Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af alatind »

von sortfod skrev:Før hen når du stambogsførte dyr du havde indkøbt men ikke opdrættet. Så skrev man et enkelt navn på f.eks Sofus og så gjorde man opmærksom på man IKKE var opdrætter af dyret.
Nu bliver jeg lidt forvirret her...kan man ikke stadig det?

Er det ikke et spørgsmål om at man ikke mere kan sende mors og fars stamtavlenumre med Sofus, og så få ham stambogsført med fuld tavle?
Jeg synes dog at det har været sådan altid at man skulle have opdrætters godkendelse på hvilke forældre dyret var afkom efter...

Men man kan vel stadig stambogsføre Sofus, men med blank tavle, og ikke som racedyr...eller?

Egentlig synes jeg at det er okay at reglerne bliver strammet op, der er vel heller ikke andre dyreracer som man kan købe i f.eks. G&G og så få stambogsført med fuld tavle, bare fordi man selv er medlem af en klub...man kan måske sige det sådan at det på en måde er dyrene som er medlemmer, da det er dem som får papirer på deres baggrund. Og hvis de ikke er født i et medlemskab, så kan de heller ikke få den fulde tavle.

Jeg kan godt se problematikken i det, men jeg kan også se logikken i det.
Hilsen Line Tind

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

Nej søde line - det er lige netop det du ikke kan. Jo altså.. med blank tavle og med kæledyrsbetegnelse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von_fancy »

alatind skrev:Men man kan vel stadig stambogsføre Sofus, men med blank tavle, og ikke som racedyr...eller?.
Ja. Som kæledyr og med blank tavle.
Personligt synes jeg det er åndssvagt. Det synes jeg bl.a. på baggrund af at jeg har opdrættet 2 racedyr emd stamtavle - solgt dem til en person jeg sidenhen har holdt kontakt med. Hun lavede et kuld med de to racedyr og ud kom et super racedyr jeg købte af hende. Den kan jeg så - efter de nye tolkninger af reglerne - ikke stambogsføre som det racedyr den er.
Det kan jeg simpelthen ikke følge logikken i at man ikke skulle kunne.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

og jeg tænker så videre... at når man sidder med racedyrsavl, så har man sjældent lyst til at få et 'kæledyr' ind på tavlerne uanset at man ved hvor det kommer fra.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af alatind »

Jeg kan godt se problemet i det...at man som racedyrsopdrætter ikke vil have kæledyr ind over tavlerne, det ville jo sætte dyrene langt tilbage som "renracede"...og det ville være rigtig slemt.
Jeg forsøger nok mest at finde årsagen til den nye regel, og min logik siger mig at det handler om at der skal være den fordel som medlem i klubben, at kun medlemmer kan opdrætte dyr med fulde tavler, og at man ikke kan lave et kuld, som kan få fuld tavle, hvis ikke man selv er medlem af klubben. Og det kan jeg måske godt se pointen i, men det afføder mange nye problemer, og det er jeg helt enig i kan være meget ærgeligt.

Jeg ville gerne se et argument fra HB om hvorfor de indfører denne nye regel...
Hilsen Line Tind

janelittau

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af janelittau »

Før hen når du stambogsførte dyr du havde indkøbt men ikke opdrættet. Så skrev man et enkelt navn på f.eks Sofus og så gjorde man opmærksom på man IKKE var opdrætter af dyret.

Sådan har det altid fungeret, og det ville det såment også kunne fremover hvis man tillod/tillader det.
Okay, kan godt se at når man stambogsfører MED opdrætternavn på tavlen, at man så skriver at navnet (for ell efter) ikke skal med på tavlen, da man ikke selv har opdrættet dyret. Derved er det nemt for stambogskontoret, at finde ud af om dyret må stambogføres som racedyr eller ej.

Men når man ikke har et opdrætternavn, så skriver man i forvejen kun ├®t navn, når man bestiller tavler, så kan det jo godt være at man ikke tænker over at man skal huske at skrive, at dyret ikke er født hos den der bestiller tavlen. Det vidste jeg faktisk ikke engang at man skulle oplyse om, hvis man ikke har opdrætternavn... Alså mener, dyret ville jo få ├®t navn uanset hvad, for ikke-opdrættere...

Jeg kan også godt se at det måske giver DMK medlemmer fordele, men på den anden side har jeg altid troet, at stamtavlerne også var en del af det at sikre at dyr ikke var indavlet og af "sund" afstamning.(her tænker jeg eks. på, at kunne se, hvor mange satin-satin parringer der evt. er bag et dyr)
På den måde kan jeg ikke helt forstå, hvorfor man ønsker at slette brugbare data, som DMK selv har registreret, ved at lave blanke stamtavler på dyr, man ellers har fuld info om.

von sortfod

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von sortfod »

Hvad end man har opdrætternavn eller ej gør man opmærksom på at man ikke selv er opdrætter af det indkøbte dyr.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

men janelittau har ret - det er stadig ret nemt at snyde.

