Ny opdrætter..

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Lina »

En tanke.
Jeg mener at have læst noget om at de små svømmere ka holde pistol undervejs - mon det kan være sådan noget?

Altså såfremt vi skal ha en sekundær han for alvor ude af regnestykket, så skal vi lige ha følgende data på bordet.
Er hunnerne indkøbt, og i så fald hvornår inden de blev sat til han.
Har de gået med unger i tidsrummet, hvor en unge måske ku være kønsbestemt forkert - det er nemlig set før
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Nicoline Rose »

Hei Lina,
Vanilla (hunnen) er født hos Susan, og er således af hendes eget opdræt.
Og da Susan's opdræt er meget lille, har der ikke været chancer for at der har været nogen anden han,
heller ikke andre unger, da Susan havde en lang periode hvor der ingen unger var, og så blev Vanilla
sat til han, nemlig Elias, som Susan købte hos Helle (Noas Opdræt) kort tid før at hun (helle) valgte at stoppe
som opdrætter. Så derfor er Elias den eneste han som har gået sammen med Vanilla, og Vanilla er født
hjemme hos Susan selv.

Så jeg tror ikke at vi kommer nærmere en opklaring på farverne,
og de desværre dødfødte unger, som havde sort på sig.

Mvh Nicoline
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Kjelin »

Har du kigget Elias ordentlig igennem for nogen mørk farve?
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Houmann

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Houmann »

Bare lige et forslag: Kan den pågældende hun ikke være gyldenskimmel ? Fremfor buff ?

Og så lige en anden ting: Marsvin er alle dage blevet fejlbedømt mht. farver, hvilket jo vil sige at man aldrig kan regne 100 % med hvilke farver der ligger bag dyrene. Så man kan vel aldrig med 100 % sikkerhed sige hvilke farver der kan komme i et kuld. Man kan give et godt bud, men igen med forbehold for at forfædrene kan have andre farver end de oplyste på stamtavlen, samt selvfølgelig den der ukendte x-faktor der altid vil være der når man har med levende væsner at gøre :wink:

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Nicoline Rose »

Houmann skrev:Bare lige et forslag: Kan den pågældende hun ikke være gyldenskimmel ? Fremfor buff ?

Og så lige en anden ting: Marsvin er alle dage blevet fejlbedømt mht. farver, hvilket jo vil sige at man aldrig kan regne 100 % med hvilke farver der ligger bag dyrene. Så man kan vel aldrig med 100 % sikkerhed sige hvilke farver der kan komme i et kuld. Man kan give et godt bud, men igen med forbehold for at forfædrene kan have andre farver end de oplyste på stamtavlen, samt selvfølgelig den der ukendte x-faktor der altid vil være der når man har med levende væsner at gøre :wink:
Meget fint skrevet, - det synes jeg også er noget af det som jeg er inde på. Da Vanilla jo må have noget fra sine forgængere med, det vil bl.a. sige hendes mor, som jo er gylden/hvid/sort skimmel. Så da det er levende væsener, ligesom os selv, forekommer der jo engang imellem afvigelser, eller lad os kalde det den ukendte x-faktor.
Billede

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Nicoline Rose »

Kjelin skrev:Har du kigget Elias ordentlig igennem for nogen mørk farve?
Han er kun (efter ny stamtavle) gylden/hvid... Hvor den tidligere stamtavle sagde buff/hvid.
Billede

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Perlas »

