Mine to hanner kan ikke sammen :(

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Leise00
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. nov 2015 11:15

Mine to hanner kan ikke sammen :(

Indlæg af Leise00 »

Kære Mutterne.
Jeg er helt ny i dette forum, og er desperat efter nogle gode råd.

Mine to han-marsvin der går sammen slås, bider og parre hinanden konstant efterhånden. Mit ene marsvin er begyndt at "skrige" når den anden prøver at nærme sig, og for mig at se er det en advarsel og råb om hjælp at den simpelthen skriger. Når det sker skiller jeg dem selvfølgelig ad, jeg har en pop-up kravlegår der kan slås ud på gulvet hvor den ene så kan få lov at gå.

Mine hanner er næsten 2 år nu, og jeg synes jeg har ventet meget tålmodigt på at de ville falde mere til ro, som mange har fortalt mig de ville når de kom over teenagealderen. Jeg har en vendinde der har 2 han marsvin fra samme familie som har det helt fantastisk sammen, de putter op af hinanden og nyder hinandens selskab. Det synes jeg aldrig rigtig mine gør, det virker mere som om de bare holder hinanden ud men ikke at de nyder hinandens selskab? (de vælger f.eks. ofte at tage en lur i hver ende af buret, altså langt væk fra hinanden?)

Mine hanner er søskene og har været sammen lige fra fødsel.
Jeg synes jeg har prøvet mange ting for at gøre det bedre, jeg har købt et større bur, der nu er 120 x 60. Jeg har lavet hængekøjer til dem så de har en hver, og de har en træ bue man kan ligge under, de har haft alt muligt legetøj, bl.a. også den store pop-up kravlegård.
Jeg har desværre ikke plads til 2 adskilte bure permanent, da jeg bor i en lille taglejlighed med skråvægge.

Hvis ikke jeg kan finde en løsning bliver jeg nød til at give dem til nogen der har bedre pladsmuligheder eller har flere andre marsvin, hvor de kan få et bedre liv!

Håber der er nogen der kan give nogle gode råd!

Leise00
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. nov 2015 11:15

Re: Mine to hanner kan ikke sammen :(

Indlæg af Leise00 »

Leise00 skrev:Kære Mutterne.
Jeg er helt ny i dette forum, og er desperat efter nogle gode råd...

PLEASE PLEASE PLEASE hjælp mig!

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Mine to hanner kan ikke sammen :(

Indlæg af putte »

Nu er jeg slet ikke marsvine ekspert men jeg mener at have læst herinde et sted, at hvis man har en rigtig bisse, at så kan man prøve at give den en timeout, ved at man sætter den i et andet bur og så ind i et andet rum og hvor den intet menneske-kontakt har for et par dage. Selvfølgelig skal han have mad og vand men det skulle så også være den eneste form for kontakt. Og så efter et par dage så prøve at sætte dem sammen igen på neutral grund og fortsætter det, så må mutten have en timeout igen.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det hjælper og om metoden er holdbar men syntes bare at have læst det herinde.
Jeg ved godt at du skriver, at du ikke har plads til et ekstra bur men jeg ved desværre ikke andet.
Men jeg kan godt forstå at det er svært for har selv stået i samme situation med vores to små muttepiger og hvor det desværre endte med at jeg fandt et andet hjem til bissen og så beholdte hendes søster og moren.
Men jeg håber at du finder en løsning.

Leise00
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. nov 2015 11:15

Re: Mine to hanner kan ikke sammen :(

Indlæg af Leise00 »

putte skrev:Nu er jeg slet ikke marsvine ekspert men jeg mener at have læst herinde et sted, at hvis man har en rigtig bisse, at så kan man prøve at give den en timeout, ved at man sætter den i et andet bur og så ind i et andet rum og hvor den intet menneske-kontakt har for et par dage. Selvfølgelig skal han have mad og vand men det skulle så også være den eneste form for kontakt. Og så efter et par dage så prøve at sætte dem sammen igen på neutral grund og fortsætter det, så må mutten have en timeout igen.
Jeg ved selvfølgelig ikke om det hjælper og om metoden er holdbar men syntes bare at have læst det herinde.
Jeg ved godt at du skriver, at du ikke har plads til et ekstra bur men jeg ved desværre ikke andet.
Men jeg kan godt forstå at det er svært for har selv stået i samme situation med vores to små muttepiger og hvor det desværre endte med at jeg fandt et andet hjem til bissen og så beholdte hendes søster og moren.
Men jeg håber at du finder en løsning.
Tak for dit svar :-) Jeg vil prøve at undersøge det nærmere og måske låne et lidt mindre bur til at stille i et andet rum i en midlertidig periode. God dag!

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Mine to hanner kan ikke sammen :(

Indlæg af putte »

Hvis jeg finder det indlæg hvori det står, så skal jeg nok lige give besked.
Også god dag til dig og i øvrigt velkommen til herinde :)

putte
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 45
Tilmeldt: tors 23. jul 2015 23:52

Re: Mine to hanner kan ikke sammen :(

Indlæg af putte »

Jeg har nu fundet den tråd hvori jeg havde læst om time out-metoden. Det er den tråd som hedder " mit gamle marsvin napper/bider dens nye legekammerat". Tråden er også herunder Adfærd og Psykologi og er en af de første.
Jeg håber at det lykkedes for dig.

Leise00
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 26. nov 2015 11:15

Re: Mine to hanner kan ikke sammen :(

Indlæg af Leise00 »

Mange tak :hug

Hvis der er nogen andre der har nogle gode råd, så tager jeg imod dem med kys hånd.. :D

Besvar