Arvelighed - gyldne pletter

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Arvelighed - gyldne pletter

Indlæg af Eva »

Hvor arveligt er gyldne pletter?
Det er ved at være noget tid siden (tror nogle år), at jeg sidst fik et dyr med en gylden plet. Nu har jeg opdaget en gylden plet på min kommende super orange agouti satinhan. Er bare så ked af det :cry: Havde virkelig glædet mig til at udstille ham ved siden af Uh La La og Chlo├® Glow, og bruge ham i avlen også. Og så er han også bare så sød, suk.

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Arvelighed - gyldne pletter

Indlæg af Olympias »

Der er svært at sige. Meget af det kommer an på hvorfor de er der.

Der er umiddelbart to forklaringer på hvorfor der dukker gyldne pletter op, den ene er at marsvinet er ep- og dermed har gyldne pletter grundet det. (alså at den arvelighedsmæssigt opfører sig som en tofarvet). Den anden er at marsvinet er Ee og har fået pletter grundet det lille e, og en fejl kopiering af celler der gør at den i et område er ee. Er det tilfældet er det ikke arveligt.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Arvelighed - gyldne pletter

Indlæg af Marsvin »

Jeg ved at mange herhjemme fejlagtigt ikke har brugt sorte med gyldne pletter i avlen af sorte og fortalt andre opdrættere at det var nogle "lorte dyr" de havde fået fra England fordi de havde gyldne pletter og at de endelig ikke måtte bruges i deres avl. Hvilket er noget vrøvl.

De førende engelske opdrættere af sorte bruger dem i deres avl, da de har konstateret at de er med til at dyrene får en bedre underfarve. Hvordan det er med andre farver ved jeg ikke, men med sorte er det almindeligt at bruge dem i avlen i UK. De kan så ikke udstilles som gode racedyr medmindre det er få hår der kan trimmes væk i god tid inden udstillingerne, men deres afkom kan blive endnu bedre ved at de bliver brugt i avlen.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Arvelighed - gyldne pletter

Indlæg af Eva »

Hm, hvordan kan jeg finde ud af om han er ep- eller Ee? Jeg har en ensfarvet chokolade hun, han kan prøve et kuld med, når de er gamle nok. Ved ikke om det hjælper med flere informationer, men hans søster var også satin orange agouti og havde "meleret" en bagpote med gyldent.

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Arvelighed - gyldne pletter

Indlæg af Olympias »

Der er desværre ingen garanti for det er det ene eller andet.

Hvis jeg skulle våge et bud ville jeg nok gætte der var sket en fejlkopiering, hvis linierne ellers var rene nok.

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Arvelighed - gyldne pletter

Indlæg af Eva »

Jeg bruger ikke linjeavl. Det er jo ikke forfærdeligt mange generationer siden, at jeg startede op på et miks af gyldenagoutier, kæledyr og chokolader. Fik mit første kuld 01-01-2008, og er først nu nået op på kuld 38, så rene linjer ejer jeg ikke.

Hmm, jeg tror jeg beholder mit satinkæledyr og lader ham prøve to-tre kuld for at se om der kommer noget jeg kan bruge :D

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Arvelighed - gyldne pletter

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Ja gør det Eva. Hvis du senere får en han efter Ulla, der er uden gyldne pletter, kan du jo beholde ham i stedet. Det er ikke så fedt at sælge ham, hvis han er det eneste du har efter den fine pige :)
Billede

Besvar