+'er og -'er ved satin?

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
EliseBoisen

+'er og -'er ved satin?

Indlæg af EliseBoisen »

Hvad er plusser og hvad er minuser ved satin? I forhold til avl, pels, sundhed osv :)

Frederik F

Re: +'er og -'er ved satin?

Indlæg af Frederik F »

Har hørt, at satin marsvin endnu er meget svage, og man derfor ikke må parre satin på satin i flere generationer i træk. Ellers kan de blive endnu svagere og syge. Jeg synes, satinavlere skal bruge tid på at få avlet dem stærkere så vi en dag kan parre satin på satin i mange generationer i træk :D (men hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg vi gør satinmarsvin (eller satin dyr i det hele taget) svagere end de i virkeligheden er)

Indenfor kaniner, har jeg flere linjer satin dværgvæddere som er blevet meget modstandsdygtige. Har flere som kommer ud af rene satinlinjer uden der er parret satinbære indover, og de har det glimrende og laver sunde og fine unger :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: +'er og -'er ved satin?

Indlæg af Lina »

nej, det er faktisk ikke nogen and.
I tyskland lykkedes det dem at smadre deres satiner tilbage til stenalderen i en sådan grad, at det blev forbudt at udstille dem.. i håb om at det så ville hjælpe på den generelle bestand. P.t. har sverige indført lignende hovedeløse regler på deres udstillinger.

I danmark har vi så fået en rigtigt god satinbestand - skal dog ikke kunne sige noget om de sidste 2-3 år, da jeg ikke har beskæftiget mig så meget med satiner der. Men vi har fået størrelse, masse og generel sundhed på dem her, fordi opdrætterne har avlet med omtanke og brugt/lavet bærere i en ordentligt kvalitet.

Det ændrer så desværre ikke på, at det ser ud til at satinerne nemt kan bombes tilbage til stenalderen, såfremt man ikke husker at avle på dem med meget omtanke for de fremtidige generationer.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Farm-Holt
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1527
Tilmeldt: tors 2. apr 2009 14:44
Geografisk sted: Vamdrup/Kolding
Kontakt:

Re: +'er og -'er ved satin?

Indlæg af Farm-Holt »

Frederik F skrev:Har hørt, at satin marsvin endnu er meget svage, og man derfor ikke må parre satin på satin i flere generationer i træk. Ellers kan de blive endnu svagere og syge. Jeg synes, satinavlere skal bruge tid på at få avlet dem stærkere så vi en dag kan parre satin på satin i mange generationer i træk :D (men hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg vi gør satinmarsvin (eller satin dyr i det hele taget) svagere end de i virkeligheden er)

Indenfor kaniner, har jeg flere linjer satin dværgvæddere som er blevet meget modstandsdygtige. Har flere som kommer ud af rene satinlinjer uden der er parret satinbære indover, og de har det glimrende og laver sunde og fine unger :D
Satin dværgvædderen er temlig ny -Og hvis ikke man passer på sker der det samme med Satinkaniner, som med Satinmarsvin.
Jeg oplever at mange starter op med satin/satin avl, og så ender det nok med at de også bliver skrøbelige (Der er allerede et par avlere som oplever stor dødelighed blandt ungerne, når de parre satin/satin) -Så Frederik, vær endelig kritisk, inden du sætter dyrene sammen.

(men hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg vi gør satinmarsvin (eller satin dyr i det hele taget) svagere end de i virkeligheden er)
Jeg synes ikke man skal tage let på satinmarsvin -Fordi de er blevet større og finere, kan man ikke bagateliserer, at de har lidt større behov.
Mht marsvin, er det især kritisk, når man har en drægtig satinhun.... Jeg synes jeg har haft en del, som er gået bort under drægtighed selvom de har fået ekstra kalk og blevet forkælet med alt muligt godt... Så det er rigtig hårdt :cry:
Jeg håber aldrig den regel forsvinder med at satin/satin -parringer er et "no go"
Maria -Bidt af en gnaver ;-)

www.farm-holt.dk

Frederik F

Re: +'er og -'er ved satin?

Indlæg af Frederik F »

Farm-Holt skrev:
Frederik F skrev:Har hørt, at satin marsvin endnu er meget svage, og man derfor ikke må parre satin på satin i flere generationer i træk. Ellers kan de blive endnu svagere og syge. Jeg synes, satinavlere skal bruge tid på at få avlet dem stærkere så vi en dag kan parre satin på satin i mange generationer i træk :D (men hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg vi gør satinmarsvin (eller satin dyr i det hele taget) svagere end de i virkeligheden er)

Indenfor kaniner, har jeg flere linjer satin dværgvæddere som er blevet meget modstandsdygtige. Har flere som kommer ud af rene satinlinjer uden der er parret satinbære indover, og de har det glimrende og laver sunde og fine unger :D
Satin dværgvædderen er temlig ny -Og hvis ikke man passer på sker der det samme med Satinkaniner, som med Satinmarsvin.
Jeg oplever at mange starter op med satin/satin avl, og så ender det nok med at de også bliver skrøbelige (Der er allerede et par avlere som oplever stor dødelighed blandt ungerne, når de parre satin/satin) -Så Frederik, vær endelig kritisk, inden du sætter dyrene sammen.

(men hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg vi gør satinmarsvin (eller satin dyr i det hele taget) svagere end de i virkeligheden er)
Jeg synes ikke man skal tage let på satinmarsvin -Fordi de er blevet større og finere, kan man ikke bagateliserer, at de har lidt større behov.
Mht marsvin, er det især kritisk, når man har en drægtig satinhun.... Jeg synes jeg har haft en del, som er gået bort under drægtighed selvom de har fået ekstra kalk og blevet forkælet med alt muligt godt... Så det er rigtig hårdt :cry:
Jeg håber aldrig den regel forsvinder med at satin/satin -parringer er et "no go"
Ja, satin dværgvædderen er temmelig ny. Men racen satin indenfor kaniner er på ingen måde sarte. Der parre man jo satin på satin hele tiden uden at parre noget andet ind over. Og hvis man parre almindelig dværgvædder ind over satin dværgvæddere, får de en noget mere blød og lang pels som de ikke må have efter den nordiske kaninudstillings standart. Og man opnår kun den rigtige pels ved at parre satin på satin. Det skal lige siges, at jeg en gang i mellem også parre bærere ind over. Men nok om kaniner :lol:

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: +'er og -'er ved satin?

Indlæg af Kjelin »

Gennem mine år som marsvineopdrætter er det også kun satinhunner jeg har oplevet kalkmangel hos (alle dyr både satin og ikke-satin har været langhårede).
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: +'er og -'er ved satin?

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg kan kun snakke med om kæledyr i satin.

Generelt er jeg ikke i tvivl om, at satinerne er blevet sundere, efter man lavede den uskrevne regel om, ikke at lave satin-satin parringer, og jeg ser ikke nogen grund til at tro, at det ikke vil gå ned ad bakke med sundheden, hvis man begynder at gøre det i stor stil igen, så det synes jeg ikke man skal vove sig ud i.

Kalkmangel har jeg ikke hørt om med andre hunner end satinhunner, så det er en ting man skal være opmærksom på, hvis man skal avle satin. En fordel er det, at have satinhanner, og satinbærerhunner. Problemet med kalkmangel er efter hvad jeg fornemmer noget mindre, efter man har droppet satin+satin.

På udstillingerne synes jeg ikke man ser særlig mange satiner i kæledyr mere. Måske gik folk væk fra dem, i den periode hvor de gav for mange problemer under drægtighed, hvor de typisk var noget mindre end de andre marsvin, havde satinskæl og satintemperament.

Satiner har ry for at være mere nervøse end andre marsvin, og nogen der krævede lidt mere arbejde at tæmme. Det er langt fra generelt, men jeg har da et par satiner, der er lette at stresse. De er dog lige så kælne som de andre.

Pelsen forventes at være blødere på en satin. Nogen gange er den til gengæld ikke så tyk, som en almindelig pels, men har man en satin med god pels, kan den være fantastisk blød og lækker. Nogen satiner har lidt mere skæl. Personligt har jeg ikke oplevet, at de har flere skæl end andre. Det kan måske også være en af de positive gevinster ved ikke at parre satin+satin.

Jeg kan godt lide at have satiner, og udstille satiner :)
Billede

Eva
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 632
Tilmeldt: man 7. maj 2007 15:17
Geografisk sted: Kbh SV
Kontakt:

Re: +'er og -'er ved satin?

Indlæg af Eva »

Jeg har oplevet både satinhunner og en enkelt satinhan få akut kalkmangel. Tilmed også en ældre pensioneret hun, hvor der ikke var satin at spore på tavlen eller i hendes afkom senere. Så jo, der er en forhøjet risiko for akut kalkmangel hos satiner. Der ud over har jeg ikke oplevet helbredsproblemer.

Mht. udstilling, så er det en god id├® at få dem udstillet mens de er unge, da satiner kan have tendens til at få pelsfejl når de kommer lidt op i alderen. Dog er der den fordel, at gode kæledyr der lever op til kravene til et racedyr godt må udstilles i racedyrsklassen Kombinationsracer. Jeg havde en lækker satinhan der lå midt i klasserne i kæledyr som ung. Han kom med på udstilling da han var ca. 1┬¢ år og blev racedyrschamp efter fire gange på bordet. Det er klart et plus, da det er svært at finde satin racedyr i DK i andet end rød og gylden :)

I avl vil jeg anbefale bærer+satin eller satin+ikke-bærer. På denne måde undgår man at få et kuld unger af mulige bærere. Jeg har dog ofte det problem at jeg ikke kan finde nogle egnede satindyr, så jeg må desværre nogle gange lave parringer af ikke-bærer+bærer eller lignende. Men fornuftige sammensætninger uden indavl går forud for ønsket om satinunger, så sådan er det.

Jeg synes ikke at satiner har et anderledes temperament end resten af mine dyr. Jeg elsker at have satiner, både de stille og ballademagerne.

Besvar