Peruaner

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Peruaner

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Ja, jeg må jo indrømme at jeg er blevet ret forelsket i denne race efter at have set Abbigails mor på Julies hjemmeside (Rollos opdræt), og så gav jeg mig da i kast med at finde ud af nogle informationer omkring denne race, da den muligvis bliver den race jeg skal avle ved siden af mine satin kæledyr. Men syntes godt nok at det var en smule begrænset hvad man kunne finde, og fandt det meste af informationer og tekster om racen på udenlandske sider, hvilket fik mig til at tænke på følgende:

Er Peruaner en af de racer som ikke har særlig mange opdrættere herhjemme og er der en speciel grund til det, eller er det bare manglende interesse for de langhårede virvelbundter?
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Peruaner

Indlæg af Lina »

nej, men danmark er et ret lillle land, sådan rent befolkningsmæssigt sammelignet med andre 'marsvinelande', og det gør så at der med mellemrum er 'huller' i racerne.
For ganske få år siden væltede vi i opdrættere af peruaner og alpaca, men lige p.t. er der ikke ret så mange.
Omvendt har f.ex. rex været 'uddød' i danmark i mange år... indtil et par opdrættere har fået dem hjem iår. Hollænderen har været 'uddød' i mange år. Nogen racer har måske aldrig været her.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Peruaner

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Okay, så det er i sidste ende et spørgsmål om interesse kan man sige. Men det vil så selvfølgelig betyde at hvis jeg skal starte opdræt op af peruanerne hvilket jeg jo nok gør, så bliver jeg altså nødt til at kontakte udenlandske opdrættere, og må indrømme at jeg ikke er helt inde i reglerne omkring eksport og import af dyr over landegrænserne :doubt: . Men der er jo ikke andet at gøre end at sætte sig lidt ind i det forskellige og så beslutte om det er noget jeg har mulighed for.

Tak for svar under alle omstændigheder :D
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Olympias
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 75
Tilmeldt: fre 15. jul 2011 14:51

Re: Peruaner

Indlæg af Olympias »

Hmm...

Jeg mener faktisk at der er mindst to peruaner opdrættere i Danmark for tiden. Morias og Sir Tobys. Det kan være du skal høre dem ad, før du begiver dig i kast med et eksport eventyr... Og hvis jeg ikke tager meget fejl har Cavy Cats måske også lidt peruaner.

Du må undskylde at jeg ikke googler deres opdrætternavne for at finde deres hjemmesider, men, det kunne du måske gøre ;)

Besvar