Farvegenetik del 9. Noget om Farvegenkoder

Spørgsmål og svar om racer, farver & genetik.

Redaktør: Redaktører

Pavon

Farvegenetik del 9. Noget om Farvegenkoder

Indlæg af Pavon »

Så er jeg lidt på banen igen :-) Det efterfølgende er godt nok noget mere omfattende end jeg havde regnet med, så det bliver altså delt op i etaper, da det ellers bliver for uoverskueligt.... For mig :-)

Jeg gør igen lige opmærksom på, at jeg ikke på nogen måde er super ekspert på genetikområdet, men emnet er noget der interesserer mig og jeg vil gerne dele det jeg ved med andre der har interesse i det. Med andre ord... Der kan sagtens være fejl og andre mangler i materialet. I er selvfølgelig meget velkomne til at stille spørgsmål og rette mig, hvis jeg er helt galt på den :-)

Gylden agouti er "vildfarven" og der er ud fra den, at alle de forskellige farver er opstået via mutationer, som der så er avlet videre på. Den gylden agouti som dommeren gerne vil se på udstillingerne ligner dog ikke den vilde form ret meget. Dette er sikkert pga. nogle ukendte gener som jeg ikke kan fortælle noget om, da de jo er ukendte :-). Jeg kan dog fortælle at den bl.a mørkere farve som er ønskelig foran dommeren, er opstået ved at man hele tiden udvælger de dyr med den "bedste" farve til videre avl. Dette gælder selvfølgelig også med mange af de andre farver og pelskvaliteter for den sags skyld.

Genkoden for gylden agouti: AABBCCEEPP

Som repetition kan jeg lige oplyse hvad de forskellige bogstaver i denne farvekode fortæller:
A = Agouti, som giver "flerfarvede" hårstrå. En basisfarve og en priknings-/bånd-farve.
B = Sort basisfarve
C = Farven er "intens" dvs. ingen fortynding af hverken sort eller rød (som er de eneste farvepigmenter marsvinet har. Alle farvene er altså udsprunget af disse 2 farver i mere eller mindre fortyndet grad). Den kan selvfølgelig også have hvidt på sig, men hvid er som bekendt ikke en farve :-)
E = Tillader at den sorte farve kan ses. Hvis den havde været ee ville marsvinet have været gyldent, hvilket igen gør at marsvinet godt kan "bære" på agouti, selv om dette er dominant over for ikke agouti... Meget forvirrende.
P = Mørkøjet.

Efterfølgende vil jeg bare liste en masse farvekoder op evt. med kommentarer til nogle af dem, hvis jeg glemmer nogle må i spørge, hvis i ikke selv kan gætte dem :-)

Først dem fra den rene ensfarvede "mørke" skala:
Sort: aaBBCCEEPP
Lilla: aaBBCCEEpp
Skiffer: aaBBCCEEp(g)p(g)
Fortynder vi dem lidt via B-genet er der:
Chokolade: aabbCCEEPP
Beige: aabbCCEEpp
Carob: aabbCCEEp(g)p(g)

Selvom ovenstående farver er renavlede er det ikke sikkert at de lever op til farven som ønskes på udstillingsdyr. F.eks har jeg læst at de bedste chokolader skulle være: aabbCc(r)EEPp, men nu drejer det sig jo ikke om udstillingsdyr men bare om farver generelt, så pyt med det :-) Måske mere om dette en anden god gang.

Det var lidt om ensfarvede dyr fra den "mørke" farveskala, så nu må det være de "lyses" tur.. De komplicerede med det vidunderlige C gen *suk* og lidt "e" :-)

Først de mørkeste i den "lyse" skala, som er Rød og Gylden. Rød bør så vidt jeg ved være "sort baseret" og Gylden bør være "chokolade" baseret. Dette har blandt andet noget med hudpigmenteringen at gøre. Rød har mørk/sort hud (ses på poter og ører), mens gylden skal have "lys"/upigmenteret hud. Dettt kan Maria nok fortælle mere om end jeg, men her ihvert fald koderne:

Rød: ??BBCCeePP
Gylden: ??bbCCeePP/pp

Der er ? ved agoutigenet pga. "e" som gør at "mørk" farve ikke kan ses, man ved altså ikke om dyret er agouti "indenunder"(agouti indeholder altid en basisfarve fra den "mørke" skala og en prikningsfarve fra den "lyse" skala). Dette overrasker gang på gang opdrættere, som "har lært" at Agouti er dominant... Hvordan kan der dog så komme agoutiunger fra et forældrepar hvor ingen er Agouti? F.eks er forældredyrene henholdsvis sort/gylden og gylden? Jo, simpelthen fordi den sort/gyldne er aaB_CCe(p)e(p)P_ og den gyldne er AAbbCCeeP_. Der er sikkert også andre muligheder, men dette er et eksempel på hvad der kunne give Agouti afkom, uden at forældrene er det.