Houmann skrev:Bare lige et forslag: Kan den pågældende hun ikke være gyldenskimmel ? Fremfor buff ?
Nå er hun alt for lys til at være gylden, jeg er nu på arbejdscomputeren, og hun ser fremdeles mere creme end buff ud, så gylden er hun ikke ... og selv om hun var gylden skimmel, ville det ikke hjælpe noget, hun ville ligevell være "ee", far til kuldet (som jeg er 99% sikker på ikke er gylden, men buff som han var bedømt til i første omgang) er også "ee" ... nå bæffe forældre er "ee" har de bægge kun en "e" at give videre til sine unger, og dermed SKAL alle unger os blive "ee" (en "e" fra mor, en fra far). De døde unger med sort på, kan ikke være andet end "epe", men ingen af forældrene har nogen "ep" at give dem, så enten tilhører de ikke det kuld, eller så er det en anden han der er far, uansett hvad som siges om at der kun fantes den ene i bestanden ...
Houmann skrev:Og så lige en anden ting: Marsvin er alle dage blevet fejlbedømt mht. farver, hvilket jo vil sige at man aldrig kan regne 100 % med hvilke farver der ligger bag dyrene. Så man kan vel aldrig med 100 % sikkerhed sige hvilke farver der kan komme i et kuld. Man kan give et godt bud, men igen med forbehold for at forfædrene kan have andre farver end de oplyste på stamtavlen, samt selvfølgelig den der ukendte x-faktor der altid vil være der når man har med levende væsner at gøre :wink:
ja, der fejlbedømmes ofte på farve, men der er ligevell mange ting som er sikkert uansett hvad der ligger bag ... f.eks. hvis man sætter 2 buff dyr sammen (lige meget om der er hvid og en mørk farve, f.eks. sort, på, så længe der er buff og vi derfor ved dyrene er "cdcd") så VED man helt sikkert at ungerne os blir "cdcd" (de får jo en "cd" fra hver af forældrene), og dermed bliver de buff, os selv om alle 4 besteforældre f.eks. er gyldne. med de "vikende"/ressesive gener (de der skal være dobbelt af for at de kommer til udtrykk) er det ofte lidt lige meget hvad der ligger bag dem igen, når man skal kalkulere med hvad man får i kuld osv. som nævnt over, sætter du sammen 2 buff, får du buff unger selv om besteforældrene skulle være gyldne
Tine
Billede

severins
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1162
Tilmeldt: tors 23. jul 2009 13:34
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af severins »

Sådan som jeg ser det så må den han simpelthen have noget sort på sig, hvis de unger skulle være sorte. det er der jo ingen derved da vi ikke har nogle billeder af dem eller set dem.

Men en ting skal i vide Malene, Claus og Tine er super seje til genetik, og hvis de siger det ikke kan lade sig gøre, så KAN det ikke lade sig gøre.

Så må helligånden have været på spil :lol: :lol:

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Eva »

Bare et spørgsmål: Ville det ændre noget i argumentationen, hvis den sorte farve på ungerne havde været chokolade i stedet?

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Perlas »

Eva skrev:Bare et spørgsmål: Ville det ændre noget i argumentationen, hvis den sorte farve på ungerne havde været chokolade i stedet?
nej, uansett om det er sort eller chocolade (eller lilla, beige eller diverse agoutifarver) kræver det at et af forældredyrene har genet som tillader at farver fra både mørk og lys skala, vises, og det har ikke nogen af disse, ud fra det som vides om dem ...
Tine
Billede

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Eva »

Hmm, så er jeg blevet det klogere.

Houmann

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Houmann »

Jeg er helt enig i at gentikken et langt stykke hen ad vejen kan forudse hvilke farver der kommer i et kuld. Men ved også at der altid skal tages højde for den der x-faktor :wink: Jeg har en veninde der opdrætter hunde. Den pågældende veninde har ret godt styr på farver/genetikken omkring farver, så hun blev noget overrasket over at få en hvalp i sit ene kuld med 3 farver, som ikke burde kunne optræde på sammen, ifølge genetikken. Hun havde den pågældende hund med ind til en dyrlæge der af og til bruger vores hunde som demodyr til uddannelse af hundemassører. Mens hundene blev maseret, gik dyrlægen og min veninde i gang med at fylde en hel tavle med koder osv. i forsøget på at forklare hvordan det dog lige kunne lade sig gøre at hunden fik de farver. Begge var rørende enige om at det bare ikke var muligt. Men samtidig kunne de jo altså ikke se bort fra at hunden havde de pågældende "umulige" farver. Naturen kan godt være "en svær ├®n" at styre :wink:

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Perlas »

