Trefarvet x tofarvet = ensfarvet??

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Trefarvet x tofarvet = ensfarvet??

Indlæg af Anna »

Jeg fik i går aftes et smukt lille kuld, men jeg undrer mig nu noget over deres farve eller rettere mangel på. Begge unger er sorte (og naturligvis gudesmukke :D ), den ene har dog en hvid bagpote og en anelse hvidt på numsen. Men jeg havde troet der ville komme flerfarvede unger, så måske der er nogle genetik-kyndige der kan hjælpe med at nedbryde, hvad jeg tror er E-genet der har drillet mig (siden jeg forventede flerfarvede unger)?? Jeg kan sagtens forstå at ungerne får sort på sig, det er mere det at de er ensfarvede (og vil man kalde den sorte med en hvid fod for sort/hvid?)

Moren er sort/gylden og faren er creme/sort/hvid.

Håber nogle kan hjælpe, for jeg VIL forstå det genetik :lol:

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Trefarvet x tofarvet = ensfarvet??

Indlæg af Perlas »

du har helt ret, det skal ikke kunne komme ensfarvet med mørk farve fra de forældre :wink: hvis du er helt sikker på det ikke har været en anden han i nærheden af hunnen, så ved du at ungerne er flerfarvet, ikke kun med hvid som ekstra farve, der skal være en lys farve os ... men problemet her er at genetisk er det nok med et hårstrå ... det kan være i øret, under foden eller andre steder hvor det er svært at opdage det ...
Tine
Billede

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Trefarvet x tofarvet = ensfarvet??

Indlæg af Anna »

Ok, så har jeg da i det mindste forstået det rigtigt. Jeg vil indlede jagten på et lyst hårstrå i morgen; de ser bare så kulsorte ud. Moren har kun gået med den han, så jeg er ikke i tvivl om hvem faren er.

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Trefarvet x tofarvet = ensfarvet??

Indlæg af Anna »

Jeg har fundet gyldne hår på hunnen, hannen lykkedes det ikke at finde noget på - prøver igen når det bliver lyst.

Jeg tænkte på, begge forældre er satinbærere, så teoretisk vil 25% af deres unger vel blive satin, og jeg synes drengens hvide fod ser meget skinnende ud. Men er det ikke meget svært at se på sorte dyr?? De virker begge (dyrene ikke fødderne) meget blanke. Nogle gode tips til, hvordan det kan afgøres?

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Trefarvet x tofarvet = ensfarvet??

Indlæg af Perlas »

det kan være meget svært at se om en sort er satin ... nogle mener det er umulig, men det synes ikke jeg, jeg har selv en "ensfarvet" sort satin gående, man kan godt se hun er satin hvis man ser nærmere på hvert hårstrå ... man kan se de er hule ... dog er det nok tydeligere på de sorte med lidt dårligere underfarve ...

ang. en 3. farve på hannen ... det er ikke sikkert du finder den, for i og med der os er hvidt på ham, kan den 3. farve ligge "under" det hvide, dermed ser dyret kun 2farvet ud ... men genetisk vil han ligevell være 3farvet, noe jeg synes skal oplyses en evt. køber i forhold til avl osv. selv om det selvsagt ikke er noget alvorlig :wink:
Tine
Billede

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Trefarvet x tofarvet = ensfarvet??

Indlæg af Anna »

Mange tak for hjælpen. Jeg synes ungerne ser satin ud, specielt hannen hvor han er hvid. Og det bliver selvfølgelig oplyst mht farven hvis han skal sælges - lige nu er han bare alt for kær:-)

Det er jo bare kæledyr, men rent stambogsmæssigt hvad skriver jeg der når nu han egentlig er trefarvet.
Hunnen er jo så sort/gylden, men hvad med hannen? Kan en hvilken som helst lys farve lægge under det hvide?

Besvar