Blå øjne

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Little Diamonds

Blå øjne

Indlæg af Little Diamonds »

Jeg har fået en ung, der har blå øjne. Jeg havde godt nok gået og kiggede efter den i noget tid og synes at dennes øjne så lidt anderledes ude, men vil lige vent indtil den blev lidt ældre, da jeg tænkt at det kunne måske ændre sig, men nu er hun 2 og et halv måned og de er stadig blå. Jeg har ikke oplevet det før, så vil lige høre om det er noget der sker ind i mellem?

Birken

Re: Blå øjne

Indlæg af Birken »

Har dog aldrig hørt om marsvin med blå øjne... Er den meget hvid omkring øjet?? For så kan det være derfor...

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Blå øjne

Indlæg af Isa/De La Creme »

Jeg har for en del år siden set et marsvin med blå øjne. Rigtig blå øjne. Jeg gloede også og tænkte det da ikke kunne være rigtig. Selve dyret mener jeg var helt hvidt. Den viste ingen tegn på fx at være en lethal,- størrelsen på øjnene var helt normale,- dyret var helt normalt. Et voksent dyr. Jeg har aldrig fundet en forklaring og har kun gennem årene set det ene dyr. Så det må jo ske.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

cavies

Re: Blå øjne

Indlæg af cavies »

2 af mine unger, ligner også at de har blå øjne. Og jeg har haft en pige (Emma) som også havde blå øjne, alt efter hvordan lyset faldt.
Men det skulle ikke være muligt at et marsvin har blå øjne, så det er bare skæret i øjet, der gør at det ligner de har blå øjne.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Blå øjne

Indlæg af Lina »

taler vi øjenfarve.. eller fordi der evt. er øjenproblemer af en eller anden art?
såeh.. måske et billede?

Men nej, marsvin kan IKKE have blå øjne - men DE marsvin med hvidt omkring øjet kan give et optisk bedrag så øjet ser blåt ud.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Blå øjne

Indlæg af Isa/De La Creme »

Jo de kan-jeg har selv set det. Og det var ikke det blålige skær hvidt kan have i øjet. Det var den del der normal er brunt i et marsvins øje var knaldende blåt. Desværre har jeg ikke billedet af dyret mere. Det var et dyr der var hos en avler og jeg så det med egne øjne og tog billeder. Sværger croos my heart.
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Blå øjne

Indlæg af Isa/De La Creme »

Uh ja,- om øjnene var syge ved jeg ikke på det føromtalte dyr. Men de var helt ens og ikke cloudet.

Gid jeg ikke havde slettet de billeder :evil:
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

Little Diamonds

Re: Blå øjne

Indlæg af Little Diamonds »

Marsvinet er hvid/creme og der er ikke hvidt omkring øjet. Den bånd der normalt er brun er blå. Øjnene fejler ingenting og har normalt størrelse og er ikke cloudet, men hel klar og normalt.
Der er to andre, der også er bruger herinde der har set den IRL for jeg vil lige have nogle andre til at kigge og de mener også at de er blå. Jeg ved ikke om jeg kan tag et billede, da man skal tæt på for at få et billede af øjet og skal lige finde ude af, hvordan jeg slår blitzen fra :?

Little Diamonds

Re: Blå øjne

Indlæg af Little Diamonds »

Vil foresten lige høre hvad er en lethal? Har aldrig hørt det ord før

Nikoline

Re: Blå øjne

Indlæg af Nikoline »

Hvis en unge får to skimmel-gener, bliver den det, der heddet lethal white (=dødelig hvid).. Og det er not godt.

Little Diamonds

Re: Blå øjne

Indlæg af Little Diamonds »

Ok. Tak :) Så har jeg styr på hvad de unger hedder.

Isa/De La Creme
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 1461
Tilmeldt: fre 26. aug 2005 15:41
Geografisk sted: KBH

Re: Blå øjne

Indlæg af Isa/De La Creme »

Lethal er et skidt gen der kan give grimme uha deformiteter fx kan det give mærkelige øjne derfor jeg nævnte det :)
Marsvinene Ymtig, Rita, Springer, Marie, Sorte og Diva.

janelittau

Re: Blå øjne

Indlæg af janelittau »

Vi har en med blå øjne, han er meget hvid m. sort, og så er han skimmel.

Det er svært at fange den rigtige farve med et kamera, for øjene er ikke sådan lyseblå, har prøvet uden noget godt resultat.

von_fancy

Re: Blå øjne

Indlæg af von_fancy »

Som Lina skrev tidligere, når dyret er hvidt/meget hvidt så skyldes det ganske sikkert et optisk bedrag, da de ikke kan have blå øjne..

janelittau

Re: Blå øjne

Indlæg af janelittau »

Det er heller ikke himmelblå øjne han har. Han har mørke øjne, som er mørkeblå-agtig, men med et rødligtskær.
Hans far har rubinøjne med et blåligt skær.

Men det er vel det samme som marsvin ikke kan have 4 farver, selvom det nogengange ser sådan ud ? :)

Et par billeder af slagsbrorens øjne, de er blevet mørkere, eller mindre blå jo ældre han er blevet, han er på vej mod 7 mdr. nu.
Det er som sagt svært at få den rigtige farve på øjnene på billederne, men prøver lige.

Vi har flere dyr der er hvide, men der er ingen af de andre der har blå-agtige øjne. :)


Billede

Billede

Billede

Billede

Besvar