Houmann skrev:Jeg er helt enig i at gentikken et langt stykke hen ad vejen kan forudse hvilke farver der kommer i et kuld. Men ved også at der altid skal tages højde for den der x-faktor :wink: Jeg har en veninde der opdrætter hunde. Den pågældende veninde har ret godt styr på farver/genetikken omkring farver, så hun blev noget overrasket over at få en hvalp i sit ene kuld med 3 farver, som ikke burde kunne optræde på sammen, ifølge genetikken. Hun havde den pågældende hund med ind til en dyrlæge der af og til bruger vores hunde som demodyr til uddannelse af hundemassører. Mens hundene blev maseret, gik dyrlægen og min veninde i gang med at fylde en hel tavle med koder osv. i forsøget på at forklare hvordan det dog lige kunne lade sig gøre at hunden fik de farver. Begge var rørende enige om at det bare ikke var muligt. Men samtidig kunne de jo altså ikke se bort fra at hunden havde de pågældende "umulige" farver. Naturen kan godt være "en svær ├®n" at styre :wink:
nejda, det kan godt ske, jeg har selv sett marsvin med 4 farver, hvilket jo ikke er genetisk mulig :wink: har sett en som var gyldenagouti/gylden/hvid/sølvagouti, og en som var sort/gylden/lilla/hvid ... det kaldes mosaikk og er så vidt jeg ved en mutation, det går ikke i arv ... men akkurat med de her 2 forældre er der ikke så meget som kan blive anderledes, eneste mulighed er at en af forældrene har mørk farve et eller andet sted som ikke er nemt at opdage ....

MEN, når det nu er sånn at bægge forældre ser ud at være buff (nåja, jeg synes mor ser creme ud, men lad os nu sige buff siden hun er registreret som det, og det ikke gør den store forskæl i denne sammenhæng) OG mangler genet som viser mørk farve, så har jeg riktig riktig svært for at tro at de 2 sammen er forældre til dette kuld ... var det kun en af tingene, som f.eks. det med buff/gylden, som vi jo fik vide i starten, så ja, jeg kunne gå med på far muligvis var gylden selv om det ikke ligner det overhode når man ser ungen ved siden av, som jo heller ikke har nogen "rig" (ved ikke hvad man siger på dansk) gylden farve, den er normal til ikke-farveavlede dyr at være ... men når det nu er 2 ting som viser han ikke er far til det kuld, så vil ikke 10 vilde heste få mig til at tro han er det, uansett hvor meget man påstår der kun var en han i husholdet, jeg tror bare ikke på det, for genetikken viser at det ikke stemmer ... en ting kan være en tilfældighed, 2 ting er det ikke ...
Tine
Billede

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Perlas »

og altså ... så mange kuld som jeg har haft etter at jeg lærte mig genetikken rundt farver, så har jeg endnu ikke fået EN ENESTE unge med en farve jeg ikke havde forudsett ... jeg har haft et par jeg ikke troede ville få PE-unger sammen, men som gjorde det, men jeg vidste hele tiden der var en lille sjanse for det, da der ligger PE farver udi bægges tavler ... jeg troede bare ikke jeg var så hældig at de bægge var bærere når det var i 4. og 5. generation PE-dyrene lå ... så joda, marsvinegenetikken er såpass godt forsket på, så hvis man har riktige oplysninge, så kan man regne ud hvad der kommer :wink: mutationer kan man selvsagt ikke regne med, sånn som den hunden og de 4-farvede marsvinene nævnt over ... det marsvinet der var sort/gylden/lilla/hvid, avlede som en sort/gylden/hvid, der fantes ikke lilla i tavlen, og hun avlet aldri lilla eller andre PE farver selv om alle hanner hun ble sat til, var PE :wink:
Tine
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Kjelin »

Som Perlas siger - genetikken tager ikke fejl på denne måde, men det gør mennesker og det har vi set maaaaasser af gange - F.eks. hvor hunner er blevet drægtige helt uden at folk har haft hanner i husholdet osv., men jeg tror altså ikke af den grund på at det har været helligånden :mrgreen:
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Besvar