PP/pp fordi der både findes en mørkøjer og en rødøjet variant, om det også er tilfældet med Rød, ved jeg faktisk ikke.

Buff: ????c(x)c(x)eeP_
Safran: ????c(x)c(x)eepp

Buff og Safran er også ret ens i genkoden, den eneste umiddelbare forskel er øjenfarven. Buff er mørkøjet og Safran er rødøjet.

Også hos dem kan der gemme sig Agouti "inden under", derfor spørgsmålstegnet ved Agouti genet. Der er også ? ved "B" genet, da de kan være både sort eller chokolade baseret, jeg vil dog tro at sort kan give mørk pigmentering, så mon ikke den "ideelle" Buff/Safran er chokobaseret?

c(x) betyder at de kan være enten c(k) eller c(d). c(k) skulle give helt mørke(sorte) øjne og c(d) skulle give "en snert" af rubinfarve i øjnene (hedder stadig mørkøjet).

Buff/Safran kan altså have følgende farvegenkoder, når man bruger alle "c" mulighederne:
????c(k)c(k)eeP_/pp (sorte øjne når det gælder Buff)
????c(d)c(d)eeP_/pp (Snert af rubinøjne, når det gælder Buff)
????c(k)c(d)eeP_/pp

Om dyret den ene eller den anden kombination er nok så godt som umuligt at se med det blotte øje i mange situationer og det gør det ikke nemmere at c(k) ikke er fuldstændig dominant over c(d), hvilket måske giver en 4. mulighed, nemlig: ????c(d)c(k)eeP_/pp. Man kan altså ikke bare pga. f.eks et rubin skær i øjnene sige, at dyret er c(d)c(d). Man vælger derfor tit "bare" at farven er Buff, hvis den ser lysere ud end Gylden og mørkere end Creme. Dette gælder selvfølgelig kun når vi snakker stambogsføring af Kæledyr, Langhår, Teddy og evt. andre racer hvor farven ikke er det der avles efter. De opdrættere, der avler ensfarvede, satiner og/eller crestede i Buff/Safran ved selvfølgelig noget mere om avlsdyrene og om det vitterlig er Buff/Safraner de har foran sig.

Fortsættes.....

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Okay nu fik så hivet fat i det med chokoladen og C genet igen, det var det vi snakkede om på udstillingen. Jeg var lige inde og se under C genet og der står at c(r) er det som giver rubin eller sølvagouti. Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det, men jeg forstår bare ikke hvordan det gen skulle give en bedre chokoladefarve. Ville det sige at jeg egentlig burde parre en cinnamon eller sølvagouti ind over mine chokolader?

Hører sepia til det der c(r) gen?

Pavon

Indlæg af Pavon »

Er lige ved at indstallere ny pc, men skal nok svare.

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Grambow skrev: Hører sepia til det der c(r) gen?
En sepia er sådan set en buff bare med E_ i stedet for ee.

Pavon

Indlæg af Pavon »

Odgaard skrev:
Grambow skrev: Hører sepia til det der c(r) gen?
En sepia er sådan set en buff bare med E_ i stedet for ee.
Ehm nej, en Sepia er en Sort med modifikation på C genet ;-)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

OK, så den skal ha aa?

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Hvad er så en A_ B_ c(x)c(x) E_ P_? En buff agouti?

Pavon

Indlæg af Pavon »

Odgaard skrev:Hvad er så en A_ B_ c(x)c(x) E_ P_? En buff agouti?
Ja, en Buff agouti har enten c(k) eller c(d) :-)

Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Rød: ??BBCCeePP
Gylden: ??bbCCeePP/pp
Hvis den her holder helt, vil det så ikke sige, at du ikke kan ha et marsvin der er sort/gylden/hvid? For så vil bb jo lave sort om til chokolade.

