Farvegenetik del 1. Mest om Agouti genet.

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pavon

Farvegenetik del 1. Mest om Agouti genet.

Indlæg af Pavon »

Jeg vil her prøve at give en gennemgang af den smule farvegenetik, jeg kender til. Marsvinefarvegenetik er en svær en og det er ikke nemt at forklare alting lige simpelt, men kan dem der har interesse i det lære en smule er meget jo nået. Dem der har lyst til at læse det kan gøre det og har man spørgsmål... Ja, så spørg og nogen kan måske svare ;-)

Jeg starter med lidt basisviden og lidt om Agoutigenet. Mere vil følge efterhånden som jeg får tid og lyst.. Hvis interessen altså er der fra jeres side :-)

Jeg giver ingen garanti for rigtigheden af min lille farvegenetik gennemgang, da det jo ikke er noget jeg ved ud fra egen erfaring, men viden ud fra hvad jeg har læst mig til og som med så meget andet er der jo delte meninger om alting:-)

Noget er dog fakta og det kan der ikke ændres på :-) Dette er også den mest "tørre" del af genetikken :-/

Et individs gener forefindes altid parvis, den ene del får man fra mor og den anden del fra far. Generne benævnes med bogstaver og der kan godt være flere variationer ved hvert bogstav, men mere om det senere. Nedarves samme variation af bogstavet fra begge forældre kaldes det Homozygot og dyret avler rent. Arves forskellige variationer fra hver af forældrene kaldes det Heterozygot og dyret avler ikke rent. Disse to ord bruges ikke så meget i marsvineverden┬Ø, som f.eks i Chinchillaverdenen, men det gør det jo ikke mindre rigtigt.

En anden vigtig faktor i farvegenetikken er genernes dominans over hinanden. De dominerende gener skrives med STORE bogstaver og de recessive skrives med små bogstaver. At et gen er dominant betyder, at det 'vinder' over det recessive, det vil altså være det gen man kan 'se' = Fænotypen. Dette bliver måske også mere forståligt, hvis du læser videre, hvis ikke du allerede har opgivet ;-)

Så kommer vi til bogstavjagten..
Det vilde marsvin har samme farvegener, som det vi kender som Gylden Agouti og beskrives med følgende farvekode:AABBCCEEPP

Der findes dog lidt flere gener for marsvinets udseende, men dem springer vi over i første omgang, bare for overskulighedens skyld. Alle de farver vi kender hos marsvinet stammer ud fra mutationer opstået fra ovenståenden farvegenkode. Lad os starte med bogstavet A agoutigenet:
De mest kendte variationer er:
A = agouti og dominant over for alle de andre variationer.
a = ikke agouti (ensfarvet) og recessiv..
...og hvilke muligheder giver det så rent avlsmæssigt? Jo altså Agouti-farven er dominant, så marsvinet kan IKKE være bærer af Agouti, da det som hovedregel altid vil vise sig, hvis det er til stede. Har dyret fået et agouti-gen fra den ene forælder og et ikke agoti fra den anden, vil den være agouti, men den vil være bærer af ensfarvet. Bogstavkoderne for agouti kan altså se sådan ud:
AA = ren Agouti (Homozygot)
Aa = Agouti, som bærer på ikke agouti (Heterozygot)
Hvis man laver et skema over mulighederne for agouti i afkommet vil det se således ud:

Billede

Blå = far
Rød = mor
Sort = afkom
Procentsatsen er kun teoretisk, man har jo ingen garanti for at f.eks de 2 små a'er rammer hinanden 1 ud af 4 gange.

Andre variationer i agouti genet er, Solid Agouti, som fødes ensfarvet og senere hen får prikning over det hele, også på maven, hvor den alm. agouti har mavebælte. Solid Agouti har genkoden ar. Den sidste i rækken er tan/fox (findes i flere farver), som har bogstaverne at. Dette er en agouti uden prikning, den har altså samme aftegninger, som en normal agouti, men ingen prikning på hårstråene.

Den alm. Agouti (AA) står øverst på rangstigen af dem alle når det gælder dominans og den ensfarvede (aa) ligger nederst. ar & at ligger imellem, men hvilken af dem der rangerer højest ved jeg ikke. Det vil sige at parrer du f.eks en AA med en at vil du få Aat unger. De vil være Agouti, men vil være bærere af tan. Parrer du en ar med en aa får du ara unger, altså Solid Agouti unger, som bærer på ensfarvet.

Fortsættelse følger.....
Senest rettet af Pavon tirs 10. jan 2006 00:49, rettet i alt 3 gange.

*smack*

Indlæg af *smack* »

KANON!! Det her er spændende.

Tak for initiativet :)

Pavon

Indlæg af Pavon »

I er velkomne til at skrive i tråden, hvis i har spørgsmål og om der er interesse for mere :-/

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Meremeremere!!!

Skal bare lige have 5 minutter, hvor jeg har lidt mere energi ;-)
Man bliver sgi træt af togkøreri :(
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Jeg vil også meget gerne høre mere :wink: Har læst en pokkers masse på engelsk om genetik, men det er jo ikke altid man bruger de samme termer på dansk.

bluebell
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 813
Tilmeldt: man 17. okt 2005 19:31
Kontakt:

Indlæg af bluebell »

Jeg føler mig allerede meget klogere :mrgreen:

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Skemaet %-erne?

Indlæg af Saturn »

:?: :?:
Hej og tak fordi du gider hjælpe os med at forstå lidt om farvegenetikken - super godt.

Jeg har dog lige et spørgsmål til %-satserne i skemaet:

Er det sådan at genet A oftere går igennem til afkom end genet a?

ellers kan jeg ikke forstå %-satserne i skemaet for kominationen AA parret med Aa - hvis generne går videre tilfældigt (sådan som f.eks. det menneskelige gen for øjenfarve), skulle det blive
50% afkom med AA og agouti
50% afkom med Aa og agouti

- og kombinationen Aa parret med Aa
25% afkom med AA og agouti
50% afkom med Aa og agouti
25% afkom med aa og ensfarvet
:shock: :?:
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

% satserne vil kun passe hvis du lave samme parring et par hundrede gange... Det sker jo ikke indenfor marsvineverdenen, så det er ret tilfældig om det er den ene eller den anden kombination af generne der sker.

Men altså hvis du fx har et hanmarsvin med genkoden Aa, så vil ca. halvdelen af hans sædceller indeholde A og halvdelen a. Det samme med et hunmarsvins ægceller. Og så er det jo tilfældigt hvilke af dem, der finder sammen. Som sagt skal det være et tilstrækkeligt stort antal hvis % satserne skal passe helt.

Pavon

Indlæg af Pavon »

Sikkert mig der har lavet fejl.. Jeg er ikke så god til at regne og slet ikke om natten ;-)

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Isa/De La Creme »

Uh fedt Laila!!!

Min Cool er mø hvid. Hans mor er creme og far er gyldenagouti/hvid. Men udfra hvad jeg forstår på din tekst er det faktisk helt 100 sandsynligt han giver agouti videre? (dvs han er agouti under det hvide). Forstår jeg godt så mange dyr er agouti :?
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Isa det kommer jo an på om moren er AA eller Aa. Hvis den creme far så var aa eller evt. Aa (men det creme dækker over agoutien) så er der jo 25% chance for at Cool er aa. Sådan som jeg har forstået det.

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Indlæg af Isa/De La Creme »

1 ud af 4 chance for cool ikke er agouti...avs :?
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Besvar