Størrelse og alder

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Sisse Mathilde

Størrelse og alder

Indlæg af Sisse Mathilde »

Hej alle.

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i vil hjælpe mig med.

Jeg har det dejligeste sheltie marsvin, jeg vil gerne vide hvor stor sådan et kan blive og hvor gammel det kan blive?

Jeg er bare så glad for hende :-)

Håber der er nogen der kan svare mig på det...

Hilsen Sisse

Brugeravatar
alatind
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 4748
Tilmeldt: man 2. apr 2007 22:11
Geografisk sted: Køge

Re: Størrelse og alder

Indlæg af alatind »

Tillykke med dit marsvin...et marsvin vejer omkring 1 kilo som udvokset...MEN der er stor forskel på dem, og nogle vejer 900 gram og er stadig fine udvoksede marsvin, mens andre kan veje 1200-1400 gram og stadig være fine flotte marsvin...sheltier er ikke større eller mindre end mange andre racer :)

Din sheltieunge vil blive meget glad for en ven for marsvin er flokdyr og meget sociale, så jeg vil råde dig til at finde en lille veninde til hende.
Hilsen Line Tind

Sisse Mathilde

Re: Størrelse og alder

Indlæg af Sisse Mathilde »

Hej..

Jeg er super glad for dit svar, det skal du have tak for!

altså på en skala fra 1 til 10, hvor vigtigt er det at hun har en at gå sammen med? Hun er næsten altid hos mig...

Sisse

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Størrelse og alder

Indlæg af Lina »

hvis 1 er ikke vigtig, og 10 er vigtigst... så 10 ;-)

Marsvin er flokdyr, og specielt for hunnerne kan mennesker, hunde, køer eller andet ikke erstatte en artsfælle at lave 'flok' med.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Myrina

Re: Størrelse og alder

Indlæg af Myrina »

10

Sisse Mathilde

Re: Størrelse og alder

Indlæg af Sisse Mathilde »

Det hænger bare sådan sammen, at jeg har en kæreste som ikke synes jeg skal have flere..

Men jeg gør alt for at hun har det godt og bliver nusset meget med...

Jeg gør alt hvad jeg kan...

von sortfod

Re: Størrelse og alder

Indlæg af von sortfod »

Det ændre desværre ikke på at marsvin er flokdyr og man mindst skal holde 2 sammen. Og der er ikke nogen større udgifter ved at have 2 frem for 1, og heller ikke mere lugt eller andet.

Tænk på hvordan du ville ha det hvis ikke du kunne snakke med nogen som snakkede samme sprog som dig...Eller der slet ikke var nogen at tale med

Bente

Re: Størrelse og alder

Indlæg af Bente »

Jeg er også helt med på, at marsvin er flokdyr og bør have en kammerat. Prøv evt. at vende det sådan med din kæreste, om hvordan han ville have det, hvis nogen syntes, at han ikke måtte have en ven/veninde, men altid skulle være sammen med nogle, som ikke forstod eller talte hans sprog. Det kan være, at det måske kan få ham til at lige vende det en ekstra gang. Jeg har selv 5 marsvin og ville hellere end gerne have flere, hvis jeg altså bare havde plads og jeg startede med en enkelt han, som var alene hos mig i ca 2 måneder, før jeg fandt ud af, at det var synd for ham og fik købt ham en burkammerat. De to er de bedste venner stadigvæk og kan ikke undvære hinanden.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Størrelse og alder

Indlæg af Lina »

prøv at forklare din kæreste at 2 marsvin ikke er mere besvær end ├®t...og heller ik den store merudgift. Og at det er det mest rigtige at gøre, for at dit marsvin skal trives bedst muligt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von4kløver

Re: Størrelse og alder

Indlæg af von4kløver »

I Sverige er det faktisk lov, at man mindst skal holde 2 marsvin sammen...

von4kløver

Re: Størrelse og alder

Indlæg af von4kløver »

Du vil højst sandsynligt få mere glæde ud af dit marsvin, hvis den har en ven :)

Annetten
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2344
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 19:11
Geografisk sted: Slagelse
Kontakt:

Re: Størrelse og alder

Indlæg af Annetten »

Det ER vigtigt at alle marsvin har mindst 1 kammerat. Og det er da også langt sjovere for os mennesker
at sidde og observerer dyrene i buret. Der kan man rigtig se at de har forskellig personlighed.

At holde 1 marsvin vil sådan cirka svare til, at børn der blev sat i familiepleje skulle gå sammen med en flok
kameler uden menneskekontakt. Og det ville da være synd. Også selv om morkamel nussede en gang imellem.

von sortfod

Re: Størrelse og alder

Indlæg af von sortfod »

tror hun har forstået det nu

Sisse Mathilde

Re: Størrelse og alder

Indlæg af Sisse Mathilde »

Hej Von sortfod.

Hvor er jeg glad for at du skriver sådan.

For jeg har snakked med en dyrlæge, og hun lider ingen last. Jeg er en pige på 23 år, så derfor er jeg klar over hvad der skal til når man anskaffer sig et dyr. jeg er ikke en pige på 15, der kun tager hende op i 15 min. om dagen.

Så tak igen Von sortfod :-)

Sisse

von sortfod

Re: Størrelse og alder

Indlæg af von sortfod »

Men du bør stadig skaffen en ven til dit marsvin. Marsvin er flokdyr. Og jeg er enig med de andre om at dit marsvin ikke bør gå alene.

Og derfor når du virker til at sætte dig ind i dyrenes behov osv, så bør du også være ansvarlig om anskaffe dig et marsvin mere. Også selvom om dyrlægen mener hun ikke lider overlast.

Besvar