Pavon

Indlæg af Pavon »

Odgaard skrev:
Rød: ??BBCCeePP
Gylden: ??bbCCeePP/pp
Hvis den her holder helt, vil det så ikke sige, at du ikke kan ha et marsvin der er sort/gylden/hvid? For så vil bb jo lave sort om til chokolade.
Jo, kan man godt. Ovenstående gælder i første omgang for ensfarvede. Som jeg skrev har gylden og rød, så godt som samme kode, men skal nok prøve at uddybe i senere afsnit :-) Og hvis jeg ikke kan finder vi bare en løsning sammen :-D

Anonymous

Re: Farvegenetik del 9. Noget om Farvegenkoder

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:Først de mørkeste i den "lyse" skala, som er Rød og Gylden. Rød bør så vidt jeg ved være "sort baseret" og Gylden bør være "chokolade" baseret. Dette har blandt andet noget med hudpigmenteringen at gøre. Rød har mørk/sort hud (ses på poter og ører), mens gylden skal have "lys"/upigmenteret hud. Dettt kan Maria nok fortælle mere om end jeg, men her ihvert fald koderne:
Hvis man udelukkende avler på gyldne med meget lys hud (altså bb), ender man oftest med dyr, hvor pelsfarven også lysner. Det lader altså til, at der er et ukendt modfikationsgen, der hænger sammen med det lille b og påvirker pelsfarven. Dette gør sig især gældende ved de rødøjede gyldne. Problemet er knap så stort ved de rubinøjede og endnu mindre ved de mørkøjede (men det er altså gældende for alle tre varianter alligevel).

I praksis får man de bedste gyldne ved at stræbe efter Bb (altså sortbaseret, men bærende på chokoladebasis) - eller sådan i lidt mere dagligdags tale ved at kombinere dyr med lyst pigment med dyr med mørkt pigment - eller (optimalt, men utopisk) ved at have en jævn medium hudfarve i sin avl, så man undgår 'udsving' i hudfarven). Denne jævne medium farve er ikke lys, ikke sort - altså en mellemting, som vi har analyseret os frem til skyldes kombinationen Bb. Kig fx på min avatar - d├â┬®n hudfarve stræbte jeg efter, da jeg avlede. Den er ikke lys, ikke sort - jeg plejer at beskrive den som "grå" ;-)

NB: Ovenstående harmonerer ikke med DMKs gældende standard, som foreskriver lys hudfarve på de gyldne. Til gengæld harmonerer det rigtig godt med den måde, de gyldne reelt bedømmes på på udstillingerne, hvor dyr med lys hud ofte bliver dømt ned pga. den lyse pelsfarve, der følger med.

Anonymous

Re: Farvegenetik del 9. Noget om Farvegenkoder

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:Rød bør så vidt jeg ved være "sort baseret" og Gylden bør være "chokolade" baseret. Dette har blandt andet noget med hudpigmenteringen at gøre. Rød har mørk/sort hud (ses på poter og ører), mens gylden skal have "lys"/upigmenteret hud.
Gælder det med hudfarve også hvis man har en 3 farvet sheltie unge der har noet gylden/rød på sig? xD *SS*

Pavon

Re: Farvegenetik del 9. Noget om Farvegenkoder

Indlæg af Pavon »

TopCoat skrev:
Pavon skrev:Rød bør så vidt jeg ved være "sort baseret" og Gylden bør være "chokolade" baseret. Dette har blandt andet noget med hudpigmenteringen at gøre. Rød har mørk/sort hud (ses på poter og ører), mens gylden skal have "lys"/upigmenteret hud.
Gælder det med hudfarve også hvis man har en 3 farvet sheltie unge der har noet gylden/rød på sig? xD *SS*
Jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvad du mener, men ja :-D Uddyb gerne lidt nærmere.

Anonymous

Re: Farvegenetik del 9. Noget om Farvegenkoder

Indlæg af Anonymous »

Pavon skrev:
TopCoat skrev:
Pavon skrev:Rød bør så vidt jeg ved være "sort baseret" og Gylden bør være "chokolade" baseret. Dette har blandt andet noget med hudpigmenteringen at gøre. Rød har mørk/sort hud (ses på poter og ører), mens gylden skal have "lys"/upigmenteret hud.
Gælder det med hudfarve også hvis man har en 3 farvet sheltie unge der har noet gylden/rød på sig? xD *SS*
Jeg er ikke helt sikker på at jeg ved hvad du mener, men ja :-D Uddyb gerne lidt nærmere.
Hihi!
Jeg mener at f.eks så en unge jeg har fået nu her, han har nogle gyldne/røde "pletter".
Og så ved jeg ikke om det med at man kan se på huden om det er den ene eller anden farve(rød/gylden), om det også gælder ved et "fler-farvet" dyr? xD

Pavon

Indlæg af Pavon »

Som udgangspunkt så gælder det også de flerfarvede. Der findes ikke ret mange røde og slet ikke i langhårede, så jeg tror du skal satse på gylden :-)

Besvar