Sådan kan polydaktyl også se ud

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Malde

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Malde »

Det ændre jo desværre bare ikke på det fakta at det er ulovligt.

Desuden levet de altså oftest fint med en ekstra tå, med eller uden knogle i. Mine svigerforældres hund, vores ene kat og min gamle mutte levede med dem uden problemer ;)

von_fancy

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af von_fancy »

Det kommer jo så an på hvordan man tolker teksten. Det drejer sig ikke om at man fjerner kloen - man fjerner selve "tåen".
Derudover tror jeg nu også de fleste dyrlæger ville sige ja til at fjerne en sådan "tå" af nødvendighed pga. risikoen for at skade dyret hvis den ikke blev fjernet hvilket jo så betyder det er lovligt.

Brugeravatar
Marsvin
Administrator
Administrator
Indlæg: 4891
Tilmeldt: man 19. jan 2004 12:58
Geografisk sted: Albertslund
Kontakt:

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Marsvin »

Askholm skrev:Rent faktisk er det ikke lovligt at fjerne overtallige kløer.

I 12/08 1993. Bek. af Den Europæiske Konvention af 13. november 1987 om beskyttelse af kæledyr står :

Artikel 10 Operative indgreb
1. Operative indgreb, der har til formål at ændre et kæledyrs udseende eller har andre ikke-helbredende formål, er forbudt, herunder navnlig:
a. kupering af haler;
b. ørekupering;
c. fjernelse af stemmebånd;
d. fjernelse af kløer og tænder.
2. Der kan kun gives tilladelse til undtagelser fra disse forbud såfremt:
a. en dyrlæge skønner, at ikke-helbredende foranstaltninger er nødvendige enten af veterinær-medicinske grunde, eller ud fra hensynet til et bestemt dyr;

Så hvis man ikke bryder sig om overtallige kløer er den eneste vej frem at undgå at avle på marsvin der har disse kløer.
Jo det er lovligt.

Det er netop af helbredsmæssige årsager at de fjernes, ikke af kosmetiske årsager.
Det er ikke at man fjerner kløer, men en misdannelse som på sigt kan skade dyret og medføre alvorlige følgeskader.
Venlig hilsen

Johnny Ramm - Tidligere @marsvin.dk opdræt af Abyssinier
Over-Gnaverhjernen ;-)
OverAdmin & Ejer af Forum.

http://mutterne.dk
admin@mutterne.dk

Alle mine Abyssinere er efter rene Sydamerikanske linier. Alle der er født her, er danske mutter ;-)
Billede

von4kløver

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af von4kløver »

Modstanderere kan vel sige at de ekstra tæer bliver fjernet, fordi at det trækker ned på udstillingspoint.....

von sortfod

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af von sortfod »

von4kløver skrev:Modstanderere kan vel sige at de ekstra tæer bliver fjernet, fordi at det trækker ned på udstillingspoint.....
Ja men det ændre ikke på at vi er mange som fjerner dem pga. dyrene ikke skal komme til skade med dem. Så kan modstanderne jo påstå det modsatte. Men vi som fjerner dem må vel bedst selv vide hvorfor vi gør det

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Lina »

og hvad vil argumentet så være for de modstandere, overfor fjernelsen på dyr man ikke har tænkt sig at udstille?
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von4kløver

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af von4kløver »

Jeg tror selv jeg ville få fjernet en eventuel ekstra tå, udstilling eller ej :wink:

Fik bare tanken da jeg læste tråden....

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Lina »

ja det er jo lige der jeg vil hen ;-)

Jeg bliver nogengange bare en smule træt af, at man tit får skudt ting i skoene, at det er fordi man vil udstille dyrene - det er virkelig øv at få slynget i hovede, for det får det jo til at lyde som om man er ligeglad med dyrene, bare lortet kan udstilles - og sådan er det meget meget langt fra.

Jeg tror nemlig at de fleste tænker allerførst på de skader dyrene kan få, ved at hænge fast med sådan en negleflap... og måske slet ikke på udstilling overhovedet. jeg har selv haft en enkelt med en flap i min tid, og udstilling var slet ikke med i regnestykket for mig. Så hvis jeg tænker sådan, så kan jeg ikke være den eneste jo.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Malde

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Malde »

Jeg syntes skam også det er helt fint at fjerne hvis de er til skade for dyret.. men mener nu at langt de fleste dyr lever fint med dem. Der burde da helst heller ikke være noget at hænge fast i i buret!

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Lina »

Der er mange muligheder for at hænge fast.. uden at man har installeret dødsfælder i buret.
Der er stadig en risiko, og så må det være individuelt at vurdere hvor stor den risiko er.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Sådan kan polydaktyl også se ud

Indlæg af Perlas »

husk på at det på vanlige marsvin meget sjælden er en riktig tå, det er bare en hudflap med en negl på. den er ikke til nogen nytte overhode, de kan ikke gripe med den, den hænger bare efter når de går, derfor er det nemt at den sætter sig fast i ting ... mine dyr har træbiter osv. ind hos sig, hvor en sådan tå nemt kunne sætte sig fast ... jeg synes de skal få ha det hos sig uden fare for at skade sig ... de som har en ekstra tå med knogle i, skal selvsagt få beholde den, for den kan bruges, og vil ikke lige nemt føre til skade. Jeg ville ikke drømme om at fjerne en riktig tå bare for at kunne udstille dyret, så man kan ikke sige jeg ville fjerne tåen bare for at kunne udstille ... Nu har jeg aldri fået unger med ekstra tå, men har fået et par dyr ind fra andre med det, og bægge ganger var det uden knogle i. Ingen af de dyrene er blevet udstillet, jeg fjernet tåen ligevell (første gangen med hjelp av dyrlægen, men han sa at det ikke er mere et "indgrep" end det at klippe neglen, så jeg kunne fint gøre det selv, hvilket jeg os gjorde andre gangen).
Tine
Billede

Besvar