Han tisser på os

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
brøndum
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 22. mar 2014 08:45

Han tisser på os

Indlæg af brøndum »

Hej allesammen.

Er helt ny herinde, og har lige anskaffet mig et marsvin onsdag og et igår. Den i onsdags var købt som værende en hun, men det viser sig så, efter vi har købt den anden hun, at det er en han.
Nu er vi så i tvivl om hvad vi skal gøre. Vi købte jo to for at de kunne holde hinanden med selskab. Nogle ideer??

Men nu til det egentlige spørgsmål. Vores han, nuller, han har 6 gange i dag tisset på os/tæppet... Hvorfor i al verden gør han det? Han har ikke engang drukket halvdelen af sin vandflaske.... Men 4 gange har vi måttet skifte tøj, og 2 gange måttet finde et nyt tæppe og prøve at tørre sofaen. Kan vi stoppe eller undgå det på en eller anden måde, da det er virkelig træls fordi han tisser meget.. :-|

Håber i vil hjælpe, på forhånd tak :-)

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Han tisser på os

Indlæg af Mysteries »

Hvis jeres to marsvin er unge eller I ikke har planer om unger, skal I nok skille dem ad. Marsvin kommer i brunst hver 16. dag fra de er omkring 4 uger, og selvom de kan blive drægtige meget tidligt er det ikke tilrådeligt. Vent gerne til de er min. et halvt år og har fået lidt krop og størrelse. Hvis ikke de skal have unger, kan I overveje at få hannen kastreret. Det kan gøres relativt tidligt, når der er testikler at fjerne og hannen vejer en 7-800 g. Bed evt. dyrlægen om en vurdering af om han kan kastreres nu eller skal vente til senere. Indtil da kan de gå i hvert sit bur op ad hinanden, så de kan snakke sammen gennem tremmerne.
Marsvin bliver sjældent renlige. De tisser der hvor de er, og skelner ikke mellem om de tilfældigvis ligger på en god soveplads i buret eller på et tæppe i skødet eller i sofaen. Hvis de er ude længe ad gangen, så melder tissetrangen sig gerne. Mange marsvin giver tegn til at det er tid at komme ind i buret og tisse, ved at blive urolige og måske bide i tæppe eller tøj. Et godt tip, når de er ude og hygge, er at tage et stykke voksdug og pakke et håndklæde omkring, og så bruge det som underlag på skødet eller sofaen. Så er det kun håndklædet der bliver vådt og ikke ens tøj.
Mht. hvor ofte de tisser, så er det sådan at de har et stort væskebehov (ca. 100 ml pr. kg. pr. dag) som de til dels får dækket gennem grøntfoder, dels ved at drikke fra vandflasken. Og en del skal jo så også ud igen, så ja, de kan godt tisse lidt ofte.
Christina

brøndum
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 22. mar 2014 08:45

Re: Han tisser på os

Indlæg af brøndum »

Tak for svar Christina :P Det er forfærdelig irriterende at han tisser på os så mange gange. Han kan selv tisse igennem 4 lag tæppe.. Kan være jeg skal prøve det med voksdugen :)

Vores to marsvin går ikke sammen nu, da hun er alt for ung og tynd til at få unger. Men de gik sammen en time inden vi fandt ud af at Nuller var en han, så vi krydser fingre for at der ikke nåede at ske noget, selvom han var oppe på hende mange gange.

Har lige bygget et skabsbur igår som de går i (på hver deres etage), men det var jo ikke det der var meningen da vi anskaffede os to. Men vi ser tiden an, og så må de jo gå adskilt indtil hun bliver gammel nok til at kunne få unger. Vi overvejer at beholde 2 af ungerne. En til Nuller (hannen) og en til Nala (hunnen) så de får noget selskab i hver deres bur. Selvfølgelig bliver det en af deres eget køn de kommer til at gå med. Og/ellers så overvejer vi så at få Nuller kastreret, så de kan gå sammen. Det er nok det mest optimale, men selvfølgelig også det dyreste. :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Han tisser på os

Indlæg af Lina »

så dyrt er det ikke nødvendigvis at kastrere.. hvis man bor indenfor en fornuftig afstand af Slangerup - for der bor Trine Cramon, som nok p.t. er den billigste mht kastration, og flere af os har fået kastreret ved hende.

