Korthår - Langhår - Semilanghår og andre ting om racer

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Pavon

Korthår - Langhår - Semilanghår og andre ting om racer

Indlæg af Pavon »

Parrer man en 100% korthåret, hvilket kan være svært at sikre sig, da man jo ikke kan se særlig langt tilbage i stamtavlen, med en langhåret, vil afkommet blive korthåret, da korthår er dominant. Sådan da.. langhårsgenet er er nemlig ikke bare sådan et fifty/fifty gen og det teoretiske er langt fra fuldt ud klarlagt. Hvis man f.eks parrer en satin og en satinbærer, bliver ungerne enten satin eller også gør de ikke.. smadder nemt :-) Parrer man en korthår og en langhårsbærer kan man få unger, som er korthårede, unger med totter ved ørene og en lille "hale, man kan få unger som har masser af langt hår på bagparten osv. og det kan være forskelligt fra unge til unge i samme kuld hvordan pelsen udvikler sig, disse langhårsgener kan bæres i utallige generationer hos en korthår for så lige pludselig at komme til udtryk når de ramler ind i anden korthår med langhårsgener.

Det er rigtigt at DMKs stambogsregler siger at det er tilladt at kalde unger efter kæledyr x racedyr for racedyr. Før kunne man stambogsføre ungerne som det de lignede og det vil DMK gerne stramme lidt op på, men det er mere end svært at fastsætte "skrappe" regler fra dag til dag og allerede denne lille opstramning har vakt røre fra nogle :-) At man M├âÔǪ stambogsføre afkommet efter sådanne "blandinger" som racedyr, betyder jo ikke nødvendigvis at man SKAL gøre det og det bør være op til opdrætternes egen sunde fornuft hvad de stambogsfører deres unger som. Jeg ved godt at det ikke er helt nemt, hvis man er ny og uden erfaring, men så er det selvfølgelig tilladt at spørge sig for, inden man stambogsfører, både hos andre mere erfarne opdrættere og hos stambogskontoret.

Jeg selv ville aldrig stambogsføre unger efter f.eks en semilanghåret hvirvelforvirring og en sheltie, som racedyr. Det kan godt tænkes at ungerne ligner sheltie, men de bærer på hvirvler og pelskvaliteten vil ikke være en sheltie værdig, når dyret bliver voksen. Man skal tænke på at de "ægte" racedyr er renavlet gennem mange generationer, både langhårede, korthårede og ruhårede, dette bevirker også at deres genpulje tildels gives videre til deres afkom og man kan derfor regne med en hvis ensartethed i deres afkom, dette kan man langt fra være sikker på er tilfældet hos de "racedyr" der bare ligner et racedyr, så man bør altså tænke sig om, når man stambogsfører sine unger som racedyr :-)

Selvfølgelig skal der være plads til at "eksperimentere", men man bør vide hvad man vil med det og være meget kritisk med hvad man stambogsfører som racedyr og hvad man stambogsfører som kæledyr, for der er altså forskel.

Jeanogkevin

Indlæg af Jeanogkevin »

Syndes det er et rigtig godt indlæg, for det var netop nogle af de ting jeg har undret mig over.
Samt at nogle stambogføre fx peruaner med extra hvivler som racedyr, andre stambogføre dem som kæledyr.

Derfor var jeg altså selv i tvivl da jeg sku til at stambogføre mine, men også syndes det er rart der står racen og ik bare kæledyr for det kan være mange racer:) så syndes det er smadder svært det med at gøre det mest korrekte, desværre. Så dejligt med lidt om det herinde.

Møllersminde

Indlæg af Møllersminde »

ja det syes jeg også. for det viste jeg ik

kh lene
www.mollersminde.webbyen.dk

Candy

Spørgsmål!

Indlæg af Candy »

Jeg kunne godt tænke mig at vide: Hvis jeg parrer en coronet hun med en korthåret satin han, vil ungerne så blive korthårede, langhårede eller semi-langhårede??

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

De bliver kun langhårede, hvis den korthårede bærer på et langhårs-gen.

Genetisk bliver de semilanghårede... men hvordan det viser sig i praksis, det ved man aldrig.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Candy

Indlæg af Candy »

Okey, så skal jeg altså have mig en langhåret han, kan jeg regne ud. Nogen der har en Texel eller Merino ung han til salg :P

sadie

Indlæg af sadie »

Rigtig godt indlæg.

Jeg har et spørgsmål:
Jeg har en ung hun. Hun er semi-langhåret, sort/creme/hvid.
Hendes far er langhåret, sort/gylden/hvid.
Hendes mor er tilsyneladende glathåret, sort/creme/hvid.
Hendes bror er også semi-langhåret, sort/gylden/hvid med en flot trekantet maske.

Hun fødte (ALT for tidligt) i går 2 unger, hvor enten faderen eller broderen er far til ungerne.

Den ene unge er tilsyneladende glathåret, sort/gylden/hvid med samme maske-form som broderen.
Den anden unge tror jeg bliver langhåret, sort/gylden/hvid.

Er der nogen her, der ud fra dette kan sige, om det er faderen eller broderen, der er far til ungerne?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Ud fra de oplysninger nej. Specielt ikke når vi taler om beslægtede hanner, hvor de jo kan give de samme gener videre.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Finduilas

Re: Korthår - Langhår - Semilanghår og andre ting om racer

Indlæg af Finduilas »

nu bliver jeg seriøst nød til at spørger dumt for du nævner det også her: hvad betyder det når de er satin? har læst et sted at det er når pelsen har en bestemt glans? .. men går dette ind under en bestem race eller??

og det der med de langhåret, hvi sjeg har en han og en hun, der begge har en langhåret mor og en korthåret far.. kan jeg så risikere at de to afkom som er korthåret får langhåret unger??

og ud fra det jeg lige kan forstå.. hvis jeg køber en langhåret i en dyrehandlen? kan jeg så stambogsføre den i en race? elller ?
(har nemlig fået afvide at alt du køber i en dyrehandel som du ingen baggrund kender af, kun kan stambogsføres som kæledyr)
:D

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Korthår - Langhår - Semilanghår og andre ting om racer

Indlæg af Kjelin »

Finduilas skrev:nu bliver jeg seriøst nød til at spørger dumt for du nævner det også her: hvad betyder det når de er satinbære? har læst et sted at det er når pelsen har en bestemt glans? .. men går dette ind under en race eller??

Satinbærer er når dyret har ET satingen, men der skal to til før dyret bliver satin, hvilket giver en fantastisk glans i pelsen

og det der med de langhåret, hvi sjeg har en han og en hun, der begge har en langhåret mor og en korthåret far.. kan jeg så risikere at de to afkom som er korthåret får langhåret unger??

Jep, de to korthårede bærer altså begge et langhårsgen og kan lave unger med mere eller mindre lang pels. Genet for pelslængde er meget uspecifikt, så det lange pels kan være alt fra en hale af pels, til lang pels over hele kroppen eller kun lange "antenner" bag ørene

og ud fra det jeg lige kan forstå.. hvis jeg køber en langhåret i en dyrehandlen? kan jeg så stambogsføre den i en race? elller ?
(har nemlig fået afvide at alt du køber i en dyrehandel som du ingen baggrund kender af, kun kan stambogsføres som kæledyr)
:D

Reglerne er pt sådan at dyret skal have minimum en forældre som er registreret racedyr, ellers kan man kun registrere som kæledyr
:mrgreen:
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Besvar