Hak i øret!

Her kan der snakkes om marsvinets adfærd, psyke og mentalitet.

Redaktør: Redaktører

Besvar
LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Hak i øret!

Indlæg af LBendix »

Jeg har to super skønne svinebasser, to søstre på 10mdr. ca.
Desværre er den ene, Blackie, til tider en rigtig kælling, hvilket flere gange har resulteret i hak i øret på Brownie. Det seneste hak er under en uge gammel og er ret voldsomt. Det ligner, at Blackie har haft fat flere gange samme sted...
De har et stort bur på ca. 1m x 0,5m. Derudover har de et hus med to etager og en pilebro, der kan bruges som gemmesteder. De har både en høhæk og høbold. Derudover har de en foderskål og drikkedunk.
Blackie er til tider efter Brownie, men ikke mere end det fungerer. Mit indtryk er, at det er i huset, der bliver delt bid ud, og det er udelukkende i ørene. Det er ihvertfald der de hvinende pibelyde kommer.

Jeg synes det er supersynd for Brownie, men ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, da de virker til at trives med hinanden 99% af tiden.
Nogle der ved eller har et bud på, hvad man kan gøre for evt. at forebygge dette?

Brugeravatar
Mysteries
Har styr på mutterne :-)
Har styr på mutterne :-)
Indlæg: 677
Tilmeldt: man 18. jul 2011 21:53
Geografisk sted: Glostrup
Kontakt:

Re: Hak i øret!

Indlæg af Mysteries »

Det lyder som om der kun er 1 underetage i huset? Og at det er det de skændes om. Her kan det evt. hjælpe med to huse og evt. et større bur. Så kan de bedre komme væk fra hinanden og skal ikke skændes om husplads.
Christina

LBendix
Helt ny med mutterne
Helt ny med mutterne
Indlæg: 22
Tilmeldt: man 18. mar 2013 08:48

Re: Hak i øret!

Indlæg af LBendix »

Da jeg lige havde fået dem, havde de kun et hus med en etage i, som de ikke altid kunne finde ud af at dele, så derfor fik de den med to etager, og især Brownie er god til at tage sin egen etage, problemet med huset er egentlig nok nærmere, at Blackie nogle gange synes hun skal jage Brownie ud, uanset hvilken etage hun er på.
Mht. størrelsen af buret har jeg desværre ikke mulighed for at have et større bur, overvejer dog at få fat i en stor plade, der kan fungere lidt som en ekstra etage i buret.

Besvar