Teddyspørgsmål

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Teddyspørgsmål

Indlæg af alatind »

Hvis man parrer en "halv teddy" med en "hel teddy" og der kommer teddy i kuldet, er de så "hele teddy" og kan stambogsføres som racedyr?
Hilsen Line Tind

von sortfod

Re: Teddyspørgsmål

Indlæg af von sortfod »

De kan godt stambogsføres som racedyrs teddyer.

Jeg ville dog under ingen omstændigheder gøre det da racedyrs kvaliteten på dem ikke er sikker.

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Teddyspørgsmål

Indlæg af alatind »

von sortfod skrev:Jeg ville dog under ingen omstændigheder gøre det da racedyrs kvaliteten på dem ikke er sikker.
Tak for svar...
Jeg er helt klar over at kvaliteten ikke er sikker, men det kan jo godt være at den er det, og så står man i teorien med et dyr som ville udmærke sig som racedyr. Dette kan man vel først se når dyret er vokset til. Og man ved jo heller ikke om kvaliteten er sikker hos renracede teddyer...
Hvis grunden er som du skriver, så ser jeg ingen problemer i at stambogsføre dyret som racedyr, det er vel først i det tilfælde at dyret sælges hvor det så skal understreges at dyret ikke er rent, hvis man kan sige det sådan.

Og jeg tænker også på noget andet som jeg vil spørge om.
Når en unge fra et kuld som jeg beskriver bliver teddy, er det så ikke fordi ungen har fået teddygenet fra begge forældre? Jo, så langt er jeg med...hehe...men burde ungen så ikke være ren teddy? Altså kan den arve noget "kæledyrsgen" også? Altså hvis man kan sammenligne teddy med satin, i den forstand at enten bliver ungen satin eller også satinbærer, og bliver den satin så er den "ren satin" ville jeg mene....er det helt volapyk, eller forstår I hvor jeg vil hen? :)
Hilsen Line Tind

von sortfod

Re: Teddyspørgsmål

Indlæg af von sortfod »

jeg mener forsat at dyr som ikke er race rene teddyer ikke bør stambogsføres som race teddyer. Ligesom jeg heller ikke stambogsføre et dyr som er parret mellem 1 sheltie og et kæledyr som sheltie bare fordi det ligner.

I min verden har den slags blandings dyr intet og gøre med race betegnelser medmindre vi taler om racer som er svære og lave og opdrive rene race dyr til.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Teddyspørgsmål

Indlæg af Lina »

I teorien ja.

I praksis står du med en 'skod-teddy'. Altså forstå mig ret, hvis vi taler om teddy-egenskaber. Når først der har været andre racer ind over teddyen, så tager det som regel flere generationer af målrettet avl, at få ruheden og strukturen tilbage i en ordentlig kvalitet.

Så selvom det i teorien er korrekt at afkommet kan og må stambogsføres som racerene teddy - så synes jeg personligt at det er en dårlig ide. Skal vi skære tingene hårdt op, så er der rigeligt dårlige teddyer med både hele og halve teddyer bag - der er derfor ingen grund til at lave flere af dem, andet end som søde kæledyr. Det kan være svært nok at avle den korrekte struktur, retning og ruhed på dyr med rene linjer bag.... og jeg synes det er så synd, når evt. nye opdrættere køber de her 'ringere' racedyr, i den tro at de kan bruge dem til noget fornuftigt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Teddyspørgsmål

Indlæg af Perlas »

det kommer jo ann på hvor man vil hen ... vil man igang med et projekt med f.eks. farver som ikke er så nemt at finde på teddyen, så synes jeg ikke det er en dårlig id├®, bare man hele tiden er 100% bevist på der er kæledyrsbaggrund, og at man selvsagt ved salg (aller helst ved annonsering) gør evt. købere opmærksom på at der er kæledyr bag ... det var jo sånn der kom tan-tegning på teddyerne (og for øvrig os på de langhårede) ... så jeg synes det kommer ann på hvor man vil med det ... vil man derimod bare ha et kuld eller 2 i ny og næ, så synes jeg heller man skal stambogsføre dem som kæledyr ... teddy er en race med så utrolig mange riktig gode dyr, at hvis der ikke er en mening med at tilføre noget andet ind i racen, synes jeg man skal lade de være :wink:
Tine
Billede

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Teddyspørgsmål

Indlæg af alatind »

Personligt vil jeg ikke noget racehalløj med det...og jeg vil heller ikke lave mange kuld for at få specifikke farver mere frem i teddyerne, jeg skal ikke til at avle teddyer...jeg har denne parring i planerne fordi jeg gerne vil have en teddy i PE, det er såmænd ikke mere indviklet end det...og en teddy-wannabe er også rigeligt til mig, jeg håber bare at det dejlige teddy-temperament skinner igennem.

Jeg vil også kalde kuldet kæledyrskuld, det har hele tiden været meningen...men jeg kunne alligevel ikke lade være med at forhøre mig om racereglerne, bare for at vide mere om det...for tænk nu hvis jeg fik den fineste teddy i kuldet, som ville kunne begå sig blandt racerene teddyer :lol: og det var mest sagt for sjov, for jeg tror ikke det vil ske, både fordi mormut er halv kæledyr og fordi de farver forældredyrene har er meget svære at få med rette ruhed osv...

Men tak for input, det er jo lidt spændende som Perlas skriver, at man kan få racedyr med nye tegninger og farver igennem kæledyrene :D
Hilsen Line Tind

Besvar