mit "gamle" marsvin napper/bider den nye legekammerat

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Cookie
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre 4. sep 2015 17:04

mit "gamle" marsvin napper/bider den nye legekammerat

Indlæg af Cookie »

hej med jer. jeg håber i kan komme med et godt råd. jeg mistede desværre et af mine to elskede marsvin i tirsdags (hun fik det pludselig dårligt og måtte aflives). for at det tilbageblevne marsvin (lady på snart 3 år) ikke skulle gå hen og blive ensomt var vi ude at købe en ny lille hun i onsdags. vi har forsøgt at introducere de to for hinanden på neutral grund på gulvet med små godbidder og hø i en fælles bunke på midten. De fik snust lidt til hinanden og den lille fulgte efter den store når hun løb rundt på gulvet. men efter kort tid begyndte den store at bide den lille....også hvis hun sad helt stille i et hjørne og på ingen måde generede hende. hun går simpelthen helt umotiveret hen og napper ud efter hende....og den lille piber naturligvis hjerteskærende når det sker. Har ikke set nogen skader på lille cookie endnu, og det jeg jo også for enhver pris undgå. har også lagt mærke til at Lady brummer lidt og skærer tænder de fleste gange inden hun bider. hvad skal jeg gøre? er det mon noget jeg er nødt til at acceptere i en periode fordi den store lige skal vise den lille at hun altså er øverst i rangordenen? eller...? er der nogen der har nogen erfaringer på området? jeg har indtil videre valgt at lade dem være i hvert sit bur, da jeg er bange for at den store skal gøre den lille ny fortræd:-(

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: mit "gamle" marsvin napper/bider den nye legekammerat

Indlæg af Mysteries »

Jeg tror det handler om at den store viser den lille hvor skabet skal stå. Bliver hun for meget, så kan det nogle gange hjælpe at skille dem ad og isolere den aggressive af dem. Med isolation mener jeg: et lille bur og ingen marsvine- eller menneskekontakt andet end at man giver hende mad og vand. Lad hende bo under disse spartanske forhold i 2-3 dage, og prøv så igen. Kan evt. gentages hvis det bliver ved. Nogle marsvin bliver lidt mildere stemt og vil hellere acceptere en ny makker, fremfor at skulle bo alene igen. Det er dog ikke alle det virker på.
Christina

Cavia Porcellus
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 3
Tilmeldt: søn 27. sep 2015 17:18

Re: mit "gamle" marsvin napper/bider den nye legekammerat

Indlæg af Cavia Porcellus »

Hej for det første skal den efterladte havde tid til at komme over sit tab. det kan ske at hun ikke spiser så meget i et stykke tid. jeg ville give det en uges tid eller bare ind til at hun spiser rigtigt igen. det er er god ide du fik med at den skal havde en ven. men altid lad dem mødes på neutral sted. hold øje med dem i 2-3 dag eller mere alt efter hvordan de reager på hinanden.
men hvis det forsætter med at den ene bidder den anden, så SKAL de adskilles de kan ikke sammen. men nu hvor du har sat dem sammen er det måske lidt svære men lad dem skilles af ind til at den efterladte er over sit tab.

Mange glade Piben fra

Cavia Porcellus :D

Besvar