Sådan kan polydaktyl også se ud

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Myrina

Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Myrina »

Billede

Lige til at fjerne med en skarp 3i1.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Lina »

eller sytråd :)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Isa/De La Creme »

Lina skrev:eller sytråd :)
Nej, nej har læst at det går for langsomt så det gør ondt imens vævet dør og falder af. Så da hellere en 3 i 1 og av av og få det overstået.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Lina »

aaaah ok, nej så hellere af i ├®t hug
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Myrina

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Myrina »

Den ene blødte to dråber, den anden slet ikke, så det var nemt og hurtigt :D

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af alatind »

Jeg får lige lyst til at tilføje at man skal sikre sig 100% at der ikke findes knogler mellem fod og tå, for så kan man ikke "bare" selv nipse den af...

Det med sytråd...da jeg for godt 16 år siden lige havde født min søn så vi en lille huddimmer i hans ansigt, sådan en lille knop, der stod ud fra huden. Lægen anbefalede at fjerne den, da den ville være til gene for drengen senere hen. Spørg lige om det skar i en nybagt moders hjerte at se lægen binde en tråd om dimmeren mens sønnemand hyylede så godt han kunne. Dog varede hylet ikke længe, og dimsen faldt af efter nogle dage, og har siden bare været en lille forhøjning i huden. Lægen svarede dengang til alle mine bekymrede spørgsmål om metoden, at tråden ikke kun lukkede for blodtilførslen men også for alle nerver der måtte være til dimsen.

Men man bruger jo den metode andre steder også, og jeg kan blive noget så ked når jeg ser små lam med en hængede halvdød halestump, med en elastik omkring...der er mange nerver i en hale, og knogler er der også...gyyys...DET må da gøre ondt :(
Hilsen Line Tind

von sortfod

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af von sortfod »

Den med de mærker det når man bruger sytråd passer altså ikke.

I det øjeblik du har strammet sytråden så lukker du for blod tilførslen og til neverne. Og så mærkes der ikke mere. Marsvinet giver måske et lille kny fra sig i det øjeblik tråden bliver stram men så heller ikke mere.

Hvis det skulle gøre mega meget ondt osv. så ville man i min verden kunne mærke det på marsvinet indtil tåen falder af da marsvin der har ondt ofte ikke spiser som de skal og opføre sig som de skal.

det er en metode jeg har brug rigtig mange gange, og jeg vil altid bruge den frem for at klippe den af. Jeg er af den holdning at et klip vil lave et godt nok lille men stadig en hul ind hvor der kan komme bakterier i. Og den risiko vil jeg ikke løbe selvom den måske er lille.

Malde

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Malde »

Hmm lige et lille spørgsmål.

Ved hunde er det ulovligt at fjerne en sådan klo med mindre den direkte er til gene for dyret og ikke af kosmetiske årsager!

Hvorfor fjerner man dem på marsvin??

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Isa/De La Creme »

Malde, vi marsvinefolk fjerner dem fordi vi er bange for den kan blive revet af ved et uheld. Så kan der gå infektioner i det, bylder, blødninger uha drama. Marsvin er et lille byttedyr så den skjuler ubehag og smerter hvis dette sker. En hund skal nok fortælle sin ejer den har av i poten.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Myrina

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Myrina »

Disse ekstra tæer hang kun i huden og fjerner man dem ikke kan de hænge fast i alt muligt og kan derved blive revet af.

Det er klart at er der knogle i, så fjernes den ikke. Jeg har polydaktyle Cuy┬┤er hvis ekstra tæer er funktionsdygtige.

von sortfod

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af von sortfod »

Foruden det er der, også det kostmetiske i det da ekstra tæer trækker ned på en udstillingen.

Men primært er det fordi risikoen er for at de kan komme til skade med dem.

Askholm

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Askholm »

Rent faktisk er det ikke lovligt at fjerne overtallige kløer.

I 12/08 1993. Bek. af Den Europæiske Konvention af 13. november 1987 om beskyttelse af kæledyr står :

Artikel 10 Operative indgreb
1. Operative indgreb, der har til formål at ændre et kæledyrs udseende eller har andre ikke-helbredende formål, er forbudt, herunder navnlig:
a. kupering af haler;
b. ørekupering;
c. fjernelse af stemmebånd;
d. fjernelse af kløer og tænder.
2. Der kan kun gives tilladelse til undtagelser fra disse forbud såfremt:
a. en dyrlæge skønner, at ikke-helbredende foranstaltninger er nødvendige enten af veterinær-medicinske grunde, eller ud fra hensynet til et bestemt dyr;

Så hvis man ikke bryder sig om overtallige kløer er den eneste vej frem at undgå at avle på marsvin der har disse kløer.

von_fancy

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af von_fancy »

Askholm skrev:Så hvis man ikke bryder sig om overtallige kløer er den eneste vej frem at undgå at avle på marsvin der har disse kløer.
Det hjælper jo så ikke, da nogle dyr laver overtallige "tæer" selv om de ikke har det selv.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Lina »

nemlig.

De få gange jeg har oplevet det, der har forældrene været 'normal-tåede'. Så taler vi genetik, så er det ikke lige til at sige hvad der laver de her 'falske' ekstratæer.

Men skal vi skære det hårdt op, så er disse ekstratæer på almindelige marsvin IKKE sande ekstratæer, idet der MEGET sjældent er knogler indeni. Vi taler reelt set om en 'sok med en negl på' - og derfor er det at der er øget risiko for tilskadekomst. Hvis de så bare fik dem med en knogle indeni, så ville det jo ikke været noget problem overhovedet rent helbredsmæssigt - og i så fald tvivler jeg på at der ville blive set med milde øjne på dem, der valgte at fjerne dem alligevel.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af von_fancy »

Præcis. Det er "bare" en flap med negl på nærmest, uden knogle. Det betyder så også at fjernes de ikke, kan de uden tvivl nemt komme til at hænge fast med den "tå" og det kan da i hvert fald give langt større problemer end at man fjerner den.

Besvar