Farvegenetik del 2. Om at være eller ikke være... Chokolade

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Pavon

Farvegenetik del 2. Om at være eller ikke være... Chokolade

Indlæg af Pavon »

Det næste bogstav i rækken er B Chokolade-genet eller måske skal man kalde det Black-genet, så det passer til bogstavet. Det handler i hvert fald om at være eller ikke være.... Chokolade.

Den dominante form af genet er sort = B og den recessive form er chokolade = b og kan sættes op på følgende måde:

Billede


Blå = far
Rød = mor
Sort = afkom

Kommer der sorte unger ud af en tilsyneladense bb x bb parring tyder alt på at mindst en af forældrene ikke er 'ægte' bb, men derimod 'offer' for en variant på C genet, der kan give 'brunt' afkom. Mere herom i næste del....
Senest rettet af Pavon tirs 10. jan 2006 00:49, rettet i alt 1 gang.

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Øhh

Indlæg af Saturn »

:?:
Hej igen,
jeg har stadigvæk lidt problemer med kombinationerne, som jeg håber at du kan hjælpe mig med.
Jeg spekulerer på, hvordan en Bb-far og bb-mor kan give 50% chance for BB-afkom :shock:
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Anonymous

Re: Øhh

Indlæg af Anonymous »

Saturn skrev::?:
Jeg spekulerer på, hvordan en Bb-far og bb-mor kan give 50% chance for BB-afkom :shock:
Det kan det heller ikke, det må være en skrive fejl ;-)

Bb x bb = 50% Bb og 50% bb

Pavon

Indlæg af Pavon »

Stadig mig der ikke kan regne, skal nok ændre det :-)

maria2aaen

choko/skiffer og sort/skimmel m. lilla

Indlæg af maria2aaen »

Jeg har en dejlig crested hun, som er chokolade yderst i pelsen, men hvis man kigger på underhårerne så er de skiffergrå og hun har rubinøjne.

Vores han er sort/skimmel og lilla bærer

hvilke farver unger kan sådan et par få sammen? Deres første kuld resulterede i to kulsorte crested hanner...

Mvh Maria

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Med den beskrivelse, så er jeg ikke sikker på at hun er chokolade.. men nærmere sepia.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

maria2aaen

Indlæg af maria2aaen »

Ja det kan måske godt være... hun ser choko ud og de lyse underhår kom først frem da hun blev voksen...

Men dominerer hannens sorte så alligevel? Han er gennemsort og ifølge hans stamtavle kommer han ud af en ren sort linie og ren sort/skimmel linie...

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Bumbumbum.. lad mig lige se om jeg husker det rættigt

Sepia er sort, men med et 'lysningsgen', der giver den der mørke kaffefarve og rubinøjnene.... og lortet giver altså gerne sorte unger, suk.
Jeg har selv parret en rubinøjet gylden med en sepia.. og der kom 3 gyldne og 1 sort.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

maria2aaen

Sepia hun

Indlæg af maria2aaen »

Hmm...

Så kan jeg næsten regne ud at vores sort/skimmel han ikke er den bedste at parre hende med, hvis jeg gerne vil have andre farver end sort. Det er ikke fordi de sorte ikke er smukke, men jeg laver kun kæledyrs marsvin (vores hun har ikke stamtavle) og mange mennesker vil jo gerne have marsvin som er lidt "sjove" i farverne...

Hvilke farve-kombinationer i en han, vil I foreslå at jeg finder til min hun?

Mvh Maria

Rollo

Indlæg af Rollo »

Spørgsmål vedr. chokolade, - kan en chokolade godt have rubinøjne?

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Krogens skrev:Spørgsmål vedr. chokolade, - kan en chokolade godt have rubinøjne?
rigtig chokolade skal hja mørke øjne, højest med et rubinskær... er de rigtig rubinfarvede er der et andet gen inde over... på c-serien sansynligvis. For hvis det er et desideret rubinøjegen (pg) så vil den ikke være chokoladeagtig, så vil den blive meget lysere (carob).

Rollo

Indlæg af Rollo »

Hun er meget mørk, men ikke sort, bare mørk chokolade.
- Hun har sådan et rubinagtigt skær henover øjnene.

Så vidt jeg husker fra forældrenes stamtavle, så er det der ligger bag chokolade i stortset alle led, - selvfølgelig med andet blandet men i stortset alle dyrene har der været chokolade :)

von_fancy

Indlæg af von_fancy »

Ved nogle chokolader ses det rubinagtige skær tydeligere end ved andre. Jeg har også en chokolade pige gående som har et tydeligt skær i øjnene. Ved ikke om det kan være fordi langhårede ikke avles efter farve så farven ikke er så racemæssig chokolade at øjnene er lysnet? (Jeg ved ikke om det gav mening hehe)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Krogens skrev:Hun er meget mørk, men ikke sort, bare mørk chokolade.
- Hun har sådan et rubinagtigt skær henover øjnene.

Så vidt jeg husker fra forældrenes stamtavle, så er det der ligger bag chokolade i stortset alle led, - selvfølgelig med andet blandet men i stortset alle dyrene har der været chokolade :)
jeg mener at have læst følgende engang: mange chokolader er ikke CC på c-serien, for er de C giver det ofte mørke ører. Denne lavere allel de evt bærer på udover C kan godt lysne bundfarve og øjne en smule. Har der fx været buff eller creme i stamtavlen er det sansynligvis derfor.

Rollo

Indlæg af Rollo »

Turbo skrev:
Krogens skrev:Hun er meget mørk, men ikke sort, bare mørk chokolade.
- Hun har sådan et rubinagtigt skær henover øjnene.

Så vidt jeg husker fra forældrenes stamtavle, så er det der ligger bag chokolade i stortset alle led, - selvfølgelig med andet blandet men i stortset alle dyrene har der været chokolade :)
jeg mener at have læst følgende engang: mange chokolader er ikke CC på c-serien, for er de C giver det ofte mørke ører. Denne lavere allel de evt bærer på udover C kan godt lysne bundfarve og øjne en smule. Har der fx været buff eller creme i stamtavlen er det sansynligvis derfor.
...Og på dansk?

Altså, - hun er chokolade, men pga. et gen får hun øjne med rubinskær eller?

Har forsøgt at læse det om C-gener, men det hele snurrer rundt nu :P

Besvar