Men ja, kastration er den bedste løsning... ellers kommer der nok til at gå temmelig lang tid hvor begge skal gå alene, og ikke alle hunner har psyken til at være 'adskilt' fra flokken. Jeg tænker at det er små unger... sådan i 4-6 ugers alderen? For det giver så, i min verden, mindst 6-7 mdr før hunnen bør parres.
Næste problemstilling er så... at ultimativt kommer der mindst ├®n han og ├®n hun i kuldet, men den teori er dyrene ikke altid friske på... I kan få et kuld med kun hanner eller kun hunner, og så står I med lidt det samme problem. En anden ting man skal have med i regnestykket, det er at det heller ikke er risikofrit for hunnen at blive drægtig/føde. Jo, i langt de fleste tilfælde går det altså godt... men hvis det ikke gør, så er det virkeligt ikke særligt sjovt at stå med, og kan samtidigt også blive en dyr affære med et akut kejsersnit nede ved dyrlægen, med ingen garanti for overlevende.
Jeg skal gerne være den første til at indrømme at når man er vidne til en fødsel, så er det helt fantastisk, og det er råhyggeligt at have unger - men inden man går igang, så bør man lige overveje alle aspekterne, positive som negative, for det er altid bedre at stå med 'pyyyh alt gik godt' end 'øv, hvorfor var der ingen der fortalte at det her kunne ske'.
Personligt ville jeg nok kastrere, og så går der en måned til han må gå med hende og dyrke 'safe sex' - eller kigge på en ven til hver, mest baseret på tidsrammen :-)
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

brøndum
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 22. mar 2014 08:45

Re: Han tisser på os

Indlæg af brøndum »

Jeg bor 204 km fra Slangerup, så det er noget af en tur som jeg helst ikke vil udsætte min lille nuller for, da han formentlig vil blive stresset af larmen fra bilen (den larmer meget på motorvej). Men ja, Nala er 3-4 uger gammel og nuller er 7 uger eller sådan noget, så synes personligt også at de er alt for unge til selv at få unger. Så håber ikke han fik held af det da de gik sammen en times tid. :(

Men her i mit område, der koster det 1200 kr at få kastreret et marsvin, og det er rigtig mange penge, når man bare er i lære :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Han tisser på os

Indlæg af Lina »

De plejer nu at være ret gode til at køre bil - husk at vi slæber dem til og fra udstilling - men ja, 200km er jo lidt af en sviptur :-)
Så tror jeg bare at hvis det var mig, at jeg så ville kigge efter en ven til hver... de bliver så dejligt glade af det.
Men et stort thumbs up for at du opdagede så hurtigt at de var hvert sit køn og fik dem skilt ad... nogen opdager det først når ungerne ligger der.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

brøndum
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 22. mar 2014 08:45

Re: Han tisser på os

Indlæg af brøndum »

Jeg har fundet et sted i Skanderborg hvor de kastrere dem til 900 kr. Det kan jeg godt gå med til. Har lige prøvet at kontakte dem angående hvordan de kastrere dem. Vil helst gerne have det gjort med den "nye" metode, da jeg har hørt den skulle være bedre :)

Har du nogle erfaringer med dette? :roll:


Og tror kun jeg opdagede det relativt hurtigt, fordi jeg arbejdede i en dyrehandel da jeg var 15-16 år, og derfra fik lidt kendskab til kønnene. Derfor kunne jeg ret hurtigt se det, da de to kom ud og kunne sammenlignes med hinanden :)

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Han tisser på os

Indlæg af Lina »

