Ny opdrætter..

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Kjelin »

Det siger at der have været en anden han på spil, måske hos tidligere ejer.

Udover at buff + buff eller buff + creme (jeg synes som tine også at hunnen ser mere creme ud, men creme og buff kan ligne hinanden, specielt på billeder, så jeg ville ikke sige det uden at se hende i virkeligheden eller medmindre man lavede en testparring), aldrig kan give gyldne unger, så kan to forældredyr i udelukkende lyse farver (som gylden, buff og creme) ikke lave unger med sort eller anden mørk farve på. Dette skyldes at hvis begge forældre er "ee" (dvs de viser KUN lyse farver), så bliver ungerne også "ee".

Når vi nu ved at moren er ee, så må hannen have været "ep e", da i har fået to "ee"-unger og to "ep e"-unger.
Senest rettet af Kjelin tors 19. jan 2012 08:47, rettet i alt 1 gang.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Kjelin »

Udover det kan vi ud fra ungerne med sort på vide at både mor og far har minimum et lille "a" i deres agouti-serie.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Nicoline Rose »

Hei Malene,
Hun havde ikke andre hanner, og hunnen er fra eget opdræt,
nej, der kan ikke have været nogen anden han på spil.

Men du skriver så noget om genkoder: kan to lyse godt gemme på
et sort gen, fordi så forklarer det jo de to sort/gylden/hvide som
desværre ikke overlevede.

Mvh Nicoline
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Kjelin »

Far må i hvertfald have haft følgende gener: _a C_ epe, altså formentlig noget sort/hvid/gylden eller gyldenaagouti/hvid/gylden da det er de mest almindelige. Men det er selvfølgelig også muligt at der har været andre gener på spil, som chokolade eller pink eyed genet, for det vil man ikke kunne nødvendigvis kunne se på ungerne.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Kjelin »

Nicoline Rose skrev:Men du skriver så noget om genkoder: kan to lyse godt gemme på
et sort gen, fordi så forklarer det jo de to sort/gylden/hvide som
desværre ikke overlevede.
Altså et lyst dyr (f.eks. buff/hvid) vil jo altid "gemme" en mørk grundfarve (f.eks sort).
Men fordi et buff/hvidt eller gyldent/hvidt dyr er ee, så vil parring af dyr der begge er ee, give ee unger. Og ee betyder at der KUN bliver vist lyse farver ligemeget hvilke mørke farver dyrene er "indenunder".
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Kjelin »

Så nej det forklarer BESTEMT ikke de to sort/gylden/hvide unger :lol:
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Nicoline Rose »

Okay, - men Vanillas (hunnen's) mor er gylden/hvid/sort skimmel,
så kunne det måske komme fra hende.. Fordi Elias' forældre er begge
lyse (buff, gylden, hvid). Hm, det finder vi nok aldrig ud af.

Hunnen døde af drægtighedssyge ved sit sidste kuld..
Så der kan ikke laves nogen testparring el. lign. Der er kun Elias
og Smukke tilbage.

Hm.. nu fik jeg jo lige læst det sidste du skrev.. Jeg tror altså ikke
at man ved "alt" om marsvin's farve/genkoder. Fordi når det ligger
tilbage i deres genrækker, måtte man jo mene at disse genkoder
ligeså vel som på mennesker, så også på dyr, kan vise sig. Det er
biologi, - hvor man ved at gener/DNA kan springe en generation over.
Jeg er desværre ikke helt overbevist, da den viden der er om marsvin,
stadig er meget sparsomt og begrænset.
Billede

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Olympias »

Marsvins farvegener er faktisk ret undersøgt, ialtfald de farver du skriver om. De bygger på studier af mange (og jeg mener virkelig mange) testparringer, foretaget i laboratorier. Og de virker, som forklaring helt fantastisk. Så jeg tror ikke du bare kan afskrive dem, som sådan.

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Nicoline Rose »

Jamen, hvis nu at vi så siger at hannel eller hunnen havde et lille sort hår i næseboret,
så ville det vel kunne forklare de sort/gyldne/hvide unger?

Jeg afskriver det ikke fuldstændigt, jeg er bare af den overbevisning at man ikke altid
kan forklare, via genkoder, hvorfor at der engang imellem opstår farver, som iflg. genregler mm.
ikke skulle kunne forekomme overhovedet. Jeg håber ikke via den mening at jeg har gjort mig
selv fuldstændig upopulær, men ├®t enkelt lille hår kan måske have gjort forskellen? - et hår som
man ikke kan se. Jeg synes i hvert fald at vi slutter opklaringen af hvorfor-farverne her. :)

Tak for hjælpen. :)
Mvh Nicoline
Billede

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Olympias »

I praksis plejer man at sige at der skal helst en plet til på størrelse af en 2 krone, for at det er noget man kan regne med er arveligt. Så et enkelt hår i næsen (og jeg tror du mener på næsen, marsvin har ikke hår i næsen), ville afgøre det.

Jeg sad netop og kiggede efter om jeg kunne finde en aritikel til dig fra Sewall Wright, om flerfarvethed. Der findes en derude, fra 1936. Sewall Wright var en af genetikens pionerere og han har faktisk ansvaret for at vi idag kan overhovedet tale om pattedyrs farvegenetik. Her er et link til artiklen jeg taler om:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... df/758.pdf

Denne her artikel var med til at afklare det hvide pletnings gen.

