race / kæle ..... hvor går gransen for dig?

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Amanda_Scheil

race / kæle ..... hvor går gransen for dig?

Indlæg af Amanda_Scheil »

Som overskriften siger.... Hvor går din granse for hvornår en mut er et kæledyr eller et race dyr ?

hvilke varianter ser du som være en race? Og hvornår vil en ellers kæledyrs variant kunne blive til en race? Hvad skal der til for at få godkendt en race? Kan en linie af kæledyr, som opfylder krabbe til en eksisterende race, blive til race dyr? Og i så fald at de kan, hvad kræver det så for at få ændret deres kælestamtavler til racedyrs stamtavler?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: race / kæle ..... hvor går gransen for dig?

Indlæg af Lina »

jamen min grænse følger jo så standarden - for det er nemmest.

personligt deler jeg det nok så i 2 kategorier. ├ën for de racer, som der er 'mange' dyr i, og ├®n for dem som er sjældnere (ikke at forveksle med sjælden variant i standarden).

Hvis vi som eksempel tage en sheltie, som er i den første kategori - så er jeg TOP-hysterisk med afstamning, og vil ikke have at der ligger alt muligt ikke-sheltierelateret bag... efter princippet at hvad du putter ind i dine linjer, det kommer ud igen på et tidspunkt.. og med en sheltie, er jeg så ikke interesseret i et teddygen eller lign.

Hvis vi så tager den anden kategori... som eksempel kan nævnes helt specifikt et indkøb af en cinnamonargente hun jeg gjorde engang. Mor var importeret racedyr - far var kæledyr. Ifølge standarden er det godt nok til at blive registreret som racedyr.. og det bad jeg så opdrætter om at gøre, for at se hvordan hun ville klare sig som racedyr på udstillingerne. Havde det nu drejet sig om en ensfarvet gylden, så ville jeg aldrig have gjort det. Men nu var det en race, hvor der så vidt jeg var orienteret ikke var et danskfødt dyr af - og så satsede jeg (og et godt sats).


Hvis vi går tilbage til standarden, så kan man stambogsføre et dyr når blot den ene forælder er racedyr. Men igen, vil jeg så personligt mene at det i mange tilfælde ikke er en god ide, fordi et 'blandingsdyr' sjældent er på højde med 'fuldblods' i de racer, hvor der er mange stabile og gode racedyr - her vil blandingen være en forringelse i forhold til avl af racen.
Standarden/stambogsreglerne har så åbnet op for et par racer (mener det er nogen i kombinationsracerne), at her kan kæledyr udstilles i disse racer - OG hvis de så opfylder de og de kriterier med resultaterne, så kan de få opgraderet deres stamtavle til racedyr.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: race / kæle ..... hvor går gransen for dig?

Indlæg af Eva »

Jeg følger også standarden i disse overvejelser, men avler en lille race, så mine krav er knapt så skrappe, som hvis jeg kunne købe eller låne mig til bedre dyr. Hvis jeg får et dyr i et kuld i den ønskede farve, så bliver jeg glad. Når glæden har lagt sig, så kigger jeg dyret godt igennem. Hvis der er graverende fejl som pelsfejl, fejlfarvede pletter, meget lys farve eller lignende, så stambogsføres dyret som kæledyr. Derefter begynder jeg at vurdere dyrets andre kvaliteter efter standarden. Hvis dyret stadig kan bruges til avl eller udstilling, så bliver det boende her. (Nogen bor her skam alligevel, de er bare "burpynt").

Jeg bruger også kæledyr i min avl og ofte med godt resultat. Er bare kræsen med udseende og så knapt så meget med afstamningen. Havde en fin, men lille satin orangeagouti der var registreret kæledyr. Han havde ikke en chance i kæledyrsklasserne, men da de åbnede for kæledyr i Kombination og Flerfarvet, så blev han champ efter fire gange på udstillingsbordet. Han avlede flere fine unger bl.a. Malawi som bare var kanon.

Besvar