Jeg har fået kasteret ved begge metoder... det er jo trods alt ikke den store statistik.. med vel en ca 5 dyr på hver, men her i huset har jeg haft 2 på den gamle metode, der fik komplikationer og ikke klarede den, og ingen med den nye.
Jeg foretrækker den ny... osse fordi selve såret ikke har samme tendens til at blive kørt igennem underlaget som ved den gamle.
Noget du kan være obs på, det er 'før-proceduren'. Det sker nemlig at ikke alle dyrlæger har lige meget styr på marsvinekastration som de selv tror, fordi de har den opfattelse at det er 'lissom med kaniner'. Så du kan spørge ind til et par ting, der så vil indikere om du trygt kan overlade marsvinet til dyrlægen i sådan et tilfælde. En af de typiske er f.ex. at du kan få at vide at marsvinet skal være fastende - her løber du skrigende væk! Marsvin kan ikke kaste op, som er risikoen for kvælning i forbindelse med narkose. Tværtimod er marsvin indrettet sådan, at de ikke ret godt tåler at have systemet tømt for mad... normalt siger man 24 timer, og så er det udrykning. Så hvis de skal faste, igennem et indgreb og lige skal vågne bagefter... så går der jo rigtigt mange timer med det.
En anden ting du kan spørge ind til, er hvordan der syes. Med mange dyrearter så er det snipsnip, 3 sting og så færdig. Marsvin skal syes i flere lag, ellers går det næsten med garanti op, og så 'falder' der ting ud, der helst skulle blive inde.
Men det er nok de to allermest kritiske ting, som du selv kan spørge ind til :-)
Ellers plejer de måske nok at være lidt flade bagefter, men mine har været friske rimeligt hurtige igen efter den nye type indgreb. Og så kræser man jo lidt op om dem bagefter, for at være sikre på at de spiser.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

brøndum
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 22. mar 2014 08:45

Re: Han tisser på os

Indlæg af brøndum »

Ja okay. Jeg har godt læst noget om at de skal sys udvendigt OG indvendigt, og har også læst flere steder at de ikke kan kaste op og derfor heller ikke skal faste. Men tror jeg vil finde nogle som bruger den ny metode, den lyder lige umiddelbart bedst og smartest.

Men de er vel bare trætte efter nakosen ligesom alle andre dyr også er. Har også læst noget om, at man skal sørge for at holde den varm efter operationen, fordi de ikke selv kan holde på varmen grundet narkosen eller medicinen (det kan jeg ikke lige huske). Men der læste jeg også, at man kunne pakke nogle flasker med varmt vand ind i et håndklæde, og så ligge marsvinet deri, så det holder varmen mens det vågner ordentlig op :D

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Han tisser på os

Indlæg af Lina »

Præcist - og du har læst helt rigtigt. Mange dyrlæger bruger varmepuder til dem, mens de vågner op, men lidt varme flasker fungerer osse. Bare husk at lægge dem så de evt kan krabbe væk, hvis de synes de får det for varmt.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Han tisser på os

Indlæg af Ulla »

I den tid jeg har haft marsvin, har jeg fået kasteret mine hanner på den gamle metode, det er 6 stk. i alt og i morgen bliver nr. syv kasteret, jeg har aldrig haft problemer bagefter, deres sår har altid været pæne, rene og tørre. Jeg er helt rolig når jeg sender mine marsvin til min dyrlæge, da hun selv holder marsvin, og hun er altid meget ærlig omkring risikoen ved de indgreb hun laver på de dyr man kommer med.

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Han tisser på os

Indlæg af Mysteries »

