Hvirvler?

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Saga
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 23. jun 2014 12:02

Hvirvler?

Indlæg af Saga »

Hvis jeg parrer en helt glathåret, korthåret hun med en korthåret, glathåret han der har en hvirvel i panden og en enkelt hvirvel på ryggen, risikrerer jeg så at få unger med flere hvirvler på kroppen?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvirvler?

Indlæg af Lina »

hvis jeg har forstået det helt korrekt.. så kommer det an på...

Hvis vi taler hvirvler generelt, så er det dominant - så et hvirvlet dyr kan sagtens bære et gen for glathår. Det samme gør sig gældene for crest, som er dominant.

Men så er der pelsfejl, som opstår på afkom af 2 glathårede dyr - det skulle så vidt man ved ikke være arveligt.

Så med dit eksempel, så er der 50% chance for crest. Men om hvirvlen på ryggen går igen, det kommer an på om det er en pelsfejl eller ej.
Hvis vi taler almindelige arvelige hvirvler, og man parrer hvirvel på glat, så synes jeg at der er en tendens til at afkommet får 'ciiiiiirka' samme hvirvelfrits som den hvirvlede forælder.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Saga
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 23. jun 2014 12:02

Re: Hvirvler?

Indlæg af Saga »

Ok, tak for svar. Jeg aner ikke om hvirvlen på ryggen er en pelsfejl. Hvordan afgør man d├®t? Marsvinet er købt i en dyrehandel så jeg ved ikke noget om dens forældre. Ville jo gerne undgå at ryg-hvirvlen gik i arv :-)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvirvler?

Indlæg af Lina »

ja, når du ikke kender forældrene, så vil du aldrig kunne være sikker - du kan vælge at satse, eller du kan vælge at lade være - det er sådan lidt hvordan landet ligger :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Hvirvler?

Indlæg af Olympias »

Når man taler om hvirvler, skelner man imellem om det er den i panden, som kaldes en crest, og som er dominant, det vil sige, som Lina skriver, den kan bære egenskaber for at det ikke er der. Derimod når man taler om kropshvirvler er der et komplekst arvemønster. Man ved at de hvirvler der kommer på numsen er arvelig, og at de skal være der for at der kommer yderligere hvirvler. Men de skal komme i par, dem på numsen. Det vil sige, der bør være to.

Der findes også hvirvler der er deciderede pelsfejl, og disse er endnu ikke kortlagt genetisk. Mest fordi ingen race har dem som krav, formodentligt. Det lyder som om den, som den har på ryggen, kunne være en pelsfejl. Hvordan de arves, er præcist som Lina siger - Anyones guess. De kan være dominante, det vil sige ret nemme at avle ud, siden hvis de har dem har de genet, eller de kan være recessive, og i sådan et tilfælde er det straks sværrere, for så kan de skjule sig og dukke op senere. Eller de kan være afhængige af andre faktorer, f.eks. god type, eller andet... I sådanne tilfælde ved man aldrig om det er avlet ud.

Måske et billede af hvirvlen ville hjælpe lidt... men ikke meget tror jeg.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvirvler?

Indlæg af Lina »

F.x. hende her, Kappels Runa, hun har pelsfejl. Hendes forældre er superlækre glathårede racedyr - og stor var skuffelsen hos Signe da der i kuldet var 2 kruseduller, for de burde ikke være der.
http://www.sweet-leaf.dk/portfolio/kappels-runa/

Så er der sådan en som Dots, som har peruanerhvirlver.. 2 mod rumpetten og et 'horn' i panden
http://www.sweet-leaf.dk/portfolio/swee ... nd-a-dash/

Her kan man se at hans datter ikke har fået flere hvirlver end ham - samme gælder for søsteren
http://www.sweet-leaf.dk/portfolio/bjer ... -von-hope/
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Saga
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: man 23. jun 2014 12:02

Re: Hvirvler?

Indlæg af Saga »

Jeg tror det er pelsfejl. Ret ærgeligt, men jeg tager chancen og avler på ham da hans farver er fantastiske og han har det kønneste udtryk.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvirvler?

Indlæg af Lina »

Rigtigt mange kan godt lide marsvin med funky frits, så hvis det er arveligt, så behøvs det ikke at være så skidt endda ;-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar