Skimmelgenetik

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Skimmelgenetik

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Okay så jeg har brugt det sidste lange stykke tid på at læse mig til så meget information omkring genetik som overhovedet muligt, men må desværre indrømme at jeg stadig er en smule i tvivl om skimmel vs. hvid. Der er snak om at et marsvin kan bærer skimmelgenet under det hvide, og derfor ikke er tydeligt at marsvinet er skimmel. Men nu til mit spørgsmål. Hvis marsvinet er f.eks. gylden/hvid så kan den vel ikke også være skimmel... Eller hvad? For gylden er jo et produkt af Phaeomelanin og er skimmel ikke ligeså? Og i det tilfælde kan det hvide vel kun være et produkt af et gen hvor hverken phaeomelanin eller Eumelanin er til stede eller har jeg fuldstændig misforstået dette...
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skimmelgenetik

Indlæg af Cillecc »

hvor i alverden har du læst alt det om genetik? :) Det lyder enormt spændende :D
men ja jeg har heller aldrig forstået det med skimmel :wink:
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Skimmelgenetik

Indlæg af Kjelin »

For lige at slå en ting fast, så ja der er stor forskel på hvid og på skimmel :)
Hvid (f.eks. i kombi med gylden) er et resultat af hvidpletningsgenet, men et helt hvidt dyr (ikke rødøjede, da den hvide farve her kan skyldes at dyret er chch (dobbelt himalayagen) og ee(fjerner alt mørk farve)), har enten to "hvid-gener" (cr cr) eller et "hvidt-gen" og et himalaya gen (cr ch).

Skimmel genet er et gen der giver skimling af hvide hår på dyret med hår af en anden farve. Den anden farve kan så f.eks. være sort, gyldenagouti, buff, ja alt, sågar også HVID! Dette gør at du på et helt hvidt dyr ikke kan afgøre om dyret er skimmel, for du kan ikke skelne de hvide skimmelhår fra de andre hvide hår.

Skimmelgenet kan nemlig ikke bæres, ligesom f.eks. satingenet kan. Skimmel genet er dominant, dvs. der skal kun et skimmelgen til at gøre dyret skimmel og iøvrigt er ige præcis dette gen(som det eneste hos marsvine) lethalt i dobbeltdosis. Dette betyder at hvis du parre en skimmelhan med en skimmelhun (begge disse dyr har hver et skimmelgen og et ikke-skimmelgen), er der teoretisk 25 % risiko for at ungerne får to skimmelgener og ikke er levedygtige(ungerne er helt hvide, normalt uden eller med meget små og unormale øjne, er typisk døve, har tandproblemer, ganespalte og problemer med organerne, og bør efter min mening ikke holdes "kunstigt" i live med sprøjtefodring).

Og for lige at slutte på et knap så dystert sted, så vil man ved parring af en ikke-skimmel med en skimmel, teoretisk få halvt af hvert, og ingen unormale unger :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skimmelgenetik

Indlæg af Cillecc »

Men hvis man så ikke kender farverne på marsvinets forældre er det så ikke svært at vide, om det hvide i pelsen er skimmel eller hvid?
Billede

Brugeravatar
Sabrine_Nissen
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 324
Tilmeldt: ons 8. dec 2010 13:08
Geografisk sted: Kværndrup, Fyn

Re: Skimmelgenetik

Indlæg af Sabrine_Nissen »

Cillecc skrev:Men hvis man så ikke kender farverne på marsvinets forældre er det så ikke svært at vide, om det hvide i pelsen er skimmel eller hvid?
Jo det er nemlig det, det er. Plus at jeg selv er en af dem som er rigtig dårlig til at vurdere hvornår der er snak om at marsvinet er skimmelt.... :doubt:
Billede
Mit medlemsnummer i DMK: 5239

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skimmelgenetik

Indlæg af Cillecc »

Sabrine_Nissen skrev:
Cillecc skrev:Men hvis man så ikke kender farverne på marsvinets forældre er det så ikke svært at vide, om det hvide i pelsen er skimmel eller hvid?
Jo det er nemlig det, det er. Plus at jeg selv er en af dem som er rigtig dårlig til at vurdere hvornår der er snak om at marsvinet er skimmelt.... :doubt:
du er ikke den eneste :doubt:
Billede

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Skimmelgenetik

Indlæg af Kjelin »

Der er den gyldne regel: Kunne det ligne skimmel, så gå ud fra at det er skimmel, så ender man i hvertfald ikke med at stå med et kuld med døde unger pga. dobbelt skimmelgen.

En anden mulighed er at tage nogle gode billeder og ligge dem her på forum, så er der sikkert mange der vil give deres besyv med og svare på om de tror der er mulighed for at dyret er skimmel :)
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Cillecc
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1208
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 17:48
Geografisk sted: Nordsjælland, hovedstadsområdet
Kontakt:

Re: Skimmelgenetik

Indlæg af Cillecc »

Kjelin skrev:Der er den gyldne regel: Kunne det ligne skimmel, så gå ud fra at det er skimmel, så ender man i hvertfald ikke med at stå med et kuld med døde unger pga. dobbelt skimmelgen.

En anden mulighed er at tage nogle gode billeder og ligge dem her på forum, så er der sikkert mange der vil give deres besyv med og svare på om de tror der er mulighed for at dyret er skimmel :)
Det er selvfølgelig rigtigt :D Det er skønt, at man altid kan spørge herinde hvis man er i tvivl :D
Billede

Besvar