ensfarvede farver

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Besvar
macana

ensfarvede farver

Indlæg af macana »

nu ser jeg lige om jeg kan forklare mig..

hvis jeg har en gyldenagouti dreng og så ønsker jeg mig jo en lign pige
altså ingen af dem har farven hvid på sig .. eller andre fravigende farver

vil jeg så kunne fremavle en ensfarvet linie ud fra dem eller hvor mange generationer frem vil de stadig hente farvegener fra deres forfædre ?

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: ensfarvede farver

Indlæg af Kjelin »

Hehe, jeg forstår hvad du mener, men taler vi racedyrsmæssigt så går gyldenagouti faktisk under flerfarevet/nonself, da alle hårstråene er tofarvede.

Men back to topic, så skal jeg ikke kunne sige hvor mange generationer det tager, men mange, for GA er nok den mest dominerende farve der findes. Ment på en sådan måde, at et GA dyr kan bære/skjule alle andre farver, og samtidig kan recessive gener bæres i et uendeligt antal genereationer.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

Grundtvig

Re: ensfarvede farver

Indlæg af Grundtvig »

Hvis du tager en gyldenagouti han og sætter sammen med en gyldenagouti hun vil 50-100% af ungerne blive gyldenagouti alt efter hvilke gener de ellers bære på. Som Kjelin skriver er GA de mest dominerenede gener der forfindes så de kan bære på stort set alle farver.

macana

Re: ensfarvede farver

Indlæg af macana »

mange tak men 50-100% er vel egentlig også ret okay som en start

jeg kan se jeg nok lige en gang til må prøve at gennemlæse det der farve genetik

jeg er altså nok mest lærerig når man "ser billeder til af farverne frem for alle de bogstaver

og jeg synes det er svært ud fra en liste bare at farverne er opstillet jeg mangler ligesom at se selve farven på dyret også

Besvar