Øv så skete det der ikke måtte ske

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Alvin/ Albert
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør 27. sep 2014 01:04

Øv så skete det der ikke måtte ske

Indlæg af Alvin/ Albert »

Hej
Jeg er ny herinde, jeg har to drenge.
Har haft dem i 2 måneder hvor de har gået sammen i et bur 100x 70, det gik fint.
Men efter de fik et dobbelt bur 120 x 70 og med en trappe op, så de havde dobbelt plads. Er det desværre gået galt.
De er efter hinanden, de klapper tænder og små slås.
Har måtte sætte den ene op på første sal i en lille uges tid, men når jeg skulle rense buret, har de så godt kunne finde ud af det, men så i går skete det så, de kommer sammen på første sal, hvor de begynder at slås ville skille dem og det fik min hånd at mærke de bidder begge to, en i min finger og den anden i hånd overfladen. Men tænk hvad de kunne have gjort ved hinanden :mozilla_cry:
Men nu tænker jeg lidt om oversagen kan være at den ene han, han kløer sig meget, han har masser af skæl, men intet hårtab, men så så jeg efter episoden at han havde små (på størrelse men en sy nål) sår i huden. Tror det er efter han klør sig, kan det være oversagen, til at han var så sur på den anden, ved godt nok ikke hvem der startede.

Hilsen
Alvin og Albert

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Øv så skete det der ikke måtte ske

Indlæg af Mysteries »

Hvis den ene har skæl og klør sig, og evt. også småsår (som måske eller måske ikke er bidsår), så bør de ses af en dyrlæge. Masser af marsvin har skab, og det kommer for alvor i udbrud når de stresses, som f.eks. hvis de ikke kan enes. Skab er dødeligt hvis ikke det behandles, og begge marsvin skal behandles.
Et hanpar, der ellers har fungeret, kan få problemer med at enes hvis man ændrer på deres miljø. Så skal de pludselig til at forholde sig til at have mere eller mindre plads og hvordan deres hierarki så skal være.
Du kan prøve at holde dem adskilt nogle dage, hvor du heller ikke kæler med dem, men kun lige fodrer dem og ellers ikke har kontakt. Efter nogle dage i isolation på den måde, vil nogle marsvin være mere ydmyge når de sættes sammen igen. Sæt dem sammen på neutral grund, f.eks. på gulvet, med en masse grønt der kan adsprede dem, og lad dem finde ud af det sammen, inden de sættes i et rent bur. Hvis det stadig ikke går efter det, kan det være du skal overveje at få dem kastreret og finde en hun til hver i stedet.
Christina

Besvar