røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af Lina »

der er nogen ting i den standard, som.. ahem.. nok burde rettes.... men det kommer forhåbentligt med tiden.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af Kjelin »

Den nye standard indeholder rigtig mange fejl - desværre. Jeg ved den er ved at blive revurderet og skal opdateres, men det er en proces der tager tid.

Den med de mørke øjne hos en slate blue/skiffergrå er en helt klar fejl, for de SKAL have rubin øjne.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

janelittau

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af janelittau »

Nå, okay.. tak

Det gør nu ikke ret meget nemmere, når man forsøger at sætte sig ind i de rigtige farvebetegnelser. :)

Nu vil jeg lige opdatere farven omkring de to sidste unger, på billederne i denne tråd.
Jeg tror ikke rigtig hunnen er Slate Blue / Skiffergrå. Hun er blevet meget lys.

Hvis to mørkøjede forældre kun kan få enten røde eller rubin øjede unger, så er jeg heller ikke længere så sikker på, at de har rubinfarvede øjne.
Måske er de så røde..

Hunnens farve, der nu vokser ud, ligner heller ikke rigtig lilla, den er mere hvid/creme gennemsigtig agtig med et gulligt skær?
Det jeg så troede var hvide hår i hendes crest, er så muligvis den farve hun bliver, når hendes pels bliver lang. :o
Kan farven Safran se sådan ud, når de små? i så fald, så må hun jo have røde øjne ??

Billede Billede

Og hannen, hans "nye" udvoksede farve minder mest om alm. gylden ell lign., han bliver også lysere.
Men hvis hans søster har røde øjne, må han jo så også have røde øjne. Men synes nu ikke hans basisfarve ligner lilla ell beige.. men meget muligt at jeg tager fejl :)

Billede
Billede

Jeg må nok vente lidt længere endnu :)

von_fancy

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af von_fancy »

Grunden til de er lysere indenunder skyldes sikkert at de ikke er særlig godt gennemfarvet. Det optræder ved rigtig mange dyr når pelsen vokser sig længere.

janelittau

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af janelittau »

Det bliver nemmere og nemmere :lol:

Ja, har læst det der med farven "dårlig sort" og at chokolade også bliver mere fesen i farven, når den vokser ud, på nogle dyr.

Det er nok også derfor der bliver sagt at man skal tage billeder af hovedet.. :roll:

Jeg blev bare ret overrasket over hunnens farve skift, troede at hun var ved at blive halv skaldet nogle steder, fordi hårene er så lyse, men det kan være hun bare har en ekstremt dårlig farve så :)

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af Kjelin »

Ja som fancy siger er der lige endnu en ting at lære - du kan ikke bestemme farve udfra underfarven :shock:

Det er nemlig sådan at når dyrene ikke er farveavlet og evt har lang eller semi pels, så bliver pelsen lysere indenunder.
Det hedder dårlig gennemfarvning og er meget normalt hos kæledyr og langhår.

Et godt eks.: Kig på min hjemmeside og på den gris der hedder Kjelins shakkan. Han er ensfarvet buff, MEN hvorfor ser han så meget lysere ud på kroppen end i hovedet. Det er simpelthen fordi han har dårlig gennemfarvning. Hvis du kigger under "mere shakkan" kan du se babybilleder hvor han er buff over hele kroppen :mrgreen:

Hvis de begge har rubinøjne vil jeg stadig sige at hunnen er skiffergrå og hannen er carob.

Jeg bliver dog en smuuule i tvivl om hannen måske bare har mørke øjne med rubin skær? Dette ses rigtig tit hos chokolader.
Prøv med nogle gode close up billeder af hovederne og øjnene, hehe.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

janelittau

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af janelittau »

okay, tak :)

Kan den ene unge godt have mørke øjne, og den anden så røde ell rubin ?

Jeg er en klovn til de farver, ved det godt :oops:

janelittau

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af janelittau »

[quote="Kjelin"]Ja som fancy siger er der lige endnu en ting at lære - du kan ikke bestemme farve udfra underfarven :shock:

Det er nemlig sådan at når dyrene ikke er farveavlet og evt har lang eller semi pels, så bliver pelsen lysere indenunder.
Det hedder dårlig gennemfarvning og er meget normalt hos kæledyr og langhår.

