Flytning - problemer

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Flytning - problemer

Indlæg af Treschow »

Jeg flyttede her i weekenden. Alle møbler og de fleste kasser blev taget lørdag, og så alle dyrene søndag, i et forsøg på at mindske stress. Det ser desværre ud til at min plan ikke virkede efter hensigten.

Igår, søndag, blev mine fire grise pakket i to mindre kasser, så burene kunne transporteres separat. Drengene hyggede sig fint sammen i deres kasse og tiggede som sædvanlig om mad, hver gang jeg var i nærheden - ingen ko på isen der :lol: Men de to piger begyndte at skændes så pelstotter fløj, og jeg måtte sætte dem i hver sin transportkasse, stadig gennemsigtige og ved siden af hinanden. Ikke et knæk blev sagt på bilturen, hvor de stod på sædet ved siden af mig, og drengene fandt sig hurtigt til rette i deres bur da det blev sat op.

Pigerne var en helt anden situation. Jeg troede først at de bare stress-brummede lidt af hinanden, men der blev rejst nakkepels og vist tænder, og pludselig gik det så vildt for sig at jeg måtte skynde mig at skille dem ad. I farten fik Harley, som jeg indfangede, givet mig en ordentlig flænge i hånden, så der sad jeg med en panisk gris i buret, en på skødet og blodet løbende ned ad hånden :cry: De går adskilt nu, men når det er gået så voldsomt for sig, kan jeg så forvente at kunne sætte dem sammen igen?

Jeg har et 2*5 C&C bur klar til dem, så snart vi er færdige med at rykke møbler på plads. Og Pjuskegrisen skal kastreres snart, men der går jo stadig noget tid før han er klar til at blive sat sammen med et par madammer, især hvis han skal fungere som betjenten i buret.

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Ulla »

Hvor i landet bor du? Måske jeg kan hjælpe med en kastarat, i en kort periode.

Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Treschow »

Jeg er netop flyttet til Lyngby. Det kunne måske være en løsning for en periode, hvis de ikke falder til ro snart. Jeg prøvede at lade dem mødes her til formiddag, og der blev klapret tænder med det samme.
De muligheder jeg selv har i tankerne er at rense bur helt i bund og sætte dem sammen igen, at lukke dem ud på begrænset gulvareal, og at lukke alle fire ud sammen. Måske er det bare flokken der skal til, for at de finder ud af det.

Hvis der er noget jeg har glemt, hører jeg meget gerne forslag.

Brugeravatar
Lina
Mutteforumjunkie :-)
Mutteforumjunkie :-)
Indlæg: 36225
Tilmeldt: søn 16. maj 2004 18:21
Geografisk sted: 3rd rock from the sun
Kontakt:

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Lina »

lukke alle 4 sammen tror jeg ikke vil være en god ide - jeg kan ikke huske om drengene er kastrerede - men uanset om de er eller ikke er, så vil de ryge i totterne på hinanden for at 'vinde' hunnerne.
Der findes kun 10 slags mennesker:
Dem, der forstår det binære talsystem. Og dem, der ikke forstår det.


I refuse to have a battle of wits with an unarmed person
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Billede Billede Billede
Sweet Leaf - Kugge.dk - Fotoguide For Dummies - Pixel's Side

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Jeg ville tage imod Ullas tilbud om at låne en kastrat i en periode. Hvis han er stærk, skal han nok få styr på dem :)
Billede

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Ulla »

Jeg ved ikke om han er stærk, men da Lykke var en strid madam over for Lykke, så satte jeg Stuart Little ind til dem, og der kom ro på, og der er aldrig ballade i det bur han kommer ind i. Han er meget rolig og helt afslappet, det jo være at det rolige gemyt han har smitter af. :wink:

Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Treschow »

Jeg har haft alle fire ude sammen flere gange før uden problemer, men jeg har ikke lyst til at tage chancer oven på flytningen. Nu prøver jeg i dag at sætte gitter op på gulvet, jeg har nok til at kunne lave en opdelt indhegning. Så må jeg se hvordan det går når de kan se, lugte og høre, men ikke nå hinanden. Hvis det ikke kan fungere, vil jeg meget gerne låne en kastrat til at få styr på tropperne - de skal død og pine blive venner igen, basta :evil:

Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Treschow »

En lille opdatering: Jeg satte de to ballademagere ud på gulvet i to tilstødende gittergårde. Harley (hende, der bed), tog det pænt, tøffede rundt og prøvede at æde sig ud gennem tremmerne :D Koala var meget nervøs, og hver gang de kom tæt på hinanden, stak hun i et højt hvin, som om hun blev bange, og løb sin vej.

Efterhånden kom der mere ro på, og jeg tog chancen med at åbne mellem de to gårde. Koala var stadig meget nervøs, og stak af hver gang Harley kom i nærheden. Men der blev ikke vist tænder eller jaget rundt, og efter noget tid lå de begge og slappede af. De går stadig adskilt i hvert sit bur mens jeg ikke er hjemme til at holde øje med dem, men jeg har lidt mere håb for at det kommer til at fungere igen nu.

Rikke Breiner Kazoos
Afhængig af mutterne :-)
Afhængig af mutterne :-)
Indlæg: 3780
Tilmeldt: søn 18. okt 2009 23:33

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Rikke Breiner Kazoos »

Dejligt at høre, og klogt at du adskiller dem når du ikke er hjemme, men lad dem være sammen så meget som muligt, når du er der. Så skal det nok gå :)
Billede

Treschow
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 38
Tilmeldt: søn 6. okt 2013 12:48

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Treschow »

Pylremor er ved at være rolig igen :D Pigerne har gået sammen i mange timer uden ballade, og render nu rundt på deres tæppe på gulvet, hvor der snakkes, spises og popcornes løs. Ingen hvin eller tænderklapren, kun madhyl.

Så jeg takker mange gange for tilbud om kastratlån, men det ser heldigvis ud til at jeg ikke får brug for det. Snart er vi så meget på plads at det nye bur kommer op, og de får dobbelt så meget plads at boltre sig på

Ulla
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 526
Tilmeldt: søn 24. jun 2012 17:02
Geografisk sted: Islev, Rødovre

Re: Flytning - problemer

Indlæg af Ulla »

Hvor lyder det godt at husfreden er oprettet :D

Besvar