Hvad er dominant?

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
karisnala
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 29. okt 2014 11:34

Hvad er dominant?

Indlæg af karisnala »

Jeg har en zobel fox som lige nu er hos en gylden skimmel han - han har sort gylden, hvid skimmel og buff i sig - hun har mest zobel fox/ agouti og sølv agouti.

Men jeg tænker på sigt at hun skulle få et kuld med en gylden agouti - men hvad er der størst sandsynlighed for - gylden eller sølv agouti?

Skiffer og lilla - hvad vil det give af unger? :D

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Hvad er dominant?

Indlæg af Olympias »

Undskyld hvis det følgende bliver meget teknisk. Hold ud, for det bliver mere læsevenligt efterhånden.

Først opskriver jeg generne for Zobel fox. Disse er

at(?)B(?)crchE(?)P(?)rnrn.

Hvor (?) står for at genet der dækkes over af det dominante gen i serien er ukendt.

Dernæst opskriver jeg generne for Gylden Skimmel. Disse er

(?)(?)bbC(?)eeP(?)Rnrn

Nu skal generne fra hver locus / serie så sammenlignes. For at se hvad der er mest relevant starter jeg med E-serien, som afgører hvilke af farverne der optræder.

Fra Mor har vi : E og (?), fra Far har vi e og e.

Det vil sige. 50% af ungerne vil være Ee og 50% vil være (?)e. Eller sagt med andre ord, 50% afhænger af hvad der bæres på af Mor. De tre mulige udfald er at hun bærer på et E gen, det vil sige de bliver mørkt farvede, at hun bærer på et ep gen, det vil sige de bliver tofarvede/trefarvede, eller et e gen, det vil sige de bliver kun lyst farvede. De øvrige 50%, dem vi fandt i starten, de bliver Mørkt farvede fordi Ee giver mørkt gen der dominerer over lyst gen.

Lad os derfor koncentrer os om de mørke farver. De styres af to Serier/loci, nemlig B og P.

Fra Mor har vi: B og (?), fra Far har vi b og b.

Det vil sige. 50% af ungerne vil være Bb og 50% vil være (?)b. Eller sagt med andre ord, 50% afhænger af hvad der bæres på af Mor. De to mulige udfald er at hun bærer på et B gen, og det vil sige at ungerne bliver Sorte, eller at hun bærer et chokolade gen, og ungerne dermed bliver Chokolade. De øvrige 50% vil være Sorte fordi Bb giver Sort.

MEN farven sort er påvirket af øjenfarve gener. Lad os derfor lige se på dem.

Fra Mor har vi P og (?), fra Far har vi P og (?).

Det vil sige, 25% af ungerne vil være PP, og 50% af ungerne vil være P(?). Men da P er det mest dominante så vil de kunne betrages som sammen udseende (fænotype) som er, mørkøjet. De øvrige 25% vil være (?)(?). Altså helt ukendte. Der er chance for mørkeøjne, røde øjne her og rubinøjne.

De 75% mørkøjede vil give Sorte (Chokolade hvis bb) unger. De 25% helt ukendte vil give Sort (chokolade hvis bb) Skiffergrå (Carob hvis bb) eller Lilla (beige hvis bb).

Ok puha, så langt så godt. Hvad med tegningen. Jo altså, A-serien påvirker kun den mørke farve på marsvinet. Men da marsvinet sandsynligvis er mørkt. Så lad os kigge på den.

Fra Mor har vi at og ( ?) og fra Far har vi (?) og (?).

Det vil sige meget er ukendt. Far kan være alt fra Agouti, tan og solidagouti bærende, til non-agouti bærende. Mor er tan i udseende (fox) og bærende på nonagouti eller tan tegningen (fox). Her kan slet og ret alt komme til at være på afkommet. Altså, alt fra Agouti, tan, soldagouti og non-agouti. Der er nok størst chancer for at der kommer agouti ind i billedet her.

Så det sorte (eller chokolade) vil farvandle sig til agouti...(og hvis det er skiffergrå/carob til rubinargente, og hvis det er lilla/beige til argente).

Hvilke farve spidser eller tegning vil den agouti/tan/solidagouti så have, er det næste spørsgmål.

Ok, her skal vi se på C-serien.

Fra Mor har vi cr og ch og fra Far har vi C og (?).

Hvis vi sammensætter kombinationerne så får vi Ccr og Cch og (?)cr og (?)ch. Ccr og Cch vil være ikke til at skelner fra hinanden udseendes mæssigt. Begge vil være Gyldne. (eller rød teknisk set, fordi C(?) sammen med B(?) er rød). 50% vil altså være gylden/rød i tegningen/på spidserne af håret. Det vil sige Tan eller Gyldenagouti/Orangeagouti. De øvrige kan i princippet blive hvad som helst, undtagen Buff (fordi Buff er cdcd men ingen af de to kombinationer giver buff). Det vil sige kombinationerne for de øvrige to gener er: Gylden/Rød, Creme, Hvid. Altså der er chancer for alt igen. Men størst chance for C, og dermed Gylden/Rød. En særlig omtale af chch muligheden skal lige nævnes, da den vil forvandle dit marsvin fra hvad det end ligner, til en himalaya.

Endelig er der så skimmel genet.

Fra Mor har vi rn og rn og fra Far har vi Rn og rn.

Hvis vi sammensætter kombinationerne får vi 50% Rnrn og 50% rnrn. Det vil sige 50% chance for at hver unge bliver skimmel.

Sammenholder vi så alle de her oplysninger får vi så at ungerne med stor sandsynlighed bliver:

Gyldenagouti med halvdel af dem værende skimmel.

Det var så første halvdel af spørgsmålet.

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Hvad er dominant?

Indlæg af Olympias »

Og nu årsagen til at det blev så teknisk. Jeg ville gerne vise processen jeg er nødt til at gennemgå hver gang nogen spørger hvad der kommer ud af en given parring. Og så kan man også se hvor mange forbehold der egentligt er undervejs.

Den anden halvdel af dit spørgsmål vil jeg gerne have uddybet. Mener du hvad sker der når man parrer en skiffergrå på en lilla, eller er det en af de to forrige du vil have parret dem med?

Besvar