brindel, dominant?

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
bøgebo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 129
Tilmeldt: ons 4. maj 2011 02:57
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

brindel, dominant?

Indlæg af bøgebo »

Hvor dominant er brindel? her tænker jeg på de trefarvede. Hvis den ene af forældrene er lidt brindel i nogle felter, hvor dominant er det så?
Rose-Marie

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: brindel, dominant?

Indlæg af Olympias »

Det findes der ikke nogen genetisk opskrift på.

Brindling, som er det du beskriver (ikke at forveksle med racen brindle) er en måde ep genet udtrykker sig på. Det kan udtrykke sig både mere eller mindre brindlet, alt efter omstændighederne, men der er mange der mener at aftegninger hos marsvin langt mere afhænger af de forhold de udsættes for i moders livmor, end deres genetik.

Man ved at hvis marsvinet har hvidt på sig (som tredjefarve, Ss, eller ss) så er der tendens til mindre brindling. Men hvorfor har man vist ingen forklaring på.

Man har også en teori om at hvis marsvin har epep istedet for epe, så er der mere rødt (eller buff, eller creme, eller... altså en af de lyse farver) på dyret end 50%. Men igen det kun information der bygger på observationer, og ikke noget man kan sige mere end det om.

Så umiddelbart vil jeg nok sige, med alle de forbehold der er i ovenstående, at det er arveligt om det kommer eller ej, men hvor arveligt, det tør jeg slet ikke udtale mig om.

Avlsmæssigt er der kun et råd at give. Avl på det der ser ud som det du gerne vil have det skal se ud som, i længden, og du vil nærme dig det du avler efter.

bøgebo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 129
Tilmeldt: ons 4. maj 2011 02:57
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Re: brindel, dominant?

Indlæg af bøgebo »

Tusind tak for forklaringen :)
Rose-Marie

Besvar