Brindlet/magpie

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Brindlet/magpie

Indlæg af Lina »

nu har jeg ikke (gidet endnu) sat mig voldsomt meget ind i genetik, farver og aftegn... men måske det er noget med at himalaya kan du lissom være sikker på at det er den tegning og det gen som er i spil.
Når udseendesmæsssigt brindle/magpie/harlekin dukker op i kæledyr eller whatever, så er det måske muligt at det bare er rent tilfælde, og ikke nødvendigvis selve farve/aftegnsgenet som er i spil.
Hvis det er sådan, så kan jeg godt se det lidt kiksede i at bruge et udtryk om en farveaftegning som det måske slet ikke er - for hvis man som køber er interesseret i at netop det gen/tegning skal gives videre, så er jo noget hø, hvis det istedet er shit happens.
Altså lidt i stil med når dyrene i det hele taget ender med en forkert farvebetegnelse. F.ex var der for nogle år tilbage rigtigt mange sort sepia og zobel, der fik farven chokolade på tavlen - og hvis man var interesseret i at få chokoladegenet ind, så var det bare så øv at pludselig stå med et dyr som enten ikke var chokolade alligevel, eller hvor det viste sig at den ene forælder var forkert farvebbestemt, sådan at den heller ikke var bærer.

Hvis det ikke er sådan det hænger sammen, så har jeg ingen gode argumenter - som sagt har jeg ikke sat mig ind i de farver/aftegn, da de ikke har min umiddelbarer interesse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

bluebell
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 813
Tilmeldt: man 17. okt 2005 19:31
Kontakt:

Re: Brindlet/magpie

Indlæg af bluebell »

Stambogshalløjet er gjort opmærksom på det.
Som Lina skriver er det noget gøgl at købe noget der viser sig at være noget andet. Magpie/harlekin bærer noget genhalløj for tern og linjer. Så fordi et tilfældigt dyr har et eller flere tern er det ikke noget den nødvendigvis giver videre, for det ligger ikke i den genetisk (dvs du køber/sælger noget der er 'forkert'). Og så er der det med det hvide.. Du køber et dyr i dyrehandler sort/hvid og med noget der ligner et felt. Wohoo det er en magpie (not), den parre du så med det kæledyr der er stambogsført som magpie. Det kan man godt, for du har læst at magpie/magpie kan man sagtens. Men du ender med lethal whites. Hvor mange vil ikke lave den fejl i mangel af bedre viden? Det er det samme med skildpadde/hvid, den har også gener for tern/felter. Der kan man da heller ikke bare kalde sit 3 farvede kæledyr for skildpadde/hvid fordi den ligner. Og det samme med et ruhåret kæledyr - ja den kan godt ligne en teddy, men den er det altså ikke. Og nej det langhårede kæledyr du fandt på kræmmermårkedet er heller ikke en peruaner fordi den har hvirvler. Man tæller heller ikke 10 hvirvler på sit kæledyr og tænker wee jeg har en aby. De ting der er så racespecifikt bør holdes separat fra kæledyr.

Besvar