Der er forskellige metoder til at kastrere marsvin. Metoden med at lægge et snit på hver testikel på pungen og fiske den ud og sørge for at binde stramt om sædleder osv., er klart den meste udbredte. Her nævner Lina at der skal sys i flere lag for at det ikke falder ud, men der er jeg altså lidt uenig. Mange af de komplikationer vi ser i forbindelse med denne metode, er at der opstår bylder fordi der sys udvendigt. Den betændelse der kan opstå har ikke mulighed for at løbe ud, når pungen er syet til. På min klinik lader vi den altid stå åben, både på marsvin og kaniner (medmindre de har så vanvittigt store testikler at vi alligevel synes der skal lægges et sting eller to fordi det ellers bare er meget åbent), for at evt. betændelse kan komme ud. Og vi har meget meget sjældent komplikationer i form af infektion, på trods af at vi ikke giver antibiotika forebyggende, som jeg også har oplevet mange gør (men som er lidt af en uskik). Indvendigt er der jo stadig lukket af for at der kan falde noget ud.
Den anden metode med at lægge et snit i lysken og fiske testiklerne ud den vej, kender jeg indtil videre kun en der gør, og det er Trine i Slangerup. Hun gør det også godt og jeg har hørt megen ros af de operationer hun har foretaget, men det er en lidt mere kompliceret og invasiv metode i forhold til at gøre det på pungen. Jeg tror ikke man skal forvente at der er særlig mange dyrlæger der vil gøre det sådan, og slet ikke til den almindelige pris for en kastration, da det vil kræve lidt mere.
Uanset hvilken metode du vælger, så har Lina fat i noget af det rigtige med at se på før og efter. Der er flere vigtige ting der spiller ind for at få et godt forløb for marsvinet i narkose:
- Tarmsystemet må ikke gå i stå
- de må ikke blive afkølede
- de kan have brug for ekstra ilt undervejs
Hvis vi starter bagfra, så bør der være et anlæg på klinikken til at give ilt. Den injektionsbedøvelse man bruger kan bevirke at iltmætningen i blodet falder en del. Optimalt burde de ligge på ilt under hele indgrebet, men det er også dyrt, og vi vil jo heller ikke betale for meget for vores kastrationer. Men bare det er der, så man kan hjælpe dyret, hvis det begynder at vise tegn på at mangle ilt.
Så skal der være en sygeplejerske eller dyrlæge der monitorerer marsvinets temperatur, og griber ind hvis den falder for meget. Det kan være en god id├® med varmepude, men man skal også passe på at marsvinet ikke bliver for varmt, så det kan være meget praktisk at der er både en dyrlæge og en sygeplejerske til stede, da dyrlægen der opererer kan have svært ved at holde øje med temperaturen samtidig. Jo flere folk der er indvolveret, jo højere er prisen nok også. Men også hjemme bør man holde øje med temperaturen og bruge varmeflasker som nævnt.
Og endelig noget af det allervigtigste, nemlig at holde marsvinets tarmsystem i gang. Dvs. ingen faste, for tarmsystemet skal hele tiden arbejde. Medbring madpakke til marsvinet, og gerne en madskål den kender, så den kan komme i gang med at spise lige efter operationen. Jo før jo bedre. Og kræs for marsvinet ved at tilbyde alle yndlingsspiserne. Man kan evt. give lidt fibreplex for at hjælpe tarmsystemet i gang med gode fibre. Det er vigtigt at marsvinet er smertedækket, da det at have ondt kan gøre at de går fra foderet. Det er som regel nok med bare 1 døgns smertestillende når operationen er foretaget på pungen, men man skal altid holde godt øje de følgende dage om der er behov for mere. Væske er også vigtigt, især da marsvin har et meget stort væskebehov pr. kg. i forhold til større dyr. Det kan gives under huden på klinikken (igen er det jo noget man skal være indstillet på at betale lidt for), og man kan sørge for at give godt med grønt i madpakken. Og endelig kan det være en god id├® at have sådan noget som Critical Care pulver klar til en nødsituation, så man kan lave en grød man kan give med sprøjte, hvis marsvinet pga hele oplevelsen går fra foderet og man må hjælpe det i gang igen.
Christina

Maria Voigt
Godt igang med mutterne :-)
Godt igang med mutterne :-)
Indlæg: 206
Tilmeldt: tors 7. apr 2011 22:10
Geografisk sted: København N

Re: Han tisser på os

Indlæg af Maria Voigt »

Liana Vulfson, Grundtvigs Dyreklinik i KBH NV kastrerer ogsaa gennem bugen nu :)
Mange hilsener,
Maria Voigt

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Han tisser på os

Indlæg af Ulla »

Så blev Saturns Lakrids kasteret i dag, alt gik som det skulle, han både spiser og drikker, og gør både stort og småt, han har også popcornet en lille smule samt hoppet op på sin hylde, sårene ser pæne og tørre ud.

Besvar