Cinnamonagouti med røde øjne??

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af Anna »

Hejsa

Jeg har en han, der er købt som cinnamonagouti (kæledyr) og nu hvor jeg prøver at få styr på genetikken, er jeg ikke sikker på om han er det. For han har røde øjne, og så vidt jeg kan forstå har de sorte øjne? Nogen der kan be-eller afkræfte om han er cinnamonagouti:

Billede
Billede
Billede
Billede

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af Perlas »

han er tydelig agouti, så hans røde øjne er ikke "ægte" :wink: men jeg synes altså han ser ud at være zobelagouti, ikke cinnamon ...
Tine
Billede

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af Anna »

Perlas skrev:han er tydelig agouti, så hans røde øjne er ikke "ægte" :wink: men jeg synes altså han ser ud at være zobelagouti, ikke cinnamon ...
Hvad er forskellen på zobelagouti og cinnamon?

mht øjnene, betyder det så han er P_? Skægt at de kan være "falske" for de ser så røde ud :lol:

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af Perlas »

jeg havde selv en sheltie der havde så røde øjne vi var overbevist om at han var zobel rubinargente ... helt til han sammen med en slate blue hunn lavet agouti ... da beviste han at han var agouti, og at hans øjne altså genetisk var DE selv om han så ud at være RE :? det er nogle farver som kan påvirke øjenfarven uden at genetikken tilsiger de skal være RE eller PE :wink: zobel er en af de, og ofte ser man det os på chocoladebaserte farver, men som regel er det kun et rubinskær ... så øjnene er første tingen som får mig at tænke zobel istedet for cinnamon :wink: men det er 2 viktigere ting ... for det første, han ser ikke ud at være chocoladebaseret, som jo cinnamonagouti er (chocoladebaseret sølvagouti), for det andre, man kan ane en lille maske på hans næse, som er typisk for zobelagouti (at man ikke kan se den betyder IKKE at et dyr ikke er zobelagouti, for det er masse som virker ind her, men kan man se den, er der ikke så mange andre alternativer :wink: )

genetisk er zobelagoutien en agouti med et hvid-gen og et himi-gen ... cinnamonagouti er en agouti med 2 hvid-gen og 2 chocolade-gen (sølvagouti er det samme, men uden chocolade-genene). så alt for stor forskell er det ikke, men som sagt synes jeg ikke han ser chocoladebaseret ud, og med antydning til maske, vil jeg sige det ikke kan være så meget andet end zobelagouti :wink:
Tine
Billede

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af Anna »

Mange tak for den informative forklaring - sætter jeg stor pris på.

Så genkoden er A_ B_ crch E_ P_ S_

Jeg kan se at himi-genet nogle gange skrives ca og andre gange ch - er der forskel på det? eller bare alm. uenighed om beskrivelsen?

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af Perlas »

her i Norden bruger vi så vidt jeg ved kun ch, men jeg har sett ca på nogle engelske og nogle tyske sider, så det bruges nok lidt omhverandre, for jeg har os sett ch på engelske sider (er ikke supergod til tysk, så leser helst engelsk)
Tine
Billede

Anna
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 98
Tilmeldt: lør 4. sep 2010 08:55
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af Anna »

Perlas skrev:her i Norden bruger vi så vidt jeg ved kun ch, men jeg har sett ca på nogle engelske og nogle tyske sider, så det bruges nok lidt omhverandre, for jeg har os sett ch på engelske sider (er ikke supergod til tysk, så leser helst engelsk)
Ok, så bruger jeg bare ch. Det var på en dansk side, det var forklaret med ca - men det kan jo være vedkommende har læst på en udenlandsk side:-)

claus

Re: Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af claus »

Jeg ved ikke, hvad hans farve er, men smuk er han i hvert fald! :mrgreen:

Dueholms

Re: Cinnamonagouti med røde øjne??

Indlæg af Dueholms »

Ja hold da op han er speciel

Besvar