Et godt eks.: Kig på min hjemmeside og på den gris der hedder Kjelins shakkan. Han er ensfarvet buff, MEN hvorfor ser han så meget lysere ud på kroppen end i hovedet. Det er simpelthen fordi han har dårlig gennemfarvning. Hvis du kigger under "mere shakkan" kan du se babybilleder hvor han er buff over hele kroppen :mrgreen:

quote]

Kan godt se hvad du mener.
Sådan en som mig ville nok tro han er to-farvet, hvis man kun så et billed af ham som voksen..

Men det er alså den farve de er født som der tæller.
takker :)

Brugeravatar
Kjelin
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 6946
Tilmeldt: lør 9. jun 2007 21:43
Geografisk sted: Roskilde, Sjælland
Kontakt:

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af Kjelin »

Hehe jamen der er også nok at lære :mrgreen:

Mht øjenfarver så kan du i et kuld hvor begge forældre har mørke øjne få unger med enten:
- mørke øjne
- mørke øjne og rubin øjne
- mørke øjne og røde øjne
- rubin øjne
- røde øjne
(alt efter hvad forældrene bærer på)

Den eneste mulighed for at få både rubin, røde (og evt. mørke øjne) fra to mørkøjede dyr er hvis de rødøjede unger så er himalaya.
Hos himalayaerne er det nemlig et andet gen der gør øjnene røde, end hos de øvrige rødøjede.
Det skal så også lige nævnes at mange pew (pink eyed white/ensfarvet hvid rødøjet) rent faktisk er himalaya uden tegning. Det vil altså sige at hos de fleste pew er det også himalayagenet der giver de røde øjne, og ikke p-genet.
/Malene Kjelin Morsing
Kjelins Opdræt af Sheltier
Billede

janelittau

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af janelittau »

Ja, man må sige det er meget at lære :)
så de kan ikke være hhv rød og rubin øjede, men alle andre kombinationer er mulige. med mindre der er himalaya bag, men det tror jeg ikke der er.

Er nu glad for at farven ikke tæller for langhårede, ved udstilling, med den gul-agtige farve der er ved at dukke op på hende coronet pigen, hvis hun så er skiffergrå :lol:

Tror lige jeg vil tilføje et par sider i min nye DMK udstillings standard, jvf. info herinde fra :)

Tak for jeres hjælp endnu engang :)

Siri
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 921
Tilmeldt: lør 6. mar 2004 15:02
Geografisk sted: Roskilde

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af Siri »

Det er nok også værd at understrege, at de beskrivelser der står i standarden under de enkelte farver er beskrivelser af den ideelle farve (udstillingsmæssigt) - og man kan ikke bestemme farven på et dyr alene ud fra de farvebeskrivelser, som står i standarden.
VH Mig og Pullerne

PS. Jeg bruger størrelse 40 i sko (tror jeg nok)

janelittau

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af janelittau »

Jeg har opgivet den der standard lidt, der mangler billeder af mange af de farver jeg er i tvivl om.
Og min del om satin langhårede mangler... hmm..

Nu har jeg forsøgt at læse det der står herinde, med alle bogstaverne, om farvegenetik, og jeg tror, jeg forstår lidt bedre nu, hvorfor at mine 2 mørkøjede dyr, kunne få 2 rød ell rubin øjede unger :D mor er muligvis Pp og far må så være Ppg, eller noget i den stil :)

Det er alså super med det her forum :)

Nu har jeg fået taget et par nye billeder af hun ungen, denne gang af hovedet...
Det første er taget i sol lys, men det er nok ikke en god ide ?

Billede

Billede

Billede

Billede

Drengen var ved at spise ved mor-mutten, så hans billeder kommer først om lidt.

von_fancy

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af von_fancy »

På min skærm ligner det en skiffergrå

janelittau

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af janelittau »

Han ungen

Billede

Billede

Billede


Håber billeder er ok.

janelittau

Re: røde/rubin øjne og farven chokolade, beige ell??

Indlæg af janelittau »

von_fancy skrev:På min skærm ligner det en skiffergrå
Tak, ja det tror jeg også nu.
Synes hun lignede ham fra de første billeder til start, men nåede da at blive en hel del i tvivl :roll:

Besvar