At gøre tam.

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Mysse
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs 30. sep 2014 12:45

At gøre tam.

Indlæg af Mysse »

I søndags var vi ude og hente to dejlige drenge; Cookie (Alaska von Holt) og Brownie (Cornelius von Holt).

De første to dage fik de lov at gå og putte og passe sig selv i buret. Herefter har de været i hænderne mindst to gange dagligt, et lille kvarters tid ad gangen med en godbid foran snuden, da vi har læst, at mutter sjældent kan sige nej til god mad. Flere steder på nettet står der, at det er en supergod id├®, hvis man vænner dem til at guffe lidt, når de er "på armen", så de lærer, at der ikke sker noget farligt.

Men det er så her, tingene bliver lidt mærkelige, for de NÆGTER ganske enkelt at spise, når de er oppe. Een bid fra hver er det blevet til. De vil heller ikke spise, når man byder dem fra hånden i buret.

Indtil videre er de blevet fristet med følgende:

Æble
Gulerod
Agurk
Kål
Broccoli
Græs/mælkebøtter
Squash

Men intet har interesse før de er "frie og alene i buret". Så gumler de løs. Vi har endda forsøgt med KUN at give frisk grønt, når de skal håndteres, men de bider ikke rigtig på maddingen. Derfor søger vi nu gode råd til hvad der ellers kan gøres. Det er ikke fordi vi regnede med, at det blev let, da vi har fin forståelse for, at opdrætteren ikke kan nå at håndtæmme alle sine unger, når nu der avles så mange, men det undrer os, at al mulig frisk mad ikke kan friste.

De kalder desuden heller ikke på mad, hvis skålen er tom, eller "ved fodringstid", som vi ellers har læst skulle være normen, når man, som vi,fodrer til ret fast tid.

På forhånd tak for hjælpen

MKBaun
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 18
Tilmeldt: fre 20. sep 2013 08:47

Re: At gøre tam.

Indlæg af MKBaun »

Tid, tid, tid!
Det er sikkert unger eller ungdyr, og de er lige flyttet. De er bange og tør derfor ikke spise når de er oppe eller fra hånden.... endnu! For det skal nok komme. De har kun boet ved jer i 5 dage. Giv det et par uger, så vil de begynde at vende sig til jer. Men gør som du skriver, og bliv ved med det. Lige pludselig finder de ud af det ikke er farligt.
Jeg ved godt det kan være svært at være tålmodig, især hvis der er børn.
Og så kan jeg tilføje at jeg også har en von Holt, og han er den største kælegris og står altid ved glasset og tigger når jeg kommer ind i rummet. Men han var også en lille bange fis da han flyttede ind sidste år.

Besvar