Hjælp til farve

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
gontiki

Hjælp til farve

Indlæg af gontiki »

Athene
Billede

Alvin
Billede

Brugeravatar
LenePi
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1287
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 13:12
Geografisk sted: Bække, Jylland.
Kontakt:

Re: Hjælp til farve

Indlæg af LenePi »

Alvin er Hvid/Sort/Gylden
og Athene er Gyldenagouti/Hvid
Venlig hilsen Lene.
Billede
Mutter er ikk bare kæledyr, men en Livsstil.

gontiki

Re: Hjælp til farve

Indlæg af gontiki »

Mange tak.
undre mig over at athene er blevet gyldenagouti, og alvin er blevet 3 farvet, mor er gylden/hvid og far er lilla/hvid

Nikoline

Re: Hjælp til farve

Indlæg af Nikoline »

Hvis forældrene har de farver, kan Athene ikke være agouti. Og det ser hun altså også ud til at være her (selvom det ikke er et ret godt billede), så enten er en af forældrene det også, elelr også er der tale om en tyvparring..

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hjælp til farve

Indlæg af Lina »

Sorry Nikoline - men det kan den godt ;-)

Den gylden/hvide har så bare det gen der 'usynliggør' de mørke farver, og er så i virkeligheden gyldenagouti/hvid
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

von_fancy

Re: Hjælp til farve

Indlæg af von_fancy »

Nej det betyder "bare" at moren der er gylden/hvid, genetisk er "skjult agouti", for ellers kan der ikke komme agouti efterkommere.

Så vidt jeg har forstået i hvert fald :wink: ellers ret mig gerne kloge hoveder..

von_fancy

Re: Hjælp til farve

Indlæg af von_fancy »

Ah Lina, hurtig som en ninja... :lol:

gontiki

Re: Hjælp til farve

Indlæg af gontiki »

Mange tak :) så blev jeg lidt klogere

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Hjælp til farve

Indlæg af Perlas »

Lina og Benedicte har ret, mor er i dette tilfælde en skjult agouti, sammen med fars gen for mørk farve, kan det fint give agouti bebser :wink:
det er heller ikke noget mærkelig i at der kom trefarvet (som jeg synes Athene os ser ud at være, det ser ud som hun er gylden på næsen, men det kan være lyset på min skærm som gør det), far som er lilla/hvid bærer på genet for 3farvet, har gitt det videre, og det dominerer så genet for 2farvet med kun lyse farver, som mor har :wink: så absolut et kuld efter genetikbogen :wink:
Tine
Billede

Nikoline

Re: Hjælp til farve

Indlæg af Nikoline »

Ej, hvor nederen! Nu troede jeg lige, jeg var så klog.. Om igen. :oops: :roll:

gontiki

Re: Hjælp til farve

Indlæg af gontiki »

Perlas skrev:Lina og Benedicte har ret, mor er i dette tilfælde en skjult agouti, sammen med fars gen for mørk farve, kan det fint give agouti bebser :wink:
det er heller ikke noget mærkelig i at der kom trefarvet (som jeg synes Athene os ser ud at være, det ser ud som hun er gylden på næsen, men det kan være lyset på min skærm som gør det), far som er lilla/hvid bærer på genet for 3farvet, har gitt det videre, og det dominerer så genet for 2farvet med kun lyse farver, som mor har :wink: så absolut et kuld efter genetikbogen :wink:
Har en søster til mor, som også er gylden/hvid, har hun også skjult agouti, eller ?

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Hjælp til farve

Indlæg af Perlas »

gontiki skrev:
Perlas skrev:Lina og Benedicte har ret, mor er i dette tilfælde en skjult agouti, sammen med fars gen for mørk farve, kan det fint give agouti bebser :wink:
det er heller ikke noget mærkelig i at der kom trefarvet (som jeg synes Athene os ser ud at være, det ser ud som hun er gylden på næsen, men det kan være lyset på min skærm som gør det), far som er lilla/hvid bærer på genet for 3farvet, har gitt det videre, og det dominerer så genet for 2farvet med kun lyse farver, som mor har :wink: så absolut et kuld efter genetikbogen :wink:
Har en søster til mor, som også er gylden/hvid, har hun også skjult agouti, eller ?
hun kan være skjult agouti, sånn som sin søster, men hun trænger ikke være det :wink: hvis hun får agouti afkom hvor far ikke er agouti, så ved du hun os er skjult agouti :wink:
Tine
Billede

Besvar