den mindste

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
lismo

den mindste

Indlæg af lismo »

Jeg har haft lidt besvær med at finde ud af hvilke marsvin racer er de største og hvilke er de mindste? Og hvem ligger midt imellem. Nogen der kan hjælpe mig med det? :) tak

Brugeravatar
Nallesommer
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3045
Tilmeldt: ons 2. jan 2008 01:06
Kontakt:

Re: den mindste

Indlæg af Nallesommer »

Den mindste "race"(variant) er nok satinerne, synes jeg - men de er også rimelig nye og stadig skrøbelige .. Men også skinnyerne

Jeg er ikke sikker på det er rigtigt, men det er i hvert fald mit bud
Natalie Sommer
Billede

von_fancy

Re: den mindste

Indlæg af von_fancy »

Jeg tror det er nogenlunde hip som hap. Men kan have store og små dyr i alle racer.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: den mindste

Indlæg af Lina »

hvis vi virkelig skal generalisere, så tror jeg stadig at sølvagoutierne hører til de tunge drenge.
Tror ikke længere man kan sige at satinerne er de mindste... synes der er længere imellem de små satiner end der var for nogen år tilbage.

Skal jeg være grum, så ku jeg være fristet til at sige, at hvis nogen generelt har små dyr... så er problemet nok dårligt avlsmateriale, for kolde lokaler eller andet i den kategori.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Nallesommer
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3045
Tilmeldt: ons 2. jan 2008 01:06
Kontakt:

Re: den mindste

Indlæg af Nallesommer »

Lina skrev:hvis vi virkelig skal generalisere, så tror jeg stadig at sølvagoutierne hører til de tunge drenge.
Tror ikke længere man kan sige at satinerne er de mindste... synes der er længere imellem de små satiner end der var for nogen år tilbage.

Skal jeg være grum, så ku jeg være fristet til at sige, at hvis nogen generelt har små dyr... så er problemet nok dårligt avlsmateriale, for kolde lokaler eller andet i den kategori.
Det har du ret i, så er det nok bare mig der stadig synes satinerne er rimelig bette :)
Natalie Sommer
Billede

Grundtvig

Re: den mindste

Indlæg af Grundtvig »

Jeg vil give lina ret, sidste år da jeg vejede mine marsvin mere jævnligt end jeg få gjort pt (må heller få gang i listen igen) jeg vejede dem hver måned på den dato de var født, så jeg en tydlig vægtøgning på alle mine ungdyr da jeg fik varme i marsvinrummet. Nogle af dyrene tog næsten 100g mere på om måneden efter jeg fik varme på, hvilke har stor betydning på hvornår de runder de 800g hvor jeg ca sætter dem til han.

Jeg førte statestik på dem alle og på dyrene hver især. Jeg fandt også ud af at fødselsvægten havde stor betydning for hvornår det enkle dyr nåede 800g, men fødselsvægten har ikke alene betydning for hvor store dyrene bliver i sidste ende. Jeg har en hun der havde en fødselsvægt på 54g som i dag vejer 1200g og dyr der havde en højre fødselsvægt men har en lavre normal vægt.

Men ser selv at mine satiner og abby/abbykrydsninger (abbyerne kan det være fordi de er indavlet fra en opdrætter der enten ikke havde styr på linjerne eller på forældredyrene, jeg fik først afstamningsoplysningerne efter jeg fik dyren) er mere sarte med hensyn til påvirkning af fødselsvægt og varme.

lismo

Re: den mindste

Indlæg af lismo »

Det er godt at vide. Det var bare for at undgå at købe en unge i en race, jeg synes er flot og så ende med et 8 kilos monstrom at et dyr :P Som tidligere nævnt, er jeg helt ny i faget og søger så meget info, inden jeg bestemmer mig for noget. Både for mit og for mine kommende marsvins skyld :) Jeg har haft kæledyr før og ved jeg kan tage mig godt af dem - men derfor er der stadig mange spørgsmål, som jeg hellere vil ha svar på nu, end at overlade det til tilfældighederne.
Klog man lærer af sine fejl - Vis mand lærer af andres ;)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: den mindste

Indlæg af Lina »

du kan jo altid komme forbi en udstilling - der vil du jo se de mest gængse racer samlet på et sted, og så osse ku se hvordan 'gennemsnitsstørrelsen' er for de forskellige.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: den mindste

Indlæg af Kjelin »

Lina skrev:hvis vi virkelig skal generalisere, så tror jeg stadig at sølvagoutierne hører til de tunge drenge.
Tror ikke længere man kan sige at satinerne er de mindste... synes der er længere imellem de små satiner end der var for nogen år tilbage.

Skal jeg være grum, så ku jeg være fristet til at sige, at hvis nogen generelt har små dyr... så er problemet nok dårligt avlsmateriale, for kolde lokaler eller andet i den kategori.
Men igen så er der næsten ingen racerene sølvagoutier i DK.

Hvad angår satinerne, ja så er jeg enig med lina. Synes heller ikke det er så slemt som tidligere, men der findes stadig mange små, men også mange store satindyr.

Meget enig i det med avlsmaterialet. Det er desværre set alt for ofte at folk avler på alt hvad de kan få fingre i, og dette bør ikke finde sted. Man bør vælge sine avlsdyr med omtanke.
Alt pasningsmæssigt, temp, foder, osv. har selvfølgelig stor indflydelse på størrelse.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Gizmo
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 271
Tilmeldt: fre 20. feb 2009 15:13
Geografisk sted: Solbjerg - ved Århus
Kontakt:

Re: den mindste

Indlæg af Gizmo »

Skinnyerne har en tendens til at være lidt mindre synes jeg, ellers er alle mine dyr ganske store, uanset set race, farve, satin eller ej.. Jeg tror det handler mere om korrekt fodring og pasning generelt end racen :wink:

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: den mindste

Indlæg af Kjelin »

Ja også skinnyerne - hvilket højst sandsynligt også har noget at gøre med at de er mere krævende, specielt hvad angår varme og foder.
De skal jo bruge store mængder energi, pga varmetabet fra deres hud.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Besvar