Ikke tabt nakke men den anden

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Re: Ikke tabt nakke men den anden

Indlæg af Perlas »

FØRST OG FREMST, der er ikke NOGEN der ved sikkert hvordan pelsfejl nedarves :wink: jeg har lest genetiksider op og ned og alt andet, og fremdeles ikke kommet frem til noget entydig svar, hverken på engelske, amerikanske, canadiske, australske eller svenske osv. sider (+++) ... der er mange TEORIER men altså ikke et eneste entydig svar så langt ...

for det andre, svært mange af dyrene som her i Norden får "diagnosen" pelsfejl, har det slet ikke :wink: jeg har ikke tal på hvor mange dyr med tabt nakke jeg har "sett" på diverse forum, hjemmesider, udstillinger osv. som taes ud af avlen og sælges som kæledyr fordi dyr med pelsfejl ikke kan bruges til noget racemessigt ... disse dyr ser man så igen et år senere med verdens mest fantastiske pels!! det er IKKE tabt nakke :wink: et dyr med tabt nakke smider sin pels i nakke, sider og mulivis henover ryggen i tidsperioden mellem 2 og 6 mnds alder, og den kommer IKKE tilbage nogensinde ... jeg har sett 4-5 dyr som virkelig havde tabt nakke på hele tiden jeg har holdt på med marsvin, ligevell er andtallet af dyr jeg har sett der siges at have det, mange hundrede :? der er mange ting der gør at langhårsdyrene smider sin pels i nakken ... f.eks. foderskifte, stres ved flytning, hormonforstyrrelser (hender ikke kun dræktige hunner eller hunner som lige har født, men os hunner der aldri har vært i avl, og hanner :wink: ), sygdom osv. osv. af en eller anden grund er pelsen i nakken mest udsat på riktig mange dyr ...

når der kommer til andre pelsfejl, som jo var spørgsmålet i den her tråden, er svaret "lige dårligt" ... du ved med sikkerhed han ikke slider sin pels i den ene siden? sover mod madskålen, ind mod væggen i sit hus eller lignende? jeg synes ikke det er noget problem du avler på ham, som du siger selv, du beholder jo alle efter ham, og hvis ikke, oplys evt. køber om at han KAN HA en type pelsfejl ... så står køber helt frit til at vælge om denne vil ha unger efter den han, eller ikke :wink:
Tine
Billede

von sortfod

Re: Ikke tabt nakke men den anden

Indlæg af von sortfod »

Jeg har også avlet dyr som jeg har solgt ud til kæl med mistanke både om tabt nakke, og med mistanke og pelsfejl der på siderne. Og jeg har set en del af dem efterhånden igen, hvor pelsen som du Tine beskriver er vokset fuldt ud igen, og der er ikke noget og se fra hvad jeg så da dyrene var unger.

Og jeg tror bestemt jeg vil prøve næste gangen dukker op, og beholde den og se om det ændre sig.

Myrina

Re: Ikke tabt nakke men den anden

Indlæg af Myrina »

Jeg er 5000 på at det ikke er slid, han er nærstuderet i alle stillinger. Han gnubber heller ikke den side mod noget.

Hakunamatata

Re: Ikke tabt nakke men den anden

Indlæg af Hakunamatata »

TIL SORT FOD : Uhha det en lang historie..har mere eller mindre haft marsvin hele mit liv,og i mine teenageår (ca 12 år siden)
gik mig og min mor på alle udstillinger!vi havde hovedsageligt Rex-Alpaca & Texel.jeg havde så oz lidt Sheltier & coronet
med og uden satin.Vi havde dengang INGEN bøvl overhovedet med pelsfejl!Og vi udstillede ALTID i racedyr,og fik mange champs.
Jeg er så først igen nu blevet medlem af DMK,og vil gerne starte et lidt mere seriøst avlsarbejde :) Interressen er ligesom kommet rigtig frem igen.
Ellers har jeg bar lavet lidt mutter på hyggeplan,hvor jeg bla fik fremavlet lækre langhårede (krøller,satin) og hvirvler.

Derfor er det du hverken har hørt eller kender mig,da praktisk talt alle medlemmer i DMK er udskiftet efter de ca 12 år jeg og min mor ikk har været med :wink:

Hvis du/I vil vide mere,så spørger du/I bare :D

von sortfod

Re: Ikke tabt nakke men den anden

Indlæg af von sortfod »

Så havde i vel også et opdrætternavn det kan være det siger mig noget

Hakunamatata

Re: Ikke tabt nakke men den anden

Indlæg af Hakunamatata »

Ja det havde vi da,men vil ikk nævne det da jeg selv vil ha søgt om det.
Var nemlig min mor der havde det :wink:

von sortfod

Re: Ikke tabt nakke men den anden

Indlæg af von sortfod »

Hakunamatata skrev:Ja det havde vi da,men vil ikk nævne det da jeg selv vil ha søgt om det.
Var nemlig min mor der havde det :wink:

øh nå :hva

Besvar