Farvegenetik del 9. Noget om Farvegenkoder

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:Som udgangspunkt så gælder det også de flerfarvede. Der findes ikke ret mange røde og slet ikke i langhårede, så jeg tror du skal satse på gylden :-)
Også selvom "prinsen" har sort hud ? xD

Pavon

Indlæg af Pavon »

Der hvor den er sort vil den jo have sort hud :-) Lidt billeder kunne måske hjælpe.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:Der hvor den er sort vil den jo have sort hud :-) Lidt billeder kunne måske hjælpe.
Hvis man kikker hvor det gyldne/røde hår sidder i huden så sidder det i sort/mørk hud ;D

Pavon

Indlæg af Pavon »

Du kan evt. kigge lidt på denne side: http://www.niffer.dk/

Der kan du se forskellen på rød og gylden. Rød er MEGET mørk ved fødslen.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Hej

Jeg fik lige en henvisning til disse sider. Supergode genetik beskrivelser :D

Hvis ├â┬®n nu kunne finde på at lave noget farve avl med langhårede, og det med tiden så skulle være ensfarvede. Hvordan kan det så gøres, da langt de fleste langhårede jeg kender er broget ? Er det ved at udvælge dem med den valgte farve og mindst hvidt på hver gang, og så håbe, at man kan få det hvide elimineret på et tidspunkt ?

Kan du sige mere om aftegningernes arvelighed ? Mht. aftegningernes arvelighed, hvor hører tans så hjemme ? Kan man sidestille denne aftegning med f.eks. hollændere ? Eller ligger der noget i farvekoderne for den, som for himalayaen ?

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Du kan desværre ikke så let slippe af med det brogede, når først det er inde i en stamme... Jeg har førhen avlet meget med brogede kæledyr (tofarvede og trefarevde), og ├â┬®n eneste gang, er der dukket en ensfarvet op.

Så jeg er ret sikker på at vejen frem er at anskaffe nogle ensfarvede avlsdyr.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Indlæg af Lina »

Tror specielt den store synder er det hvide pletningsgen.

Ellers bør man nok vælge dyr med minimalt '2-farvning', hvis man ikke kan finde helt ensfarvede.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Indlæg af Perlas »

husk også på at 2-farvede dyr hvor den ene farven IKKE er hvid (f.eks. sort/gylden) genetisk er 3-farvet, da hvid skal regnes med selv om det ikke er synligt på marsvinet :wink: (er i hvertfall det jeg har lært, men er rett ny i dette ...) brugte selv lang tid på at få det inn i mitt hoved .. :roll: :oops:
Tine
Billede

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Hvorfår skal man regne den hvide med ?

Jeg ville umiddelbart tro, at en sort/gylden ville være aaB_C_ep_P_SS. Men det kan måske godt være, at den er Ss, og så ikke har hvide hår alligevel ? Eller er det fordi den er ep man skal "regne" den hvide med ?

Hvis man skal lave ensfarvet skal man måske gå efter dyr der er E eller e (afhængigt af om det er en mørk eller lys farve man går efter) ?

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Indlæg af Perlas »

Lone skrev:Eller er det fordi den er ep man skal "regne" den hvide med?
så vidt jeg har forstått, ja ... men jeg er som sagt ikke nogen ekspert på dette ...

vil selv avle langhår i ensfarvet sort og chocolade :D
Tine
Billede

Pavon

Indlæg af Pavon »

Tans arvelighed: Tan er i "familie" med agouti (A). I samme familie er solid agouti (A(r)). Tan skrives A(t)) og dominerer over ensfarvet, mens alm. agouti dominerer over tan. Jeg ved ikke lige hvor i rækken Solid står, men det er i hvert fald en god id├â┬® at holde dem adskilt i avlen, altså ikke parre f.eks agouti og tan sammen. Ensfarvet kan altså ikke bære på tan, men tan kan bære på ensfarvet.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Meget fint - så blev jeg det klogere - tak :D

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Jeg må sige jeg heller ikke rigtig er med på den med at "regne det hvide med". ep som giver tofarvede og s som giver det hvide har jo ikke noget med hinanden at gøre.

Brugeravatar
Perlas
Vild med mutterne :-)
Vild med mutterne :-)
Indlæg: 2003
Tilmeldt: ons 14. sep 2005 11:15
Geografisk sted: Bygland i Setesdal, Norge
Kontakt:

Indlæg af Perlas »

jeg ved godt at de ikke har med hverandre at gøre, var nok jeg som ikke forstod spørsmålet helt ...

men som sagt, jeg kan godt ha missforstået det hele, jeg har bare fått vide at f.eks. min Bumble Bie som er sort/gylden, genetisk er trefarvet ... men jeg skal ikke påstå noget mere, bør nok lese lidt mere på det først, i det mindste :oops:
Tine
Billede

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Et tofarvet (ep) dyr kan vel i teorien godt være genetisk trefarvet såvel som en ensfarvet genetisk kan være tofarvet også... Hvis det er så lidt at man ikke ser det hvide.

Besvar