Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt omkring jeres erfaringer med parringer mellem peruaner og sheltie/Coronet. Nu har jeg hørt fra nogle at man sagtens kan lave en sådan parring og stadig få racedyr, mens jeg hos andre har hørt at man helst skal holde sig fra at blande hvirvler og ikke hvirvler (eks. sheltie og peruaner) da det i nogle tilfælde vil give peruanere med fejlhvirvler. Derfor tænker jeg at der måske er nogle af jer langhårsopdrættere herinde som har erfaringer med disse parringer og måske kan dele ud af dem, så jeg kan blive lidt klogere på området? :D
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Brugeravatar
Miss Sofie
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 2514
Tilmeldt: fre 26. sep 2008 09:42
Geografisk sted: Lillevorde, Aalborg
Kontakt:

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Miss Sofie »

Altså det er egentlig hvirvler og crest, man ikke blander.
Du kan sagtens parre en sheltie med peruaner. (er ret sikker på hvirvlerne er dominante, så du i teorien vil få ┬¢/┬¢).
Men undlad at parre peruaner ind på coronetter, for så vil du få peruanere med crest.
Sofie
Billede

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Miss Sofie skrev:Altså det er egentlig hvirvler og crest, man ikke blander.
Du kan sagtens parre en sheltie med peruaner. (er ret sikker på hvirvlerne er dominante, så du i teorien vil få ┬¢/┬¢).
Men undlad at parre peruaner ind på coronetter, for så vil du få peruanere med crest.
Okay så du mener ikke at en parring mellem sheltie og peruaner har større risiko for at give peruaner med fejlhvirvler end en eks. peruaner og peruaner parring?
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Lina »

her får du måske nok mere held ved at kontakte nogen der opdrætter peruanere... for de må jo have noget reel erfaring i om der kommer flere fejl i peruanerne eller ej.
Teoretisk set bør der nok egentligt ikke komme flere fejl... men der findes modificeringsgener, eller hvad det nu hedder, som osse kan spille ind...
Så jeg synes du skal kontakte nogen der har opdrættet peruanere et stykke tid. Sådan at du får deres erfaringer med i bagagen... og ikke kun hvad vi tror bør foregå ifølge teorierne. Der er ihvertfald flere forskellige holdninger til emnet, og ikke alle er enige.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Louise9460 »

Et lille tillægsspørgsmål fra en nybegynder... Når man opdrætter kæledyr... gør det så noget, at man sætter hvirvel og crest sammen? Ellers tror jeg nok, jeg er ifærd med at skrive "forbrydelsen IIII", eftersom jeg p.t. har Shiva (hvirvel) og Aslan (glathåret crested) gående sammen... :oops:

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Lina »

nope - for her er der ligemeget hvordan dyret ser ud, det er ikke det som tæller.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Perlas »

man kan fint blande hvilke som helst af langhårsracerne og få racedyr ut af det (med undtak af lunkarya med texel/merino/alpaca, strengt tatt vil det os blive racedyr, men man blander ikke disse da det efterhverdt kan blive svært at se hvilke(-t) gen der giver krøllerne). Mange vil ligevel ikke blande peruaner/alpaca med coronet/merino, fordi både virvler og crest er dominant, og man kan ende op med dyr der har bægge deler. der er set flere gange at der kommer coronet ud fra sheltie + peruaner, da ved man at peruaneren også har crest.

Dette med fejlvirvler diskuteres op og i mente ... genet for virvler er det samme bl.a. på abby og peruaner (har jeg lest, jeg har ikke sat mig så godt ind i virvelgenetikken, men jeg har lest meget om fejlvirvler osv. i sheltie-peruaner avl), hvor mange der er og hvor de sidder osv. bestemmes af modifiseringsgen. Virvelgenet er dominant, dvs. at peruaner + sheltie i første omgang vil give peruanere (med mindre der ligger dyr uden virvler bagover i slægten). mange mener at denne kombinationen giver fejlvirvler, jeg er ikke helt enig ... man ser ofte feilvirvler på dyr med bare alpaca og peruaner bagover i mange, mange generationer, og der kommer mange dyr ud fra sheltie-peruaner uden fejlvirvler, så for mig ser det ud at være ret tilfeldig ... sheltien har ikke virvler, og kan ikke give noget den ikke har, men de fleste sider jeg er kommet over i dette temaet, mener/tror at de kan bære modifiseringsgenerne som bestemmer hvor mange virvler og hvor de sidder, så da kan de jo strengt tatt være med at bestemme hvor mange det bliver ... hvordan disse modifiseringsgenerne fungerer vides det svært lidt om, så meget blir bare spekulationer, men hvis du har 2 gode dyr du ønsker afkom efter, synes jeg ikke det at den ene er peruaner og den andre sheltie, skal sette stopper for det ;-)
Tine
Billede

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Louise9460 »

Lina skrev:nope - for her er der ligemeget hvordan dyret ser ud, det er ikke det som tæller.
Hvad er det så egentlig, der tæller? Bare af nysgerrighed? :)

(og undskyld, jeg forstyrrer trådens oprindelige emne)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Lina »

kropsbygning, temperament, forberedelse, forberedelse og mere forberedelse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Louise9460 »

Forberedelse? Mener du hvor fint, marsvinet er "shinet op" eller...? Undskyld, men jeg er totalt nybegynder i alt det der... At stræbe efter sundhed og et godt temperament er for mig en selvfølge, når jeg gerne vil opdrætte, men jeg har faktisk ingen anelse om, hvilke standarder som kigges på, når vi taler kæledyr, netop fordi "alting" nærmest er tilladt indenfor denne gruppe marsvin. :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Lina »

ja, hvor godt man som ejer har forberedt dyret til dommerbordet... fransk vask og strygning, negle, ører, fedtplet.. you name it.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Louise9460
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 234
Tilmeldt: fre 24. aug 2012 15:17

Re: Jeres erfaringer: Peruaner + Sheltie

Indlæg af Louise9460 »

Ok, tak for svaret. :)

Besvar