ændring af stamtavle (farve)

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af LovelyLilac »

Hmm... har så lige fået mit marsvins stamtavle ind af døren. Købt af anden opdrætter. På stamtavlen står der beige/gylden??? Hun er købt for at
være lilla/gylden :shock: Nå, men hun ligner til forveksling en lilla/gylden. HVIS nu det forholder sig sådan, at hun rent faktisk er stambogsført
forkert, hvor og hvordan får man det så rettet? Går ud fra at man ikke bare selv kan anmode om at få ændret farven, men at der skal en kyndig
indover?
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af Lina »

Jeg har den holdning at det kun er opdrætter der bør kunne ændre oplysninger i tavlen. Men om det forholder sig sådan i den virkelige verden, det tør jeg så ikke sige med sikkerhed.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af von_fancy »

Du skal have fat i opdrætteren der skal ændre farven ved stambogskontoret.
Man må nemlig ikke selv ændre farver på dyr når man ikke selv har opdrættet dem.

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af LovelyLilac »

Men hvem vurderer om jeg (forhåbentlig) har ret i, at dyret er lilla. jeg tænker sælger har jo solgt den for at være lilla. Så sælger har jo vidst jeg ville have lilla.
Jeg vil slet ikke ind på god og ond tro her, men hun skal vel også have dyret vurderet. En opdrætter kan vel heller ikke bare pludselig ønske ├ít dyret får en
anden farve på stamtavlen.

Hvor er det ironisk: Her vil man lave lilla dyr - og kun lilla - og så står man med et beige måke. ØV ØV.
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

von_fancy

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af von_fancy »

Bor du i nærheden af opdrætter eller andre opdrættere der evt. kan hjælpe dig med at farvebestemme dyret?

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af Lina »

Men for at trøste lidt, så vil du få lilla såfremt du parrer med noget lilla der ikke bærer på chokolade.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af LovelyLilac »

Tror ikke opdrætter behøver vurdere mere :wink:

Har overvejet at tage hende med til en udstilling, og så få hende vurderet. Der må da være nogle kloge hoveder.

Lidt træls alligevel, når det var hende de skulle give mig mine "lovely lilacs".
Har 2 drenge efter hende, hvor faderen er lilla, men dem skal jeg da så også lige have kigget efter,
inden der bliver lavet tavler på dem.
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

von_fancy

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af von_fancy »

LovelyLilac skrev:Tror ikke opdrætter behøver vurdere mere :wink:
Ved ikke om jeg forstår den sætning rigtigt, hvis ikke så ret mig gerne ;) , men jeg læser lidt som om at opdrætter ikke skal genvurdere da vedkommende ikke har gjort 1. vurdering godt nok?.. Kan forestille mig lilla og beige er to farver der kan være meget svære at skille fra hinanden, og det at farvebestemme forkert er bestemt ikke noget man altid som sælger kan gøre for eller aldrig kommer ud for ;)

Men det er jo ikke værre end du evt. får en anden til at kigge på dyret, eller tager hende med på en udstilling.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af Lina »

LovelyLilac skrev:Tror ikke opdrætter behøver vurdere mere :wink:
altså hvis det ikke kan lade sig gøre uden opdrætter, så kommer du jo ikke udenom at opdrætter skal (re)vurdere.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af LovelyLilac »

Hvis opdrætter har solgt den til mig for at være lilla, vidende at jeg ville starte lilla avl- og at det var alfa og omega at den var lilla -
og hun selv har opdrættet dyret. Jeg beder om at få stamtavle med, som hun bestiller, jeg rykker for den 2-3-gange siden april. Får den idag,
og der står beige?

Dyret fejler jo ikke noget. Hun er sød og dejlig. Tænker bare at opdrætter da må have vidst at den ikke var lilla? Og hvorfor så ikke rette det inden
man så bestiller stamtavlen?

Jeg ved ikke om jeg laver et kuld mere på hende på et tidspunkt, eller om hun så bare skal gå og hygge sig. Jeg får en lilla pige fra Tyskland denne måned,
så der skal nok komme lilla. Det var bare min målsætning fra starten, at jeg hellere ville betale mig fra dyrene, fremfor at avle mig frem til det, da jeg ikke
har ubegrænset plads. Målet er max 4 store bure, så det giver jo sin begrænsning, hvor der ikke er plads til fejlkøb.
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

von_fancy

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af von_fancy »

Nåeh på den måde. Det får du jo kun af vide hvorfor, ved at spørge opdrætter ;)

Og nej, med mindre man fanger stambogsfører på en god dag, så kan det ikke lade sig gøre at ændre en farve på et dyr udenom opdrætter.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af Lina »

der mangler jo stadig den mulighed at det kan være en bøf.. enten fra opdrætter eller stambogskontor, og hvor den bare ikke er blevet opdaget.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af Perlas »

jeg kan bare ikke helt se problemet her, for med mindre det er korthårsracer du vil avle i lilla, så er faktisk beige den nest-nemmeste både at nå dit mål, lilla på ... jeg avler selv langhår i PE-farver, og har fået 2 kuld hvor jeg regnet med PE og et hvor det kom en lemon unge uden at jeg forvæntet det ... hehe ... uansett, det har vært en beige forælder i bægge kuld, og den andre chocobærer, ligevell har jeg ikke fået en eneste chocoladebaseret PE unge til nu :wink: nu avler jeg efter PE generelt, og ikke kun lilla, så jeg vil gerne ha beige, men til nu er det altså kommet 2 gyldenargenter, 2 lemons, en pe gylden og en lilla, alle sortbaserte, lemonene ville vært lilla hvis man kunne se mørk farve og argentene siger jo sig selv ...

eneste måde du nemmere får lilla med, end at bruge beige, er at avle lilla på lilla hele tiden ... hvis du avler beige på lilla som ikke bærer chocolade, så får du os KUN lilla :wink: det blir som at avle chocolade med sort, hvis ikke den sorte bærer chocolade, blir alle ungene sorte :wink:

det er klart det er trælst hvis dyret er købt som en lilla, at opdrætteren ved købet siger den er lilla, men at det så viser sig den er beige, men jeg kan ikke se problemet avlsmessigt ... det er ikke som om du skal bruge 5 generationer for at komme til lilla, du får det i første generation (teoretisk set) :wink:
Tine
Billede

LovelyLilac
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 170
Tilmeldt: søn 23. maj 2010 09:04
Geografisk sted: Skovlunde

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af LovelyLilac »

Tak. Allerede meget klogere igen. Det var jo netop, fordi jeg ikke har det helt store overblik over genetikken, at jeg ville lave lilla på lilla.
Men hvis beige er det næstnemmeste, så ser det jo lyst ud. Hendes første kuld, hvor hun er parret med ren lilla blev til 4 ensfarvede,
hhv. 2 hvide PE og 2 (lilla?). Det er jeg meget tilfreds med.

Og forstå mig ret. Der er absolut intet i vejen med marsvinemor. Hun er sød og dejlig. Det er hendes ejer (undertegnede) der til tider har et lidt
for stort hjerte mht. anskaffelser af dyr. Dyr jeg har "adopteret" bliver boende hos mig, hele deres liv. Så det forpligter jo lidt.
Kunne bare ikke overskue, hvis jeg havde startet skrupforkert på mit stueopdræt allerede fra første hun :wink:
Hilsen Maja - og mutterne Omega og Holger, Bob + Sus

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: ændring af stamtavle (farve)

Indlæg af Lina »

Du kan jo evt. lige smide nogen billeder af.. f.ex. tine er superdygtig til farver, og hun (og flere andre) kan nok hjælpe med om den er beige eller ej.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Besvar