I dagligdagen er det dog ikke nødvendigt at kigge i den her slags artikler. Istedet bruger jeg f.eks. den viden jeg har fået fra Catherine Whiteways bog om farvegenetik fra 1970erne.

Der er en mulighed for at den hvide pletning kan have dækket over et felt med sort, således at et marsvin som er tofarvet, kunne i princippet være 3-farvet, men det er ikke noget der ses ret tit. Og når jeg mener ikke ret tit, så er det ikke sket for mig endnu, selvom jeg har kigget på marsvin og parringer i 11 år.

Det er derfor størst chance for at marsvinet er blevet parret med et andet marsvin, hvis ungerne har haft sorte (hår) felter.

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Nicoline Rose »

Okay, men Susan havde kun ├ëN han på det tidspunkt, og det var Noas Elias (hannen på billedet),
- så der kan IKKE have været andre hanner. Så er det vidst også på plads :)

Så det kan kun, hvis ikke at man kan frasige sig videnskabens teori, have været den forklaring som
du nævner til sidst: en hvid plet der dækker over sort (selvom det ikke er et hyppigt fænomen).

Man skal også i sin tillid til videnskab/tidligere undersøgelser, vide at der jo forekommer afvigelser.
At teori og praksis nogle gange ikke helt stemmer overens med hinanden, eller vil det samme,
(hvis man kan sige det), sådan er det i hvert fald med kemi, matematiske modeller mm.

Jeg vil helst ikke rode mig ud i mere, men derimod læse din artikel, og så sige at det var den debat. :)

Mvh Nicoline
Billede

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Perlas »

Malene har helt ret her, den han KAN IKKE UNDER NOGLE OMSTÆNDIGHEDE være far til hendes kuld hvis der var 2 unger i kulden der havde sort på sig, det kan bare ikke lade sig gøre, og der er mer end nok studier som viser at det er helt 100% sikkert! Om du ikke vil tro på det, er det selvsagt fair nok, det kan vi ikke gøre noget ved, men du kan uansett trygt gå ud fra far er buff sånn som I tidligere har trodd, for det er ikke mere mulig for en gylden og en buff (bægge uden mørk farve) at lave unger med sort på, end det er for 2 buff at lave gylden :wink: så hvis du vil gå ud fra at de her 2 forældre kan lave unger med sort på, kan du lige så godt gå ud fra 2 buff kan lave gylden, det er lige forkert bægge dele :wink:
Tine
Billede

Brugeravatar
Nicoline Rose
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 309
Tilmeldt: søn 8. jan 2012 16:29
Geografisk sted: Holbæk, Sjælland, DK
Kontakt:

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Nicoline Rose »

I ser hele tiden bort fra at Susan KUN HAVDE ├ëN HAN, og at Vanilla er fra hendes EGET OPDRÆT.
Der kan således ikke have været andre hanner. Der er åbenbart ting som man ikke kan forklare,
på trods af tondsvis af studier. Og indtil videre har I kun kunne forklare det ved at skrive at
der har været en anden han hvilket der umuligt kan have været. Og så synes jeg ikke at
der er mere at sige til den sag. :!: Afvigelser forekommer åbenbart også hos marsvin. :wink:

Og det var så slutningen på dette
eventyr, og de levede lykkeligt
til deres dages ende,
Slut
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Tja man kan jo kun sige, hvad der er størst sandsynlighed for, når det "kun" er fem unger der er tale om. Der er størst sandsynlighed for, at farmanden har to gener for gylden, og altså ikke bærer et gen for buff eller hvid. Mor som er buff har to buffgener. Hvis far bar buff, kunne det sammen med morens buffgen give unger med buff, og hvis far bar hvid, kunne det sammen med morens buff give creme. Det kan det også godt være han gør, selvom alle fem unger er gyldne, på samme måde som at man kan få et helt kuld på fem hanner eller fem hunner, selvom det burde være fifty/fifty.
Jeg har eksempelvis en hun med gylden, som lige har fået fem unger med creme, sammen med en buff. Statistisk skulle halvdelen have været med gylden. Det jeg medsikkerhed ved nu er, at den gyldne mor bærer hvid, siden hun sammen med en buff har givet creme.(buff+hvid=creme). Det har hun fået af sin mor, der er med creme. Før parringen vidste jeg ikke, om det var buf eller hvid hun havde fået fra sin crememor, men det har parringen med en buff vist. Havde alle fem unger i stedet været gyldne, ville jeg stadig ikke vide om hun bar buff eller hvid :)
Ellers ligger der nogle gode forklaringer på farvegenetik herinde, som er værd at læse :)
Billede

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Ny opdrætter..

Indlæg af Olympias »

Nicoline Rose skrev: der er mere at sige til den sag. :!: Afvigelser forekommer åbenbart også hos marsvin. :wink:
Slut
Jeg kan slet ikke accepterer den konklusion. Årsagen er at den går stik imod 90 års kumulativ viden indenfor farvegenetik hos marsvin.

Der forekommer ikke afvigelser som du beskriver :!:

Besvar