®en bag agouti genet, vil den opmærksomme læser også kunne regne ud at et marsvin IKKE kan have ensfarvede områder fra den mørke serie, hvis den også er agouti (bliv ikke ked hvis du ikke havde regnet den ud). Den kan altså ikke være f. eks sort/sølvagouti/hvid.

Er der hverken Eumelanin eller Phaeomelanin giver det hvid (Ikke at forveksle med Albino). Vi er nu kommet frem til, at et marsvin i alt kan have 3 farver på en gang, en fra den mørke gruppe, en fra den lyse gruppe + hvid. Spørg mig ikke om, hvorfor der kun kan være en farve fra hver gruppe... Sådan er det bare.

Med de 2 farvekoder (A & B) vi har gennemgået nu kan vi udlede, at ser vi en agouti ved vi den har farvekoden: A_.
Jeg erstatter det andet bogstav i genkoden med en _, da jeg jo ikke ved om den er '┬Øren'┬Ø agouti (A) eller om den 'bærer' på 'ikke agouti-genet" (a). Har den sort som basisfarve (kik på hudens farve på ører og poter) er den B_. Igen erstatter jeg nr. 2 bogstav med _, da jeg ikke ved om den bærer på (b). En agouti med sort bundfarve har altså genkoderne A_B_. Er agoutien derimod med chokolade basisfarve har den genkoden A_bb. Jeg ved at nummer 2 bogstav også er b, da den ikke kan være bærer af den dominante form B, som er sort.
For nemheds skyld kan det skrives således:
Agouti med sort basisfarve: AB
Agouti med chokolade basisfarve: Ab

Næste bliver om C-genet...
Senest rettet af Pavon tirs 10. jan 2006 00:50, rettet i alt 1 gang.

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Isa/De La Creme »

Spændende! mereeeee :D
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Myrina

Indlæg af Myrina »

Ja det er vildt spændende..... :D

Besvar