Lige nu kræver det bare at man 'samarbejder' med en opdrætter uden opdrætternavn - her stambogsføres jo alligevel kun med et enkelt navn på dyret, og ingen tjekker op på om blankettens indsender nu osse er ejer af mor og/eller far.

Snyd er næsten altid muligt... for dem der tænker kreativt nok.
Hvis snyd er et argument, så er det meget nemmere at snyde for en dmk'er end en ikke-dmk'er. Idet jeg f.ex. sidder inde med rigtigt mange tavler og derved osse rigtigt mange stambogsnumre. Ingen tjekker jo op på om jeg nu osse har haft 'adgang' til forældredyrene som jeg har skrevet på.
Så hvis den type snyd skal enten elimineres eller ihvertfald gøres mere besværligt, så skal vi jo nok ud i ejerskabsregistreringer af dyrene osse.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

janelittau

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af janelittau »

Hvad end man har opdrætternavn eller ej gør man opmærksom på at man ikke selv er opdrætter af det indkøbte dyr.
Eller man bør ihvertfald oplyse om det. Men hvis man ikke ved man skal det, så vil der jo ske fejl, så det behøver ikke være bevidst snyderi.

På blanketten står der jo ingen steder at man skal krydse af om tavlen er til et indkøbt eller avlet dyr.
Man skriver sit navn som "indsender" og det er jo heller ikke forkert, selvom man ikke har avlet dyret selv, men hvis de nu rettede det til "opdrætter", så ville det være forkert hvis folk glemte at oplyse om, hvis dyret var indkøbt.

Hvor står det egentligt henne, at man skal oplyse det er et indkøbt dyr ? :oops:

von sortfod

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von sortfod »

Det giver ret meget sig selv lige nu. For du kan ikke stambogsføre dem som indkøbt medmindre du vælger at de skal være med blanke tavler og som kæledyr.

Med opdrætternavn giver det sig selv da jeg skriver Sofus von Sortfod som navn når jeg ansøger.

Hvad folk uden opdrætternavn gør skal jeg ikke kunne sige.

von sortfod

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von sortfod »

Men hvis det er et indkøbt dyr som du vil stambogsføre og ike gør opmærksom på det er indkøbt kan du risikerer en anklage om snyd hvis det opdages.

for du har derved fået stambogsført et dyr som værende opdrættet af dig men det er indkøbt. Og jeg vil ret kraftig tro du vil få det svar at det ikke er stambogens opgave og finde ud af om du har opdrættet dyret eller ej. Så det er dig som skal gøre opmærksom på det.

Og hvis ikke du viste det, så tror jeg bare du vil få og vide at du så kunne ha spurgt hvis du var i tvivl :roll:

janelittau

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af janelittau »

Vi har opdrætternavn, og vi har ikke stambogsført nogen indkøbte dyr, bare lige for at få det på plads :)
Prøver bare at påpege, at jeg synes der nemt kan ske fejl, ved den nye regel der bliver/er vedtaget :)

Hvordan kan man snyde, ved at lave stamtavle på et dyr man ikke selv har opdrættet, hvis det ingen steder står, at man skal oplyse om at det er et indkøbt dyr?
Der står kun i reglementet at man ikke må bruge andres opdrætternavn, og det gør man jo heller ikke, hvis man intet har.. hehe..

Jeg kan ihvertfald ikke se det står noget sted. ???? :)

von sortfod

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af von sortfod »

Forstår dig godt.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Lina »

det er jo lige netop det - der står jo ikke på blanketten om det er et a- eller b-dyr man indsender på.
Og jeg kender ihvertfald til ├®t dyr (godt nok for en del år tilbage), der netop var indkøbt, og hvor stamtavlen blev returneret med opdrætternavn på.. fordi man troede at det havde hun glemt at skrive på. Mor til dyret var nemlig fra indsenders opdræt, og så drog stambogskontoret den konklusion, at det nok var en smutter at der ikke stod opdrætternavnet sammen med dyrets. Det var så helt med vilje.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Saturn
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4555
Tilmeldt: fre 16. dec 2005 13:21
Geografisk sted: Tune/Roskilde
Kontakt:

Re: Køb af dyr fra ikke-dmk'ere & stamtavle

Indlæg af Saturn »

Men den "nye regl" frygter jeg egentlig at man i sidste ende kommer til at miste de mindre racer. Det bliver svært med fornyelse i de små racer og enkelte opdrættere skal bare melde sig ud, så er det slut prut finale med den race. Jeg synes man mere har tænkt i "snyderi" baner i stedet for at tænke på racerne. Hvis man er i tvivl om et dyr er en god race eller ej, så vises det jo ved udstillingerne. Jeg synes også at man forhindrer "frisk blod" i racerne.
-
Billede
Lene og Frederik.
Teddyer, kæledyr og 1 ensfarvet sort
http://saturn.savstrup.dk

Besvar