Hvornår krydser i de samme linier

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
GINNIPIG

Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af GINNIPIG »

Hej alle

Jeg sidder og tænker lidt fremad, og tænker på fremtidige kuld (flere generationer)

Og jeg er blevet lidt nysgerrig. Hvornår krydser i de samme linier, ja jeg ved godt at nogle gør det allerede med far datter mm, men nu er det teddyer og kæledyr jeg snakker om, så det er der jo ingen grund til, da der er masser af dyr.

Selv har jeg bare tænkt at det samme navn ikke må stå på stamtavlen 2 gange, så det vil sige op til olde forældre.
Men bør der gå flere generationer? Det hele forudsætter selvfølgelig at dyrene overhovedet er avls materiale.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af Lina »

jeg kan godt leve med samme navn 2 steder på tavlen, men jeg vil ikke ha dem for tæt.
Altså far må ikke osse være morfar, så skal han mindst et led længere ud, helst 2, så han kommer som morfarsfar eller mormorsfar. Farfar må osse gerne være mormorsfar eller morfarsfar.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

GINNIPIG

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af GINNIPIG »

:shock: Det troede jeg slet ikke, jeg troede jeg muligvis jeg skulle endnu flere generationer ud, men det er jeg da glad for at høre, for jeg kunne da også regne ud at jeg skulle ud og anskaffe nogle flere dyr.
Men tak for svar :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af Lina »

Måske det osse har noget at gøre med hvilket dyr som går igen, hvis du kan følge mig.

De dyr, som jeg har ladet gå igen på mine tavler, det er dyr fra en opdrætter som jeg stoler 120% på, og som jeg ved har totalt iorden styr på sine linjer. Jeg ku nok godt være mindre tilbøjelig til at lade 'ukendte' dyr gå tæt igen.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af Kjelin »

Det er tilgengæld en rigtig god ide mht sundhed engang imellem at anskaffe sig en avlshan med helt andre linier. På den måde vil man kunne øge gendiversiteten, efter en eller flere generationer med linie/indavl.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

GINNIPIG

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af GINNIPIG »

Nu bliver jeg så lige nød til at have en definition på linie avl, vil det sige at man kører efter de samme linier igennem flere generationer, som jeg mente jeg ville, altså køre i ring efter ca 3 generationer, eller er det indavl, hvor du parrer helt tæt.
Eller kalder man også det at du bruger de samme dyr, med et par generationers mellem rum indavl, håber i forstår hvad jeg skriver :?

Jeg vil helt sikkert få en ny han ind engang i mellem og bruge. Og jeg gøre så det er de gode dyr der går igen.
Tusind tak for svar :D

von_fancy

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af von_fancy »

Man skal ikke parre de samme linjer sammen igen og igen.
Man kan, hvis der er en grund til det, f.eks. parre sammen ├®n gang og så ud igen med en ubeslægtet.

Gør man det gang efter gang med de samme linjer, vil jeg mene vi snakker om indavl tilsidst.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af Lina »

altså strengt taget, linjeavl ER indavl. Det er bare et fancy navn for at man lissom har opstillet noget regler for hvad man gør og hvorfor. Men indavl er det altså stadig.

Og ja, man skal ikke udelukkende fedte rundt i det samme hele tiden, så man skal osse ud og have noget ubeslægtet.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

GINNIPIG

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af GINNIPIG »

Hm så lyder det da som en dårlig ide, ihvertfald når jeg hører navnet indavl, så bliver jeg da noget bekymret.

Det skal lige siges at jeg havde ikke bare tænkt mig at bare bruge de samme dyr og så bare køre i ring, fik vist formuleret det sådan, jeg vil selvfølgelig have nye dyr ind også.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af Lina »

Det var nok osse bare ment som en sikkerheds skyld.

Jamen linjeavl og linjeavl.. det kommer jo an på hvor tæt det, hvor mange dyr som går igen osv.

F.ex. planlægger jeg hvad der i min verden er lidt linjeavl.
Det starter med en hun.. denne hun bliver mor til min gamle frikadelle. Frikallen får en hununge, som flytter til Line Tind. Denne hun får senere en hanunge, som bliver far til en hununge (DILLIGAF), der flytter til mig.
Den oprindelige hun bliver noget senere mor til en hununge, der flytter til mig (Frikaletten), som bliver mor til en fantastisk hanunge (Hardy-Harr).
Planen er at DILLIGAF og Hardy-Harr skal have et kuld, når han bliver stor nok.

Det er for mig linjeavl, fordi jeg fører den samme 'linje' tilbage på hinanden, men det kommer ikke til at ses på tavlen.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Hvornår krydser i de samme linier

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Nu har jeg ikke selv opdrættet så længe, men en del af mine dyr kommer fra samme opdrætter, så jeg vil da ikke udelukke, at der på et tidspunkt vil blive parret dyr, som er beslægtede, men uden at det kan ses på stamtavlen. Parres en hun eksempelvis med sin oldefar, eller sin halvgranfætter(hvis der er noget der hedder sådan :lol: ), så har der trods alt været en del andre dyr indover :) Hvordan indavl og linieavl defineres er vist meget forskelligt, alt efter hvor man læser om det, eller hvem man spørger.
Billede

Besvar