Farve-udfald af parring

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
von_fancy

Farve-udfald af parring

Indlæg af von_fancy »

Hvis en ensfarvet creme pige (se stamtavle her) parres med ├®n af disse to hanner, er der så noget der vil kunne komme i den ene paring som ikke vil kunne komme i den anden, genetisk set?

Sort/gylden han (se stamtavle her)
Lemon agouti/hvid (har dog før lavet himalaya unger sammen med en anden lemon agouti hun, så er ikke 100% sikker på korrekt farve(?) da jeg mener at have hørt den kombination = himalaya ikke kan lade sig gøre??) han (se stamtavle her)

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Farve-udfald af parring

Indlæg af Perlas »

jeg skal på arbejd, så har ikke tid til at kigge stamtavlerne nu, men jo, der blir forskellig udfald ...
med den sort/gyldne han kan du få sort/gylden og evt. gyldenagouti/gylden, hvis hunnen er skjult agouti ... du kan os få lysere farver hvis hannen bærer det, chocolade og diverse pe-farver hvis de bægge bærer det ... det kan jeg jo ikke vide når jeg ikke har sett stamtavlene ... skal se om jeg husker at tjekke det når jeg kommer hjem hvis ingen andre har gjort det til da ...

med lemonagoutien (som fint kan være lemonagouti med himigen, da cremer enten er blanding af buff og hvid eller buff og himi. genetisk blir det en sepiaagouti med himi istedet for hvid, men det er det jo ingen som bruger som navn på farve, så lemonagouti er ok :wink: ) vil du ikke kunne få gylden af noe slag, i første omgang vil der komme lemonagouti, buffagouti og enten zobelagouti eller himi. så spørs det jo om de bægge bærer chocolade, pe osv.
Tine
Billede

von_fancy

Re: Farve-udfald af parring

Indlæg af von_fancy »

Ah tusind tak :D

Du må selvfølgelig gerne kigge på stamtavlerne når du får tid, men ellers helt fint også :D

von_fancy

Re: Farve-udfald af parring

Indlæg af von_fancy »

Ja nu spørger jeg lige igen, for er ved at kigge på hvilken parring der vil være mest interessant for creme pigen næste gang mht. ungernes farver :lol:

Men samme cremepige som længere oppe, hvad vil sandsynligheden være for at der kommer af farver, hvis hun parres med en sort/creme han (se stamtavle her) ?

Anni
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1379
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 02:28
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Farve-udfald af parring

Indlæg af Anni »

Prøv evt. at kigge på min hp, unger fødte kuld, jeg har lavet en del forskellige farvekombinationer med creme :)
De ensfarvet creme hanner, er Aerskovs Apple Jack og Silvanis Twist, så kan du jo se om du gider at lurer på dem :D
Agerskovs opdræt

von_fancy

Re: Farve-udfald af parring

Indlæg af von_fancy »

anni_panni skrev:Prøv evt. at kigge på min hp, unger fødte kuld, jeg har lavet en del forskellige farvekombinationer med creme :)
De ensfarvet creme hanner, er Aerskovs Apple Jack og Silvanis Twist, så kan du jo se om du gider at lurer på dem :D
Altid.. Er jo lækre unger =P~ :lol:

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Farve-udfald af parring

Indlæg af Perlas »

ok ... i første omgang får du creme, buff og hvid de eller hvid pe, og så kommer det ann på om mor er skjult agouti eller ikke ... hvis hun ikke er det, kommer der sort/creme, sort/buff og sort/hvid + evt. himalaya os ... er hun derimod skjult agouti, vil der komme alt over + lemonagouti/creme, buffagouti/buff, sølv- eller zobelagouti/hvid. har hun dobbelt agoutigen, kommer der ikke noget med sort, men alt andet over er mulig ...
Tine
Billede

von_fancy

Re: Farve-udfald af parring

Indlæg af von_fancy »

Hun er skjult agouti, for hun lavede agouti med en sort/gylden :D

von_fancy

Re: Farve-udfald af parring

Indlæg af von_fancy »

Og tak :D

Besvar