3 farvet

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

3 farvet

Indlæg af Junimas »

Jeg har lade mig fortælle at 3 farvet parret med 3 farvet, skulle give 3 farvet.

Nu har jeg lige fået 2 kuld, som er parret sådan, men jeg kan ikke se at alle ungerne er 3 farvet.

Skal jeg lede længer efter den sidste farve på nogle af ungerne eller er det helt normalt at de er 2 farvet ?

von sortfod

Re: 3 farvet

Indlæg af von sortfod »

Så vidt jeg husker kan 2 marsvin som er 3 farvet kun gi 3 farvet. Men detkan jo være alt fra en lillebitte prik farve til et område farverne..

Men er ikke sikker, men mener som sagt de skal være 3 farvet ungerne

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: 3 farvet

Indlæg af Lina »

Men kan de teknisk set ikke give 2-farvet (at se på) hvis der er hvid med som pletnings-gen?

Ellers billeder?
Af mor, far og unger.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: 3 farvet

Indlæg af Junimas »

Jeg kan ikke finde ud af at lige mine billeder ind.

Med den ene er mor Buff agouti/buff/hvid og far sort/crem/hvid

Den anden er mor: Hvid/lemon agouti/crem og far chokolade/hvid/gylden

Junimas
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 694
Tilmeldt: man 4. jan 2010 12:47
Geografisk sted: Store Heddinge
Kontakt:

Re: 3 farvet

Indlæg af Junimas »

og lige en ting til kan det sidste kuld give sort. Mor må være båre at sort eller kan ungen kun være meget mørk chokolade ?

von sortfod

Re: 3 farvet

Indlæg af von sortfod »

Junimas skrev:og lige en ting til kan det sidste kuld give sort. Mor må være båre at sort eller kan ungen kun være meget mørk chokolade ?
det kan den godt. det er kun hvis begge forældre er chokolade baseret der ikke kan komme sort.

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: 3 farvet

Indlæg af Perlas »

2 trefarvede kan sagtens lave 2farvet, det kan bare ikke være 2farvet med mørk (sort, chocolade, lilla osv.) farve + hvid (undtaget er zobel, som kun kan med hvid, så en trefarvet zobel er zobel + hvid + hvid) ... dvs. at 2 trefarvede kan lave unger der er 2farvet med mørk OG lys farve (f.eks. sort/gylden, buffagouti/buff osv.) OG 2farvet med lys farve + hvid (f.eks. gylden/hvid, creme/hvid osv.). de kan sagtens os lave ensfarvet, men da kun med lys farve.

hvis man har et kuld efter 2 trefarvde, hvor man får en unge der ser ud at være tofarvet med mørk farve + hvid (f.eks. sort/hvid), så er der 2 muligheder. enten er den lyse farve (f.eks. gylden) gemt under det hvide, eller så er der en lille plet (kanskje kun et hårstrå eller 2) med gylden et eller andet sted på dyret ... dette kan være i øret, på læppen, under en fod osv. osv. så det kan være svært at finde :wink:

det sidste kuld kan fint give sort, da mor er lemonagouti, som er en sortbaseret farve :wink:
Tine